23948sdkhjf

MQ lockar allt färre till butikerna - försäljningen dök

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jämförbara försäljningen i butiker för MQ dök med nära 12 procent. Även Joys försäljning backar och resultatet minskar men kedjan sticker ut och lockar fler kunder till den fysiska miljön.

Nettoomsättningen i andra kvartalet, december till februari, uppgick till 448 miljoner kronor (496) vilket var en minskning 9,7 procent.

Läs också: Säljer i MQ

Den jämförbara försäljningen minskade med 10,9 procent. Bruttomarginalen uppgick till 50,6 procent (51,0). Rörelseresultatet uppgick till -4 miljoner kronor (14), vilket motsvarar en rörelsemarginal på -1,0 procent (2,8). Periodens resultat uppgick till -3 miljoner kronor (10). I koncernen ingår både MQ-kedjan och Joy.

I rapporten skriver MQ att;

”Ett nytt jämviktsläge mellan fysisk och digital handel kommer att etableras och det gäller att parera och se över det egna butiksnätet parallellt med att e-handeln utvecklas. Vi ser våra olika kanaler som en helhet som bygger och understödjer varandra, men där balansen måste vara den rätta utifrån marknadens förändring samt kundens perspektiv”.

Under kvartalet stängde den sista butiken för MQ i Norge och verksamheten är nu avvecklad. På butiksfronten för MQ har butiken i Huskvarna stängts medan enheterna i Borlänge och Fältöversten i Stockholm byggts om. För Joy har butikerna i Marieberg i Örebro, Borås samt Emporia i Malmö byggts om och haft nypremiär med nytt butikskoncept.

Läs också: MQ byter namn till Marqet

För MQ-kedjan uppgick omsättningen till 392 miljoner kronor (436) vilket var en minskning med 10,2 procent. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 11,7 procent. Rörelseresultatet i kvartalet uppgick till 10 milljoner (21).

Joys omsättning uppgick till 56 miljoner kronor(60) vilket var en minskning med 6,5 procent. Kedjans försäljning i jämförbara butiker minskade under andra kvartalet med 5,3 procent. Rörelseresultatet i kvartalet uppgick till -14  miljoner kronor (- 7).


Koncernen har 122 butiker för MQ och 53 för Joy.

Mer om:Joy |MQ
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Nyhetsbrev

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Arkiv

Hon går till RO

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.141