23948sdkhjf

Nytt kryphål för att undgå kinesisk moms

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Ett svenskt företag har hittat ett kryphål i regelverket som gör att deras kunder slipper momsen och Postnords avgifter.

Den första mars införde Postnord en avgift som kunde ha blivit dödsstöten för en stor del av internethandeln med Kina. Men nu har det upptäckts luckor i regelverket som ett svenskt företag är först med att utnyttja. Om de kinesiska leverantörerna sänder varorna via Holland ska man enligt EU:s principer betala momsen där som är noll kronor om varornas värde understiger 22 euro. 

Sedan fraktas varorna till Sverige och på så sätt behöver kunderna inte betala den svenska momsen och Postnords avgift.  

– Det här är något som holländarna och många andra ser som en möjlighet för att bygga upp handelsvägarna från Kina till Europa genom att ha olika typer av lättnader för produkter, säger Dinesh Nayar, vd på Fyndiq, till SVT Nyheter.

På Postnord är man medveten om att företag kan utnyttja den fria rörligheten inom EU.

– Vi har hela tiden sagt att vi gör bedömningen att en del av de här flödena kommer att styra om via andra europeiska länder där man följer EU:s direktiv att ta ut moms från 22 euro, säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman.  

Fler företag har gjort förberedelser för att följa efter det svenska företagets exempel och välja omvägen via bland annat Holland.

– I och med att det är stora volymer som kommer ut från Kina är den faktiska merkostnaden för kunden väldigt liten. Det rör sig om ett par kronor som läggs på produkt- eller fraktpriset, säger Dinesh Nayar. 

Framför allt hoppas leverantörerna på ett helt nytt system. Förhandlingar pågår för att få fram en digital lösning som gör att kunderna betalar den svenska momsen direkt när man köper varan samt ett litet påslag till Postnord. 

Mer om: Fyndiq | Postnord
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Nyhetsbrev

Fortsätter satsning på kontantcenter

Arkiv

Kafékedja öppnar i Kina

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

16 nya butiker i fjol

Framgång för Pricer

Tvärstopp för Odd Molly

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Stärkt Lindex

Joe & The Juice-grundaren avgår som vd

Har varit den snabbväxande kedjans vd sedan starten 2002.

JC i rekonstruktion igen

Rekonstruktören om affärsmodellen som ska rädda JC.

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Ikea öppnar för externa märken

Så ska blomsterkedjan maxa försäljningen på Alla hjärtans dag

Varuhus satsar på att snärja fler kinesiska turister

Etablerar närvaro på digitala plattformar för att nå ut till kinesiska turister innan, under och efter Sverigebesöket.

På nytt jobb
Generationsskifte hos fastighetsutvecklare

Han blir ny vd i Sverige för TK Development.

Busch Thor upprörd: ”Tillträdesförbud räcker inte”

Kristdemokraterna och Svensk Handel vill se ännu hårdare tag.

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Här öppnar Lakritsroten

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Så ser nya Deichmann ut

Preem fortsätter med Dagab

Familjen Persson har ökat i H&M

Stabilt år för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Ny chef på Krav

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.208