23948sdkhjf

Satsar på trafiken i butikerna

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Clas Ohlson visar upp svagare siffror än väntat från det fjärde kvartalet. Resultatet påverkas bland annat av satsningar på marknadsföring.

Clas Ohlsons tredje kvartal bjöd på ökade marknadsföringssatsningar som påverkade bruttomarginalen negativt, satsningar som ser ut att hålla i sig.

Läs också: Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

– Det är en medveten satsning vi gjort för att bibehålla trafik i butikerna och bygga varumärket. Jag tror att den marknadssituation vi är i kräver fortsatta investeringar för att upprätthålla trafiken, säger Clas Ohlsons finanschef Göran Melin till Nyhetsbyrån Direkt.

Clas Ohlsons bruttomarginal, som i det fjärde kvartalet minskade med en procentenhet till 40,8 procent, påverkades negativt av den försvagade norska kronan (via försäljningen), en starkare USA-dollar och de ovan nämnda ökade kommersiella satsningarna.

Hur ser valutasituationen ut för det fjärde kvartalet?

– Vi kommer ha en fortsatt press från den amerikanska dollarn, inte lika stor som i det tredje kvartalet, men en fortsatt negativ effekt. Den norska kronan såg ut att ge en liten negativ effekt som det såg ut när vi gick in i det fjärde kvartalet. I dag skulle jag tro att det är ungefär oförändrat om kursen håller i sig. Vad gäller valutasäkringar ser vi inte någon markant påverkan i det fjärde kvartalet, summerar finanschefen.

Clas Ohlsons strategiarbete "100 år till", som ska resultera i en ny strategisk plan, har under tredje kvartalet belastat resultatet med cirka tio miljoner kronor. Strategiarbetet, inklusive lansering och implementering, beräknas belasta de tre kommande kvartalen med cirka tio miljoner kronor per kvartal.

Clas Ohlsons rörelseresultat under det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 349 miljoner kronor. Analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på 379 miljoner kronor, enligt SME Direkts sammanställning av tre estimat.

Läs också: Clas Ohlson stänger alla butiker utanför Norden

Resultatet före skatt blev 349 miljoner kronor. Förväntat var 379 miljoner kronor, enligt SME.

I jämförbara butiker och rensat för valuta var försäljningen en procent högre. Väntat var en uppgång på en procent och här bestod konsensus endast av två estimat.

Clas Ohlsons totala försäljning steg med två procent under februari. I lokala valutor ökade försäljningen med tre procent. Enligt SME Direkts prognossammanställning väntades att den totala försäljningen skulle öka 2,7 procent och att försäljningen i lokala valutor skulle öka 4,0 procent.

Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta var oförändrad under perioden.

Jämfört med samma månad föregående år har tolv butiker tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista februari till 225 stycken.

I Sverige steg försäljningen med två procent. I lokal valuta steg försäljningen i Norge med tre procent, i Finland var den upp fyra procent och regionen utanför Norden visade en minskning på nio procent.

Mer om: Clas Ohlson
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Här öppnar XXL

Handlarna tappar tron till jul

Energidryck kan komma att begränsas

Nyhetsbrev

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Arkiv

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Flera finalister i marknadsföringstävling

Microsoft köper mark i Sverige

Dole säljer i Sverige och Finland

Lyko börjar med paketskåp

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194