Kläder och skor dominerar e-handeln
Förra året köpte nordiska konsumenter varor för 209,6 miljarder kronor via nätet. Störst summa handlade svenskarna för: 83,4 miljarder. Danskarna kniper förstaplatsen från norrmännen när det gäller det högsta spenderade beloppet per person: 2 208 kronor per månad. Norge kommer strax efter med 2 116 kronor per person och månad, följt av Sverige med 1 927 och Finland 1 507 kronor. Det framgår av Postnords årliga rapport ”E-handeln i Norden”, som släpptes för tionde gången i rad.
Kläder och skor var den vanligaste produktkategorin som handlades via nätet förra året. Av de som e-handlat den senaste månaden hade 36 procent köpt just kläder och skor. Näst vanligast var media (26 procent), följt av hemelektronik (25 procent), skönhet och hälsa (22 procent), möbler och heminredning (11 procent), sport och fritid (11 procent), dagligvaror (9 procent) och barnartiklar och leksaker (7 procent).
Den viktigaste anledningen till att konsumenter väljer att genomföra sina köp via nätet är enligt rapporten att man då kan handla när man vill. Näst viktigast är det att utbudet på nätet är större och bättre än i fysisk butik. Andra viktiga faktorer är att näthandel är billigare än fysisk handel samt att det är mer bekvämt och sparar tid.
Drygt var tredje nordisk konsument handlar från utländska e-handelssidor, och sammanlagt spenderades 36,9 miljarder kronor i andra länder. De mest populära handelsdestinationerna är Kina, Storbritannien, Tyskland, USA och Sverige – var sjätte nordisk e-handlare köper varor från Sverige. Finland är det land där flest vänder sig till utlandet när de handlar på nätet – hela 44 procent.
Allt fler genomför sina köp via mobilen. År 2017 sade 36 procent av alla nordbor att de genomfört ett eller flera köp med mobiltelefonen den senaste månaden. Det kan jämföras med 26 procent året innan. Svenskarna låg i topp. Där uppgav 41 procent att de handlat varor med mobilen den senaste månaden.
De allra flesta nordbor – fyra av fem – anser att det är mycket viktigt att själva få välja var och hur varan ska levereras. Det är även viktigt att få tydlig information om när leveransen kommer att ske, särskilt för svenskar och danskar, där 9 av 10 tyckte att detta var viktigt. Kravet på snabba leveranser på 1-2 dagar var extra viktigt för svenskar och danskar.
”För norrmän och finländare är detta inte lika prioriterat, vilket kan bero på att de handlar mer från utlandet och därför förväntar sig att få leveransen senare”, kommenterar Postnord.