23948sdkhjf

Normal ökar takten - går in hårt på svenska marknaden

Danska lågpriskedjan Normal har fått en flygande start. Nu gör man sig redo att ta över Sverige.

Den danska kedjan Normal har fått en drömstart i Sverige. Man öppnade de första butikerna i Malmö i januari och nu gör man sig redo för att slå upp portarna i Stockholm, närmare bestämt i Solna, Kista och Nacka, i april och maj.
- Det har varit över all förväntan, vi har blivit väldigt, väldigt väl emottagna
och haft många nöjda kunder. Det har varit väldigt roligt, säger Carsten Hansen, en av två delägare i Sverige.

Med positiva vindar i ryggen tänker man sig nu en aggressiv expansion på den svenska marknaden.
- Vi kommer att ha omkring 30 butiker vid årets slut, säger Hansen.

"Kommer nå över hundra butiker" 

Och det är naturligtvis inte slut där. Storsatsningen i Sverige har bara börjat och man förväntar sig en rask tillväxt. Men någon exakt siffra på antalet tilltänkta butiker har man inte satt.
- Oh, vi vill ha många butiker, vi är inte låsta vid någon specifik siffra. Men det är klart att vi når gärna över hundra butiker och det kommer vi att klara av, eftersom det är ett så stort intresse för vårt koncept. Hundra butiker tror jag helt säkert att vi ska komma upp i och det tror jag inte tar så lång tid.

Siktar mot sydligare breddgrader

Jag misstänker att Sverige inte är slutstationen, vilka utländska marknader blickar ni mot härnäst?
- Det vill jag inte uttala mig om här, det är ett beslut som ska tas i Danmark. Men det är klart att man kikar ju på de sydligare länderna, nedanför Danmark.

Normal öppnade sin premiärbutik i Danmark 2013 och har sedan dess expanderat kraftigt. Sortimentet omfattar 3 500 artiklar inom bland annat hygienprodukter, hushållsprodukter, kosmetika, djurfoder, brevpapper, hälsokost och drycker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156