Satsar på trafiken i butikerna

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Clas Ohlson visar upp svagare siffror än väntat från det fjärde kvartalet. Resultatet påverkas bland annat av satsningar på marknadsföring.

Clas Ohlsons tredje kvartal bjöd på ökade marknadsföringssatsningar som påverkade bruttomarginalen negativt, satsningar som ser ut att hålla i sig.

Läs också: Uppåt för Clas Ohlson i april

– Det är en medveten satsning vi gjort för att bibehålla trafik i butikerna och bygga varumärket. Jag tror att den marknadssituation vi är i kräver fortsatta investeringar för att upprätthålla trafiken, säger Clas Ohlsons finanschef Göran Melin till Nyhetsbyrån Direkt.

Clas Ohlsons bruttomarginal, som i det fjärde kvartalet minskade med en procentenhet till 40,8 procent, påverkades negativt av den försvagade norska kronan (via försäljningen), en starkare USA-dollar och de ovan nämnda ökade kommersiella satsningarna.

Hur ser valutasituationen ut för det fjärde kvartalet?

– Vi kommer ha en fortsatt press från den amerikanska dollarn, inte lika stor som i det tredje kvartalet, men en fortsatt negativ effekt. Den norska kronan såg ut att ge en liten negativ effekt som det såg ut när vi gick in i det fjärde kvartalet. I dag skulle jag tro att det är ungefär oförändrat om kursen håller i sig. Vad gäller valutasäkringar ser vi inte någon markant påverkan i det fjärde kvartalet, summerar finanschefen.

Clas Ohlsons strategiarbete "100 år till", som ska resultera i en ny strategisk plan, har under tredje kvartalet belastat resultatet med cirka tio miljoner kronor. Strategiarbetet, inklusive lansering och implementering, beräknas belasta de tre kommande kvartalen med cirka tio miljoner kronor per kvartal.

Clas Ohlsons rörelseresultat under det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 349 miljoner kronor. Analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på 379 miljoner kronor, enligt SME Direkts sammanställning av tre estimat.

Läs också: Öppnar minibutik i Märsta Centrum

Resultatet före skatt blev 349 miljoner kronor. Förväntat var 379 miljoner kronor, enligt SME.

I jämförbara butiker och rensat för valuta var försäljningen en procent högre. Väntat var en uppgång på en procent och här bestod konsensus endast av två estimat.

Clas Ohlsons totala försäljning steg med två procent under februari. I lokala valutor ökade försäljningen med tre procent. Enligt SME Direkts prognossammanställning väntades att den totala försäljningen skulle öka 2,7 procent och att försäljningen i lokala valutor skulle öka 4,0 procent.

Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta var oförändrad under perioden.

Jämfört med samma månad föregående år har tolv butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista februari till 225 stycken.

I Sverige steg försäljningen med två procent. I lokal valuta steg försäljningen i Norge med tre procent, i Finland var den upp fyra procent och regionen utanför Norden visade en minskning på nio procent.

Mer om: Clas Ohlson


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

De planerar expansion i Sverige

TEKNIK
Elgiganten inför Swish

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Säkerhet
Fortsätter skydda Farsta Centrum

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Nyhetsbrev

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Arkiv

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Normal öppnar nytt

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

TEKNIK
Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134