23948sdkhjf

Satsar på trafiken i butikerna

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Clas Ohlson visar upp svagare siffror än väntat från det fjärde kvartalet. Resultatet påverkas bland annat av satsningar på marknadsföring.

Clas Ohlsons tredje kvartal bjöd på ökade marknadsföringssatsningar som påverkade bruttomarginalen negativt, satsningar som ser ut att hålla i sig.

Läs också: Clas Ohlson inviger ny Lab Store – snart i Sverige

– Det är en medveten satsning vi gjort för att bibehålla trafik i butikerna och bygga varumärket. Jag tror att den marknadssituation vi är i kräver fortsatta investeringar för att upprätthålla trafiken, säger Clas Ohlsons finanschef Göran Melin till Nyhetsbyrån Direkt.

Clas Ohlsons bruttomarginal, som i det fjärde kvartalet minskade med en procentenhet till 40,8 procent, påverkades negativt av den försvagade norska kronan (via försäljningen), en starkare USA-dollar och de ovan nämnda ökade kommersiella satsningarna.

Hur ser valutasituationen ut för det fjärde kvartalet?

– Vi kommer ha en fortsatt press från den amerikanska dollarn, inte lika stor som i det tredje kvartalet, men en fortsatt negativ effekt. Den norska kronan såg ut att ge en liten negativ effekt som det såg ut när vi gick in i det fjärde kvartalet. I dag skulle jag tro att det är ungefär oförändrat om kursen håller i sig. Vad gäller valutasäkringar ser vi inte någon markant påverkan i det fjärde kvartalet, summerar finanschefen.

Clas Ohlsons strategiarbete "100 år till", som ska resultera i en ny strategisk plan, har under tredje kvartalet belastat resultatet med cirka tio miljoner kronor. Strategiarbetet, inklusive lansering och implementering, beräknas belasta de tre kommande kvartalen med cirka tio miljoner kronor per kvartal.

Clas Ohlsons rörelseresultat under det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 349 miljoner kronor. Analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på 379 miljoner kronor, enligt SME Direkts sammanställning av tre estimat.

Läs också: Mathem växer med Clas Ohlson

Resultatet före skatt blev 349 miljoner kronor. Förväntat var 379 miljoner kronor, enligt SME.

I jämförbara butiker och rensat för valuta var försäljningen en procent högre. Väntat var en uppgång på en procent och här bestod konsensus endast av två estimat.

Clas Ohlsons totala försäljning steg med två procent under februari. I lokala valutor ökade försäljningen med tre procent. Enligt SME Direkts prognossammanställning väntades att den totala försäljningen skulle öka 2,7 procent och att försäljningen i lokala valutor skulle öka 4,0 procent.

Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta var oförändrad under perioden.

Jämfört med samma månad föregående år har tolv butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista februari till 225 stycken.

I Sverige steg försäljningen med två procent. I lokal valuta steg försäljningen i Norge med tre procent, i Finland var den upp fyra procent och regionen utanför Norden visade en minskning på nio procent.

Mer om: Clas Ohlson


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkareförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Stadium omorganiserar och varslar

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Nyhetsbrev

VRG avvecklar Rizzo som butikskedja - stänger 10 butiker

Arkiv

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Anrika Sears i rekonstruktion – så slår det mot Electrolux

Ytterligare 142 Sears- och Kmart-butiker stängs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

1

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

H&M köper in sig i Klarna

Coop släpper ny e-handelsbomb

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167