23948sdkhjf

Skiftande trender gav mediokert år

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Svenska premiumprodukter får ge mer plats åt vegetariskt, mellanpris och hälsosamt när Livsmedelsföretagen summerar senaste årets utveckling.

När Livsmedelsföretagen summerar fjärde kvartalet för sina medlemsföretag kallar man det ett "svagt avslut på mediokert år".

För nästan en tredjedel av företagen visade sig fjolårets fjärde kvartal bli sämre än väntat, medan bara 5 procent sålde över förväntan. Sammanlagt innebär det en marginell volymökning.

Samtidigt ökade dock exporten betydligt mer i värde än under 2016. Den värdemässiga ökningen för hela året slutade på 7,4 procent, vilket motsvarar ökade volymer med mellan 2-4 procent.

Enligt Livsmedelsföretagen är delar av förklaringen till ett sämre år än väntat bland annat att dagligvaruhandelns försäljning inte imponerade – tillväxten i volym landade på +0,6 procent. Men man ser också skiftande konsumenttrender som en annan orsak.

Vegetariskt och hälsosamt tar mark
Bland annat visar statistiken att svenskproducerat och premiumvaror fortfarande är viktiga, men inte helt så viktiga som innan.

"Årets trendspaning och kategoriutveckling visar tydligt på ett avtagande intresse för det svenska och det lite exklusivare", skriver man i konjunkturbrevet.

Läs också: Handeln presenterar förslag till politikerna

Istället har vegetariska och hälsosamma produkter tagit in allt mer mark på svenskt och premiumprodukters försprång. Hela 28 procent av medlemsföretagen satte vegetariskt som hetaste trenden under förra året, jämfört med 7 procent under 2016.

Hälsosamma alternativ hamnade på 22 procent, medan EMV går in som det mest valda andravalet – här satte 31 procent kategorin som den näst hetaste.

Tydlig tillväxt för mellanpris
Trendskiftet från premiumprodukter som en av de hetaste syns också tydligt i försäljningsutvecklingen under förra året, skriver Livsmedelsföretagen:

Läs också: Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

"(...) de senaste tre årens förstärkta trend mot ökad premiumförsäljning tycks ha nått vägs ände. Faktum är att hela 24 procent av företagen angav att de tappade mycket av sin försäljning inom just detta prissegment medan motsvarande siffra 2016 begränsade sig till 1 procent."

Även om premium visade upp en positiv rörelse totalt var det mellanprissegmentet som visade tydligast tillväxt, medan lågprissegmentet låg kvar på ungefär samma nivåer.

För att se hela rapporten från Livsmedelsföretagen, klicka här.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Inredningsstudio öppnar butik

Öppnar lokaler på Söder.

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket kan leva vidare.

Mobilbetalning i ny Lager 157-butik

Laddar för största handelsdagen någonsin

30 procent fler handlare hakar på – så satsar Elgiganten, Media Markt och Zalando.

Rusta poppar upp

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Klassisk saluhall återinvigd

Arkiv

Årets julklapp återvunnen

”Representerar den tid vi lever i.”

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Ikea går från separata varuhus till butiker i shoppingcenter

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att nå storstadskunder utan bil.

Woody fortsätter offensiven

På nytt jobb
Ny näthandelschef på Netonnet

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

På nytt jobb
Meriterad finanschef och tidigare vd till Lindex

Tidigare vd för Lagerhaus blir ny CFO för modekedjan.

Seg e-handel inom bygg

E-handeln växer snabbt, men inom bygg går det långsamt.

Boomerang söker ny vd

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Handeln skuggades under en dag

Nu släpps Coops nya app

Handlarna tror på julen

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Ytterligare en Ica-butik upphör

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.264