23948sdkhjf

Inhemska lösningen tilltalar svensken

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Helsvenska Swish är något för sig. I mitten på december fyllde betallösningen fem år, och på den tiden har man lyckas få ihop sex miljoner svenska användare.

Sedan starten har svenskarna genomfört 500 miljoner betalningar med Swish. På fem år har betallösningen omsatt över 250 miljarder kronor totalt. Sedan några år tillbaka kan den också användas i e-handeln.
– Sex miljoner användare är stora tal i Sverige, konstaterar Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel.

Läs också: Blippande på frammarsch

"Avgiften högre än för kortbetalningar"

Swish är en konto-till-kontolösning i realtid, och bygger inte alls på korthantering. I dag används Swish mest privatpersoner emellan, i betalningar till små företag och till ideella föreningar som sportklubbar och liknande.
– För att få upp lönsamheten och få volym på transaktionerna, måste Swish in i den etablerade handeln, säger Bengt Nilervall och forsätter:

– Men avgiften för att använda Swish ligger högre än den gör för kortbetalningar, och det kommer de stora retailkedjorna aldrig att acceptera.

På gång även i handeln

Men det finns nyanser i detta. Så är till exempel kortbetalningar generellt dyrare för näringsidkaren i nättransaktion än i de är i butik, så i dessa fall blir prisskillnaden gentemot Swish inte lika stor.
– Swish är inte riktigt på plats i den fysiskt etablerade handeln än, utan längst har man kommit i e-handeln och mellan privatpersoner. Men jag tror definitivt att den här på gång även där.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Mats T
Vi bedriver handel med sällanköpsvaror i butik och 2017 handlade kunder för drygt 500 000:- med Swish betalning. Swishavgiften (fast+rörlig) blev 0,15% vilket är avsevärt lägre än motsvarande kortavgift..

Vi arbetar medvetet för att alla avslut över 10 000:- skall betalas med Swish.

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nyhetsbrev

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Arkiv
2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Mathems vd sågar granskningen

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

Inets vd: "Pingvinstången är superviktig"

Om filosofin bakom e-handelsframgångarna.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Explosionen: Öppnar 104 butiker

7-9 butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

1

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

Tryckte sedlar i hemkopiatorn

Gick på shoppingtur i Mall of Scandinavia.

Ikea ökar - främst i Sverige

På nytt jobb
Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Här öppnar XL-Bygg öppnar ny anläggning

Nilson group och Vagabond skiljer sig

"Uppdelningen har gjorts i samförstånd och med de bästa intentioner för respektive bolag".

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Coop släpper ny e-handelsbomb

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Kommunikationschef lämnar Coop

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Plötsligt vd-byte i Lyko

Delningsekonomi kan ge fler experter

Gallerian vill bli bäst - för hundar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183