23948sdkhjf

Ica Försäkring etablerar i Växjö

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Ica Försäkring flyttar sitt callcenter till Växjö och rekryterar från flyktade konkurrenten.

När konkurrenten Trygg-Hansa flyttade sitt callcenter från Växjö till Malmö, så fick Ica Försäkring möjligheten att rekrytera mycket kvalificerad personal, som annars riskerade att förlora jobbet. Det rör sig om ett tjugotal medarbetare, som planeras börja senare under våren. Carl Farberger, vd för Ica Försäkring, är mycket nöjd med nytillskotten.
- Ica Försäkring är en starkt expanderande verksamhet. Vi startade 2015 och är det snabbast växande konsumentförsäkringsbolaget och som sådant har vi en stark tillströmning av kunder. Vi passerade 100 000 kunder vid årsskiftet och våra framtidsplaner är att fortsätta växa kraftigt de närmsta åren. Då behöver vi kvalificerad personal och framför allt ett callcenter för att hantera telefontrafiken från våra kunder. 

- Vi har hittills haft hjälp av Ica Bankens personal i Borås, men vi kommer växa så mycket och vi har haft svårt att hitta utbildad personal på Borås lokala marknad. Sen såg vi på nyheterna i november att vår konkurrent Trygg-Hansa stänger ett callcenter i Växjö, där det finns upptränade medarbetare som besitter stor kompetens och då såg vi en möjlighet att fånga upp de som friställs, så att vi kan få en flygande start direkt.

Växjö nya navet

Är det här starten på en större etablering i Växjö?
- Ja, vi vill se Växjö som centralpunkten för vår kundservice. Nu har vi börjat med ett 20-tal medarbetare, men vi är en kraftigt växande verksamhet och vi kommer att behöva bli ännu fler i framtiden.

Ica Försäkringar har i dag ett callcenter i Borås, som man driver tillsammans med Ica Banken. Personalen där kommer nu att få andra arbetsuppgifter.
- De anställda i Borås som i dag som hanterar försäkringsärenden får nya uppdrag inom Ica Banken, så ingen kommer att friställas där, försäkrar Farberger.

"Har fått en gyllene möjlighet"

Du har tidigare sagt att ”det finns ett glastak för små försäkringsbolag att på allvar bryta igenom och bli stora”, hur stort steg är detta mot det målet för er?
- Det här kan man säga är en möjliggörare. Vi tror ju på allvar Ica Försäkring har alla möjligheter bryta igenom det så kallade glastaket på runt 3% marknadsandelar. Ica har både varumärket och kundbasen och naturligtvis kommer det att krävas en stor organisation för att klara av att växa i den takt vi vill. Nu har vi fått en gyllene möjlighet att göra just det.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Nyhetsbrev

Fortsätter satsning på kontantcenter

Arkiv

Kafékedja öppnar i Kina

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

16 nya butiker i fjol

Framgång för Pricer

Tvärstopp för Odd Molly

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Ikea öppnar för externa märken

Så ska blomsterkedjan maxa försäljningen på Alla hjärtans dag

Varuhus satsar på att snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

På nytt jobb
Generationsskifte hos fastighetsutvecklare

Han blir ny vd i Sverige för TK Development.

Busch Thor upprörd: ”Tillträdesförbud räcker inte”

Kristdemokraterna och Svensk Handel vill se ännu hårdare tag.

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Här öppnar Lakritsroten

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Stabilt år för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Ny chef på Krav

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131