23948sdkhjf

Satsar på trafiken i butikerna

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Clas Ohlson visar upp svagare siffror än väntat från det fjärde kvartalet. Resultatet påverkas bland annat av satsningar på marknadsföring.

Clas Ohlsons tredje kvartal bjöd på ökade marknadsföringssatsningar som påverkade bruttomarginalen negativt, satsningar som ser ut att hålla i sig.

Läs också: Nytt uppdrag för Kenneth Bengtsson

– Det är en medveten satsning vi gjort för att bibehålla trafik i butikerna och bygga varumärket. Jag tror att den marknadssituation vi är i kräver fortsatta investeringar för att upprätthålla trafiken, säger Clas Ohlsons finanschef Göran Melin till Nyhetsbyrån Direkt.

Clas Ohlsons bruttomarginal, som i det fjärde kvartalet minskade med en procentenhet till 40,8 procent, påverkades negativt av den försvagade norska kronan (via försäljningen), en starkare USA-dollar och de ovan nämnda ökade kommersiella satsningarna.

Hur ser valutasituationen ut för det fjärde kvartalet?

– Vi kommer ha en fortsatt press från den amerikanska dollarn, inte lika stor som i det tredje kvartalet, men en fortsatt negativ effekt. Den norska kronan såg ut att ge en liten negativ effekt som det såg ut när vi gick in i det fjärde kvartalet. I dag skulle jag tro att det är ungefär oförändrat om kursen håller i sig. Vad gäller valutasäkringar ser vi inte någon markant påverkan i det fjärde kvartalet, summerar finanschefen.

Clas Ohlsons strategiarbete "100 år till", som ska resultera i en ny strategisk plan, har under tredje kvartalet belastat resultatet med cirka tio miljoner kronor. Strategiarbetet, inklusive lansering och implementering, beräknas belasta de tre kommande kvartalen med cirka tio miljoner kronor per kvartal.

Clas Ohlsons rörelseresultat under det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 349 miljoner kronor. Analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på 379 miljoner kronor, enligt SME Direkts sammanställning av tre estimat.

Läs också: Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Resultatet före skatt blev 349 miljoner kronor. Förväntat var 379 miljoner kronor, enligt SME.

I jämförbara butiker och rensat för valuta var försäljningen en procent högre. Väntat var en uppgång på en procent och här bestod konsensus endast av två estimat.

Clas Ohlsons totala försäljning steg med två procent under februari. I lokala valutor ökade försäljningen med tre procent. Enligt SME Direkts prognossammanställning väntades att den totala försäljningen skulle öka 2,7 procent och att försäljningen i lokala valutor skulle öka 4,0 procent.

Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta var oförändrad under perioden.

Jämfört med samma månad föregående år har tolv butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista februari till 225 stycken.

I Sverige steg försäljningen med två procent. I lokal valuta steg försäljningen i Norge med tre procent, i Finland var den upp fyra procent och regionen utanför Norden visade en minskning på nio procent.

Mer om: Clas Ohlson
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Sportamore lägger till marknad

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Nyhetsbrev

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Arkiv

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Pandora med ny vd

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Tvärstopp för Odd Molly

Fortsätter satsning på kontantcenter

Kafékedja öppnar i Kina

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

16 nya butiker i fjol

Framgång för Pricer

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Rejält resultattapp för sportkedjan

Nytt läge för Coop

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Här öppnar Lakritsroten

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Ica-handlare misshandlades blodig

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134