Självkörande bilar gör debut på Tokyo-OS

| Av Mikael Jägerbrand | Tipsa redaktionen

Biljätten Toyota satsar miljarder på en ny generation fordon för handeln.

Nya e-palette är en självkörande eldriven bil som kan användas för allt från små popup-butiker, leveranser eller som ett rullande provrum.

Alla de stora bilmärkena har under flera år satsat på självkörande elbilar för taxi- och privatmarknaden. Nu har världens näst största biltillverkare Toyota presenterat en elbil där de främsta målgrupperna är handeln och restauranger.

Den självkörande e-paletten kommer inte att vara ett helt färdigt fordon utan beskrivs som en ”plattform”. Tanken är att handlare ska kunna vara flexibla och välja om de vill använda e-palette som popup-butik, för leveranser, som närbutik eller som ett rullande provrum.

Toyota planerar att göra bilen i tre olika storlekar, mellan 4–7 meter långa. Alla tre kommer att ha platta golv och helt öppen interiör. E-palette kommer mer att se ut som genomskinliga containrar än dagens fordon.

E-palette kommer att kunna köra omkring på vägarna helt själv, och kunderna öppnar dörrarna med ansiktsigenkänningsteknik eller med sin mobil. Alla köp ombord kan skötas helt automatiskt eftersom bilen är uppkopplad mot nätet.

Tillverkaren Toyota har ännu inte presenterat någon prislapp för e-palette, men enligt experter så kommer de första självkörande bilmodellerna att kosta minst 1-2 miljoner kronor.

Det första stora testet för e-palette blir under OS i Tokyo hösten 2020. Då planerar Toyota att ha en hel flotta med fordon färdiga för idrottarna att använda. 

Efter de olympiska spelen så kommer bilarna att genomgå omfattande tester i flera världsdelar, bland annat Asien och Amerika. Därför kommer det troligen att dröja flera år innan e-palette blir tillgänglig här i Sverige.

Konceptbilen är ett samarbete mellan tillverkaren Toyota och flera andra internationella företag, bland annat nätjätten Amazon, bilmärket Mazda, Pizza Hut och samåkningsföretagen Uber och Didi.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny Sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Nyhetsbrev

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Arkiv

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Nu har sista munken sålts

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Pandora slimmar verksamheten efter börsras

Solskyddskrämer säljer som smör

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Lämnar Nacka för Drottninggatan

Möbelföretag öppnar i BoConcepts tidigare lokaler i centrala Stockholm.

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Klassiska klockmärket undviker konkurs

Saab blev en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155