23948sdkhjf

Nytt kryphål för att undgå kinesisk moms

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Ett svenskt företag har hittat ett kryphål i regelverket som gör att deras kunder slipper momsen och Postnords avgifter.

Den första mars införde Postnord en avgift som kunde ha blivit dödsstöten för en stor del av internethandeln med Kina. Men nu har det upptäckts luckor i regelverket som ett svenskt företag är först med att utnyttja. Om de kinesiska leverantörerna sänder varorna via Holland ska man enligt EU:s principer betala momsen där som är noll kronor om varornas värde understiger 22 euro. 

Sedan fraktas varorna till Sverige och på så sätt behöver kunderna inte betala den svenska momsen och Postnords avgift.  

– Det här är något som holländarna och många andra ser som en möjlighet för att bygga upp handelsvägarna från Kina till Europa genom att ha olika typer av lättnader för produkter, säger Dinesh Nayar, vd på Fyndiq, till SVT Nyheter.

På Postnord är man medveten om att företag kan utnyttja den fria rörligheten inom EU.

– Vi har hela tiden sagt att vi gör bedömningen att en del av de här flödena kommer att styra om via andra europeiska länder där man följer EU:s direktiv att ta ut moms från 22 euro, säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman.  

Fler företag har gjort förberedelser för att följa efter det svenska företagets exempel och välja omvägen via bland annat Holland.

– I och med att det är stora volymer som kommer ut från Kina är den faktiska merkostnaden för kunden väldigt liten. Det rör sig om ett par kronor som läggs på produkt- eller fraktpriset, säger Dinesh Nayar. 

Framför allt hoppas leverantörerna på ett helt nytt system. Förhandlingar pågår för att få fram en digital lösning som gör att kunderna betalar den svenska momsen direkt när man köper varan samt ett litet påslag till Postnord. 

Mer om: Fyndiq | Postnord


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

John Doe
Kinesisk moms?
Den rubriksättningen känns väl inte helt lyckad...
Dessutom avser ju momsen varor från alla icke EU-länder och inte bara Kina, även om flödet är klart störst därifrån.
//JD

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Amazon ett steg närmare

Underklädeskedja öppnar outlet

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Nyhetsbrev

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Arkiv

Så ser en hållbar ledare ut

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Stadium omorganiserar och varslar

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163