23948sdkhjf

Fem skäl att handla

Kunder gillar fortfarande att handla och trots den växande e-handeln finns det fortfarande massor av skäl att besöka butiker, skriver chefredaktör Maya Saksi.

När man promenerar i de många hallarna med över 4 400 utställare från 94 länder, är det svårt att tro att detaljhandeln har problem.

De drygt 50 svenska leverantörerna på plats vittnar också om att försäljningen går bra. Samtidigt är det tydligt under alla seminarier på mässan att oron för att e-handeln helt ska ta över den fysiska butikens plats är stor. Lägg därtill konsumenter som ifrågasätter behovet av konsumtion och vill leva hållbart. Då är det inte helt enkelt att lista ut hur man ska lösa tillväxten. Men som butiksägare kan man andas ut, enligt Alexander von Keyserlingk kommer kunderna att besöka butiker även i framtiden. Men då gäller det att erbjuda upplevelse och äkthet i kombination med ett starkt koncept.

För kunder gillar faktiskt fortfarande att handla. Utöver de basala behoven så finns det hundratals av skäl att vilja besöka butiker. En av de viktigaste är att kunden vill bli road och överraskad.

Själv har jag en otillgänglig loppis som jag åker flera kilometer omväg till eftersom jag måste kolla om det har kommit in något nytt. Och jag vill inte att butiken kontaktar mig för att tipsa om produkter. Jag vill upptäcka dem själv, tipsa mina kompisar om dem och skryta lite på Instagram. Se där, fem direkta skäl till varför kunder handlar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079