Inhemska lösningen tilltalar svensken

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Helsvenska Swish är något för sig. I mitten på december fyllde betallösningen fem år, och på den tiden har man lyckas få ihop sex miljoner svenska användare.

Sedan starten har svenskarna genomfört 500 miljoner betalningar med Swish. På fem år har betallösningen omsatt över 250 miljarder kronor totalt. Sedan några år tillbaka kan den också användas i e-handeln.
– Sex miljoner användare är stora tal i Sverige, konstaterar Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel.

Läs också: Blippande på frammarsch

"Avgiften högre än för kortbetalningar"

Swish är en konto-till-kontolösning i realtid, och bygger inte alls på korthantering. I dag används Swish mest privatpersoner emellan, i betalningar till små företag och till ideella föreningar som sportklubbar och liknande.
– För att få upp lönsamheten och få volym på transaktionerna, måste Swish in i den etablerade handeln, säger Bengt Nilervall och forsätter:

– Men avgiften för att använda Swish ligger högre än den gör för kortbetalningar, och det kommer de stora retailkedjorna aldrig att acceptera.

På gång även i handeln

Men det finns nyanser i detta. Så är till exempel kortbetalningar generellt dyrare för näringsidkaren i nättransaktion än i de är i butik, så i dessa fall blir prisskillnaden gentemot Swish inte lika stor.
– Swish är inte riktigt på plats i den fysiskt etablerade handeln än, utan längst har man kommit i e-handeln och mellan privatpersoner. Men jag tror definitivt att den här på gång även där.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

Mats T
Vi bedriver handel med sällanköpsvaror i butik och 2017 handlade kunder för drygt 500 000:- med Swish betalning. Swishavgiften (fast+rörlig) blev 0,15% vilket är avsevärt lägre än motsvarande kortavgift..

Vi arbetar medvetet för att alla avslut över 10 000:- skall betalas med Swish.

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny Sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Nyhetsbrev

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Arkiv

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Nu har sista munken sålts

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Pandora slimmar verksamheten efter börsras

Solskyddskrämer säljer som smör

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Lämnar Nacka för Drottninggatan

Möbelföretag öppnar i BoConcepts tidigare lokaler i centrala Stockholm.

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Klassiska klockmärket undviker konkurs

Saab blev en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.166