Mer aktivism och mindre konsumtion

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

När analysföretaget Euromonitor presenterar tio konsumenttrender visar de på att kunderna har tröttnat på konsumtion och i stället engagerar sig i globala frågor.

Augmented reality kommer att slå igenom på allvar under året och vi fortsätter att utforska vårt DNA i lugn och ro hemma. Kartläggningen används sedan för olika livsstilsval, både diet och träning.

Unga vuxna prioriterar mindfulness och så kallad clean living med det övergripande syftet att skapa en hållbarare värld. De föredrar att stanna hemma och ratar alkohol till förmån för en sundare livsstil.

Övergripande är också en minskande konsumtion i alla åldersgrupper där delningsekonomin får företagen att omvärdera sina affärsmodeller. Kunderna vill leva på mindre yta med färre saker och dela på tjänster och saker. Till och med husdjuren får delad vårdnad mellan flera ägare.

Konsumenternas misstro mot företag och deras budskap fortsätter att öka, hållbarhet och socialt ansvar är numera hygienfaktorer, i stället förväntar man sig mer transparens från varumärken.

Ytterligare ett spår som ligger i linje med ovanstående är jakten på sanning, äkthet och unikitet. Alla är kreatörer och delaktiga i designprocesser, allt från skomodeller till mat och vi ser fler aktivister. #MeeToo-rörelsen är bara början och den så kallade hashtag-aktivismen kommer att inbegripa fler globala frågor med internet som centralt verktyg. Ett exempel finns i Storbritannien där konsumenterna gjorde gemensam sak och fick igenom att momsen skulle bort på sanitetsskydd och dagligvarubutiker att sänka priset med fem procent.

Mer om: Euromonitor


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Elgiganten ska minska matsvinnet

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Nyhetsbrev

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Arkiv

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Cloetta ska nå nya konsumenter

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Ica backar om Bromma Blocks

EU i toppmöte om handelskriget

Han blir nästa att lämna MQ

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182