Mässnytt från Ambiente: Digitalt skapar köpsug

| Av Maya Saksi | Tipsa redaktionen

När den fysiska butiken integrerar den digitala butikens teknik lyfter man kundupplevelsen till en ny nivå.

Den fysiska butiken måste ta tillvara interaktiviteten som den digitala butiken uppnår. Genom att tänka multimedialt kan man också väcka kundens känslor inför en produkt på ett nytt sätt, anser Wolfgang Gruschwitz vd för Munich Design studio och hänvisar till det gamla konceptet AIDA som står för Attract, Interest, Desire, Action.

– Kunderna vill ha upplevelser och genom att integrera digitala och analoga upplevelser, gör man dem starkare. Det är en fysiska butikens fördel.

Redan i entrén ska kunden mötas av varumärkesanpassad musik som inte ska vara för lugn, tempo i musik ger mer handling av kunden.

För att locka fram intresset, finns digitala skyltar i transparent glas i skyltfönstret som visar vädret vilket också ger butikspersonalen möjlighet att snabbt plocka fram väderanpassade produkter till entrén för att locka in kunden i butiken. Vid regn åker paraplyerna långt fram, vid solsken skyltas det snabbt om till solhattar och solglasögon.

En digital skylt nära produkterna kan också visa omdömen och rekommendationer från nätet. En annan digital skylt kan användas till att lyfta fram månadens produkt. Kunden kan, om den vill, beställa varan direkt på plats vid skylten.

Väl inne i butiken går det att sätta igång kundens köpsug genom att låta dem digitalt använda produkten genom augmented reality. Om det till exempel rör sig om en stekpanna så kan kunden prova produkten genom att ställa den under en kamera som triggar igång en video. Där kan man se hur maten kan tillagas.

– Du säljer inte stekpannan, du säljer känslan av att laga mat i panna. Genom att låta kunden vara interaktiv och sätta igång fantasin kombineras det autentiska med det digitala, säger Nikolai Gruschwitz.

Genom fler digitala verktyg kan butiken ha färre produkter i butiken och låta kunden kombinera dem via skärmen. Porslinsset kan visas upp på ett digitalt bord där man kan se det dukade bordet med produkter man har valt och där priset anges i kanten av skärmen. Man kan också låta kunden se det totala beloppet i de kombinationer som har valt ut på displayen.

– Genom augmented reality kan butiken visa upp känslan man vill förmedla.

Ett annat exempel är ett rum med heltäckande väggar som visar upp olika miljöer när kunden tar i produkten. Ett par skidor genererar en video med slalomåkare i pudersnö, ett fiskespö en bäck där andra redan är på plats och fiskar.

– Genom att skapa demo-miljöer placerar man kunden där den redan vill vara när produkten plockas upp och hjälper köpbeslutet, säger Nikolai Gruschwitz.

Genom kamerorna i butiken kan också butiken få signaler om hur många gånger en viss typ av kund har rört vid produkten. Man kan se kundens reaktion och om de skickar köpsignaler. Tillsammans ger de statistik vilket ger en indikation om produkten ska flyttas till en annan plats och produkten kan marknadsföras.

Mer om: Ambiente


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här är Amazons nästa drag i Sverige

Byggmax invigde trio - närmar sig 100 butiker

Torsdagen bjöd på hela tre nya butiksöppningar.

Högtryck i sommarhandeln enligt ny prognos

Han väntar färre returer med ny teknik

I veckan berättade Chiquelle att e-handlaren nu ska börja använda AR- teknik kopplad till nätbutik och sociala medier.

Den digitala infrastrukturen på plats för Amazon

Amazon Web Services expansion banar väg för Amazon.com i Sverige. AWS startupchef i intervju med Dagens Handel.

Elgigantens suveräna rekordår - "Växer i samtliga kanaler"

Nyhetsbrev

Så mycket ökade byggmaterialhandeln i maj

Arkiv

Här är Ingvar Kamprads sista brev till medarbetarna

Bortgångna Ikea-grundarens sista hälsning hittades i hemmet efter hans bortgång.

Säkerhet
Tar över centrumjättens samtliga gallerior

Svenskt bolag fick 6 miljoner för Amazon.se

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

H&M ställer om till möbler

Breddar sortimentet i H&M Home.

På nytt jobb
Här är Svensk Digital Handels nya vd

Gripna vd:n lämnar - han ersätter

På nytt jobb
Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Säkerhet
Ikea satsar på ny larm-app

Audis vd gripen - då förhörs han

Nu är det klart: Tvingas i konkurs

Fortsatt trögt för MQ

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

Amazon breder ut sig ytterligare – anställer 1000

E-handelsjätten fortsätter offensiven.

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

De blir grossist för Shells nya utbud

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Här öppnar K-Rautas nya proffscenter

Stör inte kunderna!

Därför är det viktigt att lyfta kundens upplevelse just nu

Nike stoppar VM-landslagets skor

H&M-ägaren: "Ingen bäring på ryktena"

Willys intar Söder

Så ska Google sänka Amazon

Butiker stoppar engångsgrillar efter extremtorkan

Sparkar personal – "Svårt men nödvändigt"

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

På nytt jobb
Gant byter vd – han tar över

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156