Normal ökar takten - går in hårt på svenska marknaden

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Danska lågpriskedjan Normal har fått en flygande start. Nu gör man sig redo att ta över Sverige.

Den danska kedjan Normal har fått en drömstart i Sverige. Man öppnade de första butikerna i Malmö i januari och nu gör man sig redo för att slå upp portarna i Stockholm, närmare bestämt i Solna, Kista och Nacka, i april och maj.
- Det har varit över all förväntan, vi har blivit väldigt, väldigt väl emottagna
och haft många nöjda kunder. Det har varit väldigt roligt, säger Carsten Hansen, en av två delägare i Sverige.

Med positiva vindar i ryggen tänker man sig nu en aggressiv expansion på den svenska marknaden.
- Vi kommer att ha omkring 30 butiker vid årets slut, säger Hansen.

"Kommer nå över hundra butiker" 

Och det är naturligtvis inte slut där. Storsatsningen i Sverige har bara börjat och man förväntar sig en rask tillväxt. Men någon exakt siffra på antalet tilltänkta butiker har man inte satt.
- Oh, vi vill ha många butiker, vi är inte låsta vid någon specifik siffra. Men det är klart att vi når gärna över hundra butiker och det kommer vi att klara av, eftersom det är ett så stort intresse för vårt koncept. Hundra butiker tror jag helt säkert att vi ska komma upp i och det tror jag inte tar så lång tid.

Siktar mot sydligare breddgrader

Jag misstänker att Sverige inte är slutstationen, vilka utländska marknader blickar ni mot härnäst?
- Det vill jag inte uttala mig om här, det är ett beslut som ska tas i Danmark. Men det är klart att man kikar ju på de sydligare länderna, nedanför Danmark.

Normal öppnade sin premiärbutik i Danmark 2013 och har sedan dess expanderat kraftigt. Sortimentet omfattar 3 500 artiklar inom bland annat hygienprodukter, hushållsprodukter, kosmetika, djurfoder, brevpapper, hälsokost och drycker.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny Sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Nyhetsbrev

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Arkiv

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Nu har sista munken sålts

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Pandora slimmar verksamheten efter börsras

Solskyddskrämer säljer som smör

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Lämnar Nacka för Drottninggatan

Möbelföretag öppnar i BoConcepts tidigare lokaler i centrala Stockholm.

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Klassiska klockmärket undviker konkurs

Saab blev en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153