23948sdkhjf

Normal ökar takten - går in hårt på svenska marknaden

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Danska lågpriskedjan Normal har fått en flygande start. Nu gör man sig redo att ta över Sverige.

Den danska kedjan Normal har fått en drömstart i Sverige. Man öppnade de första butikerna i Malmö i januari och nu gör man sig redo för att slå upp portarna i Stockholm, närmare bestämt i Solna, Kista och Nacka, i april och maj.
- Det har varit över all förväntan, vi har blivit väldigt, väldigt väl emottagna
och haft många nöjda kunder. Det har varit väldigt roligt, säger Carsten Hansen, en av två delägare i Sverige.

Med positiva vindar i ryggen tänker man sig nu en aggressiv expansion på den svenska marknaden.
- Vi kommer att ha omkring 30 butiker vid årets slut, säger Hansen.

"Kommer nå över hundra butiker" 

Och det är naturligtvis inte slut där. Storsatsningen i Sverige har bara börjat och man förväntar sig en rask tillväxt. Men någon exakt siffra på antalet tilltänkta butiker har man inte satt.
- Oh, vi vill ha många butiker, vi är inte låsta vid någon specifik siffra. Men det är klart att vi når gärna över hundra butiker och det kommer vi att klara av, eftersom det är ett så stort intresse för vårt koncept. Hundra butiker tror jag helt säkert att vi ska komma upp i och det tror jag inte tar så lång tid.

Siktar mot sydligare breddgrader

Jag misstänker att Sverige inte är slutstationen, vilka utländska marknader blickar ni mot härnäst?
- Det vill jag inte uttala mig om här, det är ett beslut som ska tas i Danmark. Men det är klart att man kikar ju på de sydligare länderna, nedanför Danmark.

Normal öppnade sin premiärbutik i Danmark 2013 och har sedan dess expanderat kraftigt. Sortimentet omfattar 3 500 artiklar inom bland annat hygienprodukter, hushållsprodukter, kosmetika, djurfoder, brevpapper, hälsokost och drycker.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Femte butiken för Hemcompaniet

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Heminredningsmärke i konkurs

Nyhetsbrev

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Arkiv

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

176 miljoner till MQ

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124