23948sdkhjf

Kläder och skor dominerar e-handeln

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Kina, Storbritannien, Tyskland, USA och Sverige är de mest populära destinationerna när nordbor handlar på nätet. Danskarna shoppar mest per person och kläder och skor är alltjämt det som handlas mest.

Förra året köpte nordiska konsumenter varor för 209,6 miljarder kronor via nätet. Störst summa handlade svenskarna för: 83,4 miljarder. Danskarna kniper förstaplatsen från norrmännen när det gäller det högsta spenderade beloppet per person: 2 208 kronor per månad. Norge kommer strax efter med 2 116 kronor per person och månad, följt av Sverige med 1 927 och Finland 1 507 kronor. Det framgår av Postnords årliga rapport ”E-handeln i Norden”, som släpptes för tionde gången i rad.

Läs också: Bygghandeln haltar på nätet

Kläder och skor var den vanligaste produktkategorin som handlades via nätet förra året. Av de som e-handlat den senaste månaden hade 36 procent köpt just kläder och skor. Näst vanligast var media (26 procent), följt av hemelektronik (25 procent), skönhet och hälsa (22 procent), möbler och heminredning (11 procent), sport och fritid (11 procent), dagligvaror (9 procent) och barnartiklar och leksaker (7 procent).

Den viktigaste anledningen till att konsumenter väljer att genomföra sina köp via nätet är enligt rapporten att man då kan handla när man vill. Näst viktigast är det att utbudet på nätet är större och bättre än i fysisk butik. Andra viktiga faktorer är att näthandel är billigare än fysisk handel samt att det är mer bekvämt och sparar tid.

Drygt var tredje nordisk konsument handlar från utländska e-handelssidor, och sammanlagt spenderades 36,9 miljarder kronor i andra länder. De mest populära handelsdestinationerna är Kina, Storbritannien, Tyskland, USA och Sverige – var sjätte nordisk e-handlare köper varor från Sverige. Finland är det land där flest vänder sig till utlandet när de handlar på nätet – hela 44 procent.

Allt fler genomför sina köp via mobilen. År 2017 sade 36 procent av alla nordbor att de genomfört ett eller flera köp med mobiltelefonen den senaste månaden. Det kan jämföras med 26 procent året innan. Svenskarna låg i topp. Där uppgav 41 procent att de handlat varor med mobilen den senaste månaden.

De allra flesta nordbor – fyra av fem – anser att det är mycket viktigt att själva få välja var och hur varan ska levereras. Det är även viktigt att få tydlig information om när leveransen kommer att ske, särskilt för svenskar och danskar, där 9 av 10 tyckte att detta var viktigt. Kravet på snabba leveranser på 1-2 dagar var extra viktigt för svenskar och danskar.

”För norrmän och finländare är detta inte lika prioriterat, vilket kan bero på att de handlar mer från utlandet och därför förväntar sig att få leveransen senare”, kommenterar Postnord.

Mer om: Postnord
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets matbluff – här är finalisterna

Palmolja i det svenska smöret och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Hon blir ny vd för KF

"Ett spännande och utmanande uppdrag."

Axfood backar efter matbluffen

Nu säljs lagret ut

Här lägger Ica Supermarket ned

Biltema i stor logistiksatsning

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara kraftig expansion.

Nyhetsbrev

Konkursad kedja stänger butik

Arkiv

Nettos ägare vill köpa BR

Avbröt utförsäljningen – nu pågår förhandlingar.

H&M tappar expansionschef - går till köpcentrumaktör

Så summerar Mio 2018

På nytt jobb
Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Jysk väljer Malmöcentrum

Så sålde Clas Ohlson

Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Hööks i nya händer

Jula förvärvar hästsportkedjan.

Han ska leda modeföretag

Ägarna rekryterar vd till Whyred och Hope från Axel Johnson, uppger Habit.

Han lämnar Qliro

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Kortare lokalkontrakt när inbromsning i konjunktur och ökad e-handel väntar

Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Så ska Lyko få till ett omnikanalerbjudande

Best of Brands i konkurs

Rekonstruktionen kunde inte rädda modekedjan.Bolaget har nu försatts i konkurs.

Här stänger Hemtex efter 20 år

Här öppnar H&M

Ny finanschef på Scandi Standard

Från byggbranschen till möbelkedja

Digitala butiker ska utmana Amazon

Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Här levereras maten direkt in i bilen

På nytt jobb
Ny vd på Circle K

Nytt uppdrag för Kenneth Bengtsson

Ny marknadsdirektör hos Reitan

Amazon har det kämpigt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145