23948sdkhjf

Framtiden skymtade på Innoday

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Automation och AI i fokus.

På den årliga innovationskonferensen Innoday som hölls på kongresscentret Waterfront i Stockholm under torsdagen samlades forskare, företagare och innovatörer från hela världen för att prata om allt ifrån marknadsföring och automation till framgångsrika företagsstrukturer.

Konkurrens i framtiden var temat för i år och flera av föreläsarna pratade om hur automation och artificiell intelligens kommer att vara avgörande faktorer för att lyckas i framtiden.

– Det företag som inte arbetar med att få in AI i sitt arbete redan idag är redan döda, de vet bara inte om det, sa professor Jonas Ridderstråle i sitt föredrag.

Flera tekniska lösningar och potentialen i just AI och automation lades fram. Svenska Salesforce vice vd för den nordiska regionen, Baman Motivala visade bland annat upp en teknologi som endast med ett foto tagen med mobilen kan inventera en kyl med drycker, och framtidsforskaren Sophie Hackford målade upp en bild av en framtid där AI i princip kommer att genomsyra alla teknologiska lösningar.

Googles Sverigechef Anna Wikland skulle hålla ett föredrag men kunde inte delta och i sista stund hoppade Olesya Moosman, beräkningsspecialist från Google Sverige in för att, bland annat, förklara vikten av snabbhet i den mobila kommunikationen.

Enligt henne missar många stora företag att de flesta av deras kunder inte har samma snabba uppkoppling som i de stora städerna och på så vis utvecklar tunga mobilsajter som endast irriterar kunderna. Tre sekunder ska en sida laddas på, men för de stora kedjorna tar det oftast tre till fyra gånger så lång tid, tid som endast irriterar kunderna.

Flera av föreläsarna på Innoday betonade att dagens företag lever i det förflutna och följer företagsfilosofier som går ut på att bygga hierarkier, kontinuitet och riskminimering. Men enligt bland annat konferensens huvudtalare, den uppmärksammade marknadsforskaren Gary Hamel är misslyckande en viktig komponent för dagens företag. Enligt honom kan endast företag som misslyckas bli de företag som även vågar testa och i slutändan lyckas.

En av de mer intressanta föreläsarna var den australiensiske professorn i ekonomi, Byron Sharp som för första gången föreläste i Sverige. Han utmanade de närvarande med sin skeptiska syn på kundlojalitet – något som enligt honom i princip inte existerar och som marknadsförare i dagsläget kastar bort pengar på för att skapa.

För dagligvarubranschen var Paul Clarkes, teknologichef på världens största e-handlare med mat Ocado, föredrag en nog ögonöppnare för många. Enligt honom skulle Ocado, med sina enorma automatiserade lager som ser ut som gigantiska schackbräden, inte kunna nå sin ställning om de inte satsade hundra procent på att försöka automatisera alla tänkbara funktioner, från plock till leverans.

Se hur Ocados lager funkar här:

Mer om: Innoday
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

20 butiker ska bort i modekedjan

Härligt mycket handel i Almedalen

WeSC behöver nytt kapital

Nyhetsbrev

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Arkiv

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

50 miljoner kronor till start up

Kappahl på sommarturné med Newbie

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Beijer gör dubbla förvärv

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.13