Sedan starten har svenskarna genomfört 500 miljoner betalningar med Swish. På fem år har betallösningen omsatt över 250 miljarder kronor totalt. Sedan några år tillbaka kan den också användas i e-handeln.
– Sex miljoner användare är stora tal i Sverige, konstaterar Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel.
"Avgiften högre än för kortbetalningar"
Swish är en konto-till-kontolösning i realtid, och bygger inte alls på korthantering. I dag används Swish mest privatpersoner emellan, i betalningar till små företag och till ideella föreningar som sportklubbar och liknande.
– För att få upp lönsamheten och få volym på transaktionerna, måste Swish in i den etablerade handeln, säger Bengt Nilervall och forsätter:
– Men avgiften för att använda Swish ligger högre än den gör för kortbetalningar, och det kommer de stora retailkedjorna aldrig att acceptera.
På gång även i handeln
Men det finns nyanser i detta. Så är till exempel kortbetalningar generellt dyrare för näringsidkaren i nättransaktion än i de är i butik, så i dessa fall blir prisskillnaden gentemot Swish inte lika stor.
– Swish är inte riktigt på plats i den fysiskt etablerade handeln än, utan längst har man kommit i e-handeln och mellan privatpersoner. Men jag tror definitivt att den här på gång även där.