23948sdkhjf

Stora utmaningar väntar möbeljätten

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Ikeas tillväxtkurva har tappat fart. Nu väntar ett omfattande förändringsarbete.

Ikea har haft svårt att hänga med i utvecklingen, trots både e-handel och att man i allt högre utsträckning digitaliserar sina produkter. Efter en 20 år lång fantastisk tillväxtkurva, så är trenden på väg att vända för möbeljätten.
- Vi växer fortfarande, men inte med samma hastighet och vi ser ett ändrat beteende hos kunderna. Det visar att vi behöver förändras, säger Kristin Grimsdottir, hållbarhetschef på Ikea Business Solutions, till IDG.

Läs också: Ikea skördar framgångarna av odlingsprojekt


”Vi ska ändra mycket på Ikea”

Exakt hur förändringen ska se ut har hon inga svar på i dagsläget, då man är precis i inledningsfasen av förändringsarbetet. Men man pratar både om att förbättra kommunikationen med de över 100 miljoner medlemmarna världen över i den egna kundklubben, fortsätta utveckla nya tekniska lösningar likt den i appen där man via AR-teknik kan placera Ikeamöbeln på vald plats i hemmet. 
- Vi ska ändra mycket på Ikea de närmaste tre åren. Det handlar inte om en treårsplan där vi jobbar mot ett specifikt mål som ska vara avklarat då, utan att det här är vårt fokus under tre år framåt. Och vi ska arbeta agilt och med våra kärnvärderingar i grunden, fortsätter hon.


”Fler ska ha råd med våra produkter”

Ett steg i utvecklingen skulle kunna tänkas vara att även kunna köpa möbeln via AR-appen, en möjlighet som saknas i dag.

– Vad ska vi prioritera framåt? Hur ska vi välja? Vi har valt tre huvudspår – fler ska ha råd med våra produkter, vi ska finnas i de kanaler där kunderna finns och vi ska vara hållbara och tillföra något till världen, säger Karin Grimsdottir till IDG.

 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Från Nespresso till Björn Borg

Hon blir ny marknadsdirektör för sportmodebolaget.

Ny era för Grand Parfymeri

Så ska skönhetsföretaget komma på rätt köl igen.

Ica-handlarens låt blir nytt album

Itab rekryterar ny vd från Ikea

Fler mindre butiker för Elgiganten

JC ansöker om konkurs

I tisdags avbröts rekonstruktionen och på torsdagen ansökte bolaget om konkurs.

Nyhetsbrev

Jula in i finansbranschen

Arkiv

God start för Bygghemma

Påsken sänkte marsförsäljningen

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

& Other Stories öppnar Varuhuset

På nytt jobb
Hon är ny ordförande för Apoteket

Coop testar pop up-butik: ”Som en minimarket”

På nytt jobb
Ska utveckla projekt hos RSD

Blir senior konsult och ska arbeta med strategisk rådgivning och utveckling av handelsplatser.

På nytt jobb
Nya chefer hos Indiska ska bidra med digital kompetens

Fairtrade ökar kraftigt

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

Convenience fortsätter växa

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Lokalbyte för Esprit

Så mycket ska Sportamore växa

Jula i god form

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.264