Stora utmaningar väntar möbeljätten

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Ikeas tillväxtkurva har tappat fart. Nu väntar ett omfattande förändringsarbete.

Ikea har haft svårt att hänga med i utvecklingen, trots både e-handel och att man i allt högre utsträckning digitaliserar sina produkter. Efter en 20 år lång fantastisk tillväxtkurva, så är trenden på väg att vända för möbeljätten.
- Vi växer fortfarande, men inte med samma hastighet och vi ser ett ändrat beteende hos kunderna. Det visar att vi behöver förändras, säger Kristin Grimsdottir, hållbarhetschef på Ikea Business Solutions, till IDG.

Läs också: Bygger nytt i Danmark


”Vi ska ändra mycket på Ikea”

Exakt hur förändringen ska se ut har hon inga svar på i dagsläget, då man är precis i inledningsfasen av förändringsarbetet. Men man pratar både om att förbättra kommunikationen med de över 100 miljoner medlemmarna världen över i den egna kundklubben, fortsätta utveckla nya tekniska lösningar likt den i appen där man via AR-teknik kan placera Ikeamöbeln på vald plats i hemmet. 
- Vi ska ändra mycket på Ikea de närmaste tre åren. Det handlar inte om en treårsplan där vi jobbar mot ett specifikt mål som ska vara avklarat då, utan att det här är vårt fokus under tre år framåt. Och vi ska arbeta agilt och med våra kärnvärderingar i grunden, fortsätter hon.


”Fler ska ha råd med våra produkter”

Ett steg i utvecklingen skulle kunna tänkas vara att även kunna köpa möbeln via AR-appen, en möjlighet som saknas i dag.

– Vad ska vi prioritera framåt? Hur ska vi välja? Vi har valt tre huvudspår – fler ska ha råd med våra produkter, vi ska finnas i de kanaler där kunderna finns och vi ska vara hållbara och tillföra något till världen, säger Karin Grimsdottir till IDG.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Nyhetsbrev

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

Arkiv

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Walmart slutar med självscannings-app

Normal öppnar nytt

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Här öppnar Tictail

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Så ska Elly Pistol växa

Pricer får miljonorder

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176