Mer aktivism och mindre konsumtion

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

När analysföretaget Euromonitor presenterar tio konsumenttrender visar de på att kunderna har tröttnat på konsumtion och i stället engagerar sig i globala frågor.

Augmented reality kommer att slå igenom på allvar under året och vi fortsätter att utforska vårt DNA i lugn och ro hemma. Kartläggningen används sedan för olika livsstilsval, både diet och träning.

Unga vuxna prioriterar mindfulness och så kallad clean living med det övergripande syftet att skapa en hållbarare värld. De föredrar att stanna hemma och ratar alkohol till förmån för en sundare livsstil.

Övergripande är också en minskande konsumtion i alla åldersgrupper där delningsekonomin får företagen att omvärdera sina affärsmodeller. Kunderna vill leva på mindre yta med färre saker och dela på tjänster och saker. Till och med husdjuren får delad vårdnad mellan flera ägare.

Konsumenternas misstro mot företag och deras budskap fortsätter att öka, hållbarhet och socialt ansvar är numera hygienfaktorer, i stället förväntar man sig mer transparens från varumärken.

Ytterligare ett spår som ligger i linje med ovanstående är jakten på sanning, äkthet och unikitet. Alla är kreatörer och delaktiga i designprocesser, allt från skomodeller till mat och vi ser fler aktivister. #MeeToo-rörelsen är bara början och den så kallade hashtag-aktivismen kommer att inbegripa fler globala frågor med internet som centralt verktyg. Ett exempel finns i Storbritannien där konsumenterna gjorde gemensam sak och fick igenom att momsen skulle bort på sanitetsskydd och dagligvarubutiker att sänka priset med fem procent.

Mer om: Euromonitor


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

De planerar expansion i Sverige

TEKNIK
Elgiganten inför Swish

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Säkerhet
Fortsätter skydda Farsta Centrum

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Nyhetsbrev

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Arkiv

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Normal öppnar nytt

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

TEKNIK
Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146