23948sdkhjf

Framtiden skymtade på Innoday

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Automation och AI i fokus.

På den årliga innovationskonferensen Innoday som hölls på kongresscentret Waterfront i Stockholm under torsdagen samlades forskare, företagare och innovatörer från hela världen för att prata om allt ifrån marknadsföring och automation till framgångsrika företagsstrukturer.

Konkurrens i framtiden var temat för i år och flera av föreläsarna pratade om hur automation och artificiell intelligens kommer att vara avgörande faktorer för att lyckas i framtiden.

– Det företag som inte arbetar med att få in AI i sitt arbete redan idag är redan döda, de vet bara inte om det, sa professor Jonas Ridderstråle i sitt föredrag.

Flera tekniska lösningar och potentialen i just AI och automation lades fram. Svenska Salesforce vice vd för den nordiska regionen, Baman Motivala visade bland annat upp en teknologi som endast med ett foto tagen med mobilen kan inventera en kyl med drycker, och framtidsforskaren Sophie Hackford målade upp en bild av en framtid där AI i princip kommer att genomsyra alla teknologiska lösningar.

Googles Sverigechef Anna Wikland skulle hålla ett föredrag men kunde inte delta och i sista stund hoppade Olesya Moosman, beräkningsspecialist från Google Sverige in för att, bland annat, förklara vikten av snabbhet i den mobila kommunikationen.

Enligt henne missar många stora företag att de flesta av deras kunder inte har samma snabba uppkoppling som i de stora städerna och på så vis utvecklar tunga mobilsajter som endast irriterar kunderna. Tre sekunder ska en sida laddas på, men för de stora kedjorna tar det oftast tre till fyra gånger så lång tid, tid som endast irriterar kunderna.

Flera av föreläsarna på Innoday betonade att dagens företag lever i det förflutna och följer företagsfilosofier som går ut på att bygga hierarkier, kontinuitet och riskminimering. Men enligt bland annat konferensens huvudtalare, den uppmärksammade marknadsforskaren Gary Hamel är misslyckande en viktig komponent för dagens företag. Enligt honom kan endast företag som misslyckas bli de företag som även vågar testa och i slutändan lyckas.

En av de mer intressanta föreläsarna var den australiensiske professorn i ekonomi, Byron Sharp som för första gången föreläste i Sverige. Han utmanade de närvarande med sin skeptiska syn på kundlojalitet – något som enligt honom i princip inte existerar och som marknadsförare i dagsläget kastar bort pengar på för att skapa.

För dagligvarubranschen var Paul Clarkes, teknologichef på världens största e-handlare med mat Ocado, föredrag en nog ögonöppnare för många. Enligt honom skulle Ocado, med sina enorma automatiserade lager som ser ut som gigantiska schackbräden, inte kunna nå sin ställning om de inte satsade hundra procent på att försöka automatisera alla tänkbara funktioner, från plock till leverans.

Se hur Ocados lager funkar här:

Mer om: Innoday
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Nyhetsbrev

Ny svensk cykelkedjesatsning

Arkiv

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Pandora med ny vd

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Fortsätter satsning på kontantcenter

Kafékedja öppnar i Kina

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

16 nya butiker i fjol

Framgång för Pricer

Tvärstopp för Odd Molly

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Rejält resultattapp för sportkedjan

Nytt läge för Coop

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Här öppnar Lakritsroten

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Ica-handlare misshandlades blodig

Så ser nya Deichmann ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134