Inhemska lösningen tilltalar svensken

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Helsvenska Swish är något för sig. I mitten på december fyllde betallösningen fem år, och på den tiden har man lyckas få ihop sex miljoner svenska användare.

Sedan starten har svenskarna genomfört 500 miljoner betalningar med Swish. På fem år har betallösningen omsatt över 250 miljarder kronor totalt. Sedan några år tillbaka kan den också användas i e-handeln.
– Sex miljoner användare är stora tal i Sverige, konstaterar Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel.

Läs också: Blippande på frammarsch

"Avgiften högre än för kortbetalningar"

Swish är en konto-till-kontolösning i realtid, och bygger inte alls på korthantering. I dag används Swish mest privatpersoner emellan, i betalningar till små företag och till ideella föreningar som sportklubbar och liknande.
– För att få upp lönsamheten och få volym på transaktionerna, måste Swish in i den etablerade handeln, säger Bengt Nilervall och forsätter:

– Men avgiften för att använda Swish ligger högre än den gör för kortbetalningar, och det kommer de stora retailkedjorna aldrig att acceptera.

På gång även i handeln

Men det finns nyanser i detta. Så är till exempel kortbetalningar generellt dyrare för näringsidkaren i nättransaktion än i de är i butik, så i dessa fall blir prisskillnaden gentemot Swish inte lika stor.
– Swish är inte riktigt på plats i den fysiskt etablerade handeln än, utan längst har man kommit i e-handeln och mellan privatpersoner. Men jag tror definitivt att den här på gång även där.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Mats T
Vi bedriver handel med sällanköpsvaror i butik och 2017 handlade kunder för drygt 500 000:- med Swish betalning. Swishavgiften (fast+rörlig) blev 0,15% vilket är avsevärt lägre än motsvarande kortavgift..

Vi arbetar medvetet för att alla avslut över 10 000:- skall betalas med Swish.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Jysk växer i Blekinge

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Öppnar nytt i Sölvesborg

Nyhetsbrev

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

Arkiv

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Hon lyser klarast i svensk sportbransch

Vd är årets affärskvinna inom svensk sportbransch om nätverket Divas får välja.

Teater blir cykelbutik

Dags att anmäla alla brott

1

Rättvänd streckkod minskar belastningen

Ny kampanj ska minska skadorna i kassan.

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Kissar i flaskor för att hinna med

Stressen på Amazon mycket hög – Anställda hinner inte gå på toa och får inte vara sjuka.

Vd-skifte på Nelly

Hon går in som tillförordnad vd när Jan Wallsin lämnar vd-posten i Nelly efter mindre än ett år.

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Marknadsför med AI

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

På nytt jobb
Hon föreslås till Kinneviks styrelse

Charlotte Strömberg föreslås som ny ledamot i styrelsen, som ska ledas av Dame Amelia Fawcett.

Nividas öppnar nytt i Stockholm

Stämmer Ur & Penn

UPPDATERAD: Stäms för intrång på upphovsrätten. Huvudförhandlingar pågår.

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Öppnar expressbutik i Malmö

Närbutik rånad i Stockholm

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Första kedjan utan palmolja

Salming stänger och öppnar

Krönika
Ingvar och jag

Tre lämnar Qliro - Styrelseordförande kliver av

Nu har de fått nog av duvorna

Ny duo till Björn Borg

Granngården flyttar

Swedol till Karlskrona

Här öppnar Wagner

WeSC i nytt avtal för Nordamerika

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147