23948sdkhjf

Nytt kryphål för att undgå kinesisk moms

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Ett svenskt företag har hittat ett kryphål i regelverket som gör att deras kunder slipper momsen och Postnords avgifter.

Den första mars införde Postnord en avgift som kunde ha blivit dödsstöten för en stor del av internethandeln med Kina. Men nu har det upptäckts luckor i regelverket som ett svenskt företag är först med att utnyttja. Om de kinesiska leverantörerna sänder varorna via Holland ska man enligt EU:s principer betala momsen där som är noll kronor om varornas värde understiger 22 euro. 

Sedan fraktas varorna till Sverige och på så sätt behöver kunderna inte betala den svenska momsen och Postnords avgift.  

– Det här är något som holländarna och många andra ser som en möjlighet för att bygga upp handelsvägarna från Kina till Europa genom att ha olika typer av lättnader för produkter, säger Dinesh Nayar, vd på Fyndiq, till SVT Nyheter.

På Postnord är man medveten om att företag kan utnyttja den fria rörligheten inom EU.

– Vi har hela tiden sagt att vi gör bedömningen att en del av de här flödena kommer att styra om via andra europeiska länder där man följer EU:s direktiv att ta ut moms från 22 euro, säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman.  

Fler företag har gjort förberedelser för att följa efter det svenska företagets exempel och välja omvägen via bland annat Holland.

– I och med att det är stora volymer som kommer ut från Kina är den faktiska merkostnaden för kunden väldigt liten. Det rör sig om ett par kronor som läggs på produkt- eller fraktpriset, säger Dinesh Nayar. 

Framför allt hoppas leverantörerna på ett helt nytt system. Förhandlingar pågår för att få fram en digital lösning som gör att kunderna betalar den svenska momsen direkt när man köper varan samt ett litet påslag till Postnord. 

Mer om: Fyndiq | Postnord
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Femte butiken för Hemcompaniet

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Heminredningsmärke i konkurs

Nyhetsbrev

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Arkiv

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Zoobutikskedjan öppnar nytt

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

176 miljoner till MQ

Fresks köper från XL

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164