23948sdkhjf

Stora utmaningar väntar möbeljätten

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Ikeas tillväxtkurva har tappat fart. Nu väntar ett omfattande förändringsarbete.

Ikea har haft svårt att hänga med i utvecklingen, trots både e-handel och att man i allt högre utsträckning digitaliserar sina produkter. Efter en 20 år lång fantastisk tillväxtkurva, så är trenden på väg att vända för möbeljätten.
- Vi växer fortfarande, men inte med samma hastighet och vi ser ett ändrat beteende hos kunderna. Det visar att vi behöver förändras, säger Kristin Grimsdottir, hållbarhetschef på Ikea Business Solutions, till IDG.

Läs också: Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna


”Vi ska ändra mycket på Ikea”

Exakt hur förändringen ska se ut har hon inga svar på i dagsläget, då man är precis i inledningsfasen av förändringsarbetet. Men man pratar både om att förbättra kommunikationen med de över 100 miljoner medlemmarna världen över i den egna kundklubben, fortsätta utveckla nya tekniska lösningar likt den i appen där man via AR-teknik kan placera Ikeamöbeln på vald plats i hemmet. 
- Vi ska ändra mycket på Ikea de närmaste tre åren. Det handlar inte om en treårsplan där vi jobbar mot ett specifikt mål som ska vara avklarat då, utan att det här är vårt fokus under tre år framåt. Och vi ska arbeta agilt och med våra kärnvärderingar i grunden, fortsätter hon.


”Fler ska ha råd med våra produkter”

Ett steg i utvecklingen skulle kunna tänkas vara att även kunna köpa möbeln via AR-appen, en möjlighet som saknas i dag.

– Vad ska vi prioritera framåt? Hur ska vi välja? Vi har valt tre huvudspår – fler ska ha råd med våra produkter, vi ska finnas i de kanaler där kunderna finns och vi ska vara hållbara och tillföra något till världen, säger Karin Grimsdottir till IDG.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade köpcentrumlägen.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Nu släpps Coops nya app

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Handeln skuggades under en dag

Arkiv

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Packat och klart på 59 sekunder

Handlarna tror på julen

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Torkan slår mot julgranarna

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Loomis skriver jätteavtal i USA

Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Ytterligare en Ica-butik upphör

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173