Stora utmaningar väntar möbeljätten

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Ikeas tillväxtkurva har tappat fart. Nu väntar ett omfattande förändringsarbete.

Ikea har haft svårt att hänga med i utvecklingen, trots både e-handel och att man i allt högre utsträckning digitaliserar sina produkter. Efter en 20 år lång fantastisk tillväxtkurva, så är trenden på väg att vända för möbeljätten.
- Vi växer fortfarande, men inte med samma hastighet och vi ser ett ändrat beteende hos kunderna. Det visar att vi behöver förändras, säger Kristin Grimsdottir, hållbarhetschef på Ikea Business Solutions, till IDG.

Läs också: Här är Ingvar Kamprads sista brev till medarbetarna


”Vi ska ändra mycket på Ikea”

Exakt hur förändringen ska se ut har hon inga svar på i dagsläget, då man är precis i inledningsfasen av förändringsarbetet. Men man pratar både om att förbättra kommunikationen med de över 100 miljoner medlemmarna världen över i den egna kundklubben, fortsätta utveckla nya tekniska lösningar likt den i appen där man via AR-teknik kan placera Ikeamöbeln på vald plats i hemmet. 
- Vi ska ändra mycket på Ikea de närmaste tre åren. Det handlar inte om en treårsplan där vi jobbar mot ett specifikt mål som ska vara avklarat då, utan att det här är vårt fokus under tre år framåt. Och vi ska arbeta agilt och med våra kärnvärderingar i grunden, fortsätter hon.


”Fler ska ha råd med våra produkter”

Ett steg i utvecklingen skulle kunna tänkas vara att även kunna köpa möbeln via AR-appen, en möjlighet som saknas i dag.

– Vad ska vi prioritera framåt? Hur ska vi välja? Vi har valt tre huvudspår – fler ska ha råd med våra produkter, vi ska finnas i de kanaler där kunderna finns och vi ska vara hållbara och tillföra något till världen, säger Karin Grimsdottir till IDG.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Saab blev en besvikelse

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

Cloetta ska nå nya konsumenter

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Besökarna färre men försäljningen ökar

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.288