23948sdkhjf

Sviktande framtidstro i handeln

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Det råder allt sämre framtidstro i svensk handel. Men inom e-handeln spirar optimismen.

Framtidstron bland de fysiska butikerna fortsätter att falla. Det framgår av Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad, där framtidsindikatorn föll med 3,2 enheter till 90,2. Det är drygt 10 enheter lägre än vid motsvarande tid förra året. Mest föll förväntningarna på den framtida försäljningen.

Dagligvaruhandeln vände nedåt igen

Allra mest dystert är det hos sällanköpsvaruhandeln, där framtidsförväntningarna har minskat under flera månader och mars blev inget undantag. Index minskade med 3,4 enheter till 85,3 under månaden. Dagligvaruhandeln vände också nedåt igen, efter att ha blivit mer optimistiska i februari. Här minskade index med 2,9 enheter till 95,1.

Optimismen spirar i e-handeln

I e-handeln är det dock ett helt annat ljud i skällan. Under 2017 uppvisade e-handeln en tillväxt på 16 procent och Handelsbarometern visar att optimismen bland e-handelsföretagen är fortsatt stark. Framtidsförväntningarna steg nämligen med ytterligare 2,5 enheter till 117,6.

Mest ökade förväntningarna om lönsamhet med 10,3 enheter till 108,1.
- Handeln står mitt i ett skifte som drivs av ett kundbeteende som förändras i snabb takt. Vi har nått en brytpunkt där all tillväxt inom sällanköpshandeln sker på nätet. Optimismen bland Sveriges e-handlare är het, säger Karin Johansson, vd Svensk Handel.


Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Den tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Femte butiken för Hemcompaniet

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Heminredningsmärke i konkurs

Nyhetsbrev

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Arkiv

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

176 miljoner till MQ

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137