23948sdkhjf

Nytt kryphål för att undgå kinesisk moms

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Ett svenskt företag har hittat ett kryphål i regelverket som gör att deras kunder slipper momsen och Postnords avgifter.

Den första mars införde Postnord en avgift som kunde ha blivit dödsstöten för en stor del av internethandeln med Kina. Men nu har det upptäckts luckor i regelverket som ett svenskt företag är först med att utnyttja. Om de kinesiska leverantörerna sänder varorna via Holland ska man enligt EU:s principer betala momsen där som är noll kronor om varornas värde understiger 22 euro. 

Sedan fraktas varorna till Sverige och på så sätt behöver kunderna inte betala den svenska momsen och Postnords avgift.  

– Det här är något som holländarna och många andra ser som en möjlighet för att bygga upp handelsvägarna från Kina till Europa genom att ha olika typer av lättnader för produkter, säger Dinesh Nayar, vd på Fyndiq, till SVT Nyheter.

På Postnord är man medveten om att företag kan utnyttja den fria rörligheten inom EU.

– Vi har hela tiden sagt att vi gör bedömningen att en del av de här flödena kommer att styra om via andra europeiska länder där man följer EU:s direktiv att ta ut moms från 22 euro, säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman.  

Fler företag har gjort förberedelser för att följa efter det svenska företagets exempel och välja omvägen via bland annat Holland.

– I och med att det är stora volymer som kommer ut från Kina är den faktiska merkostnaden för kunden väldigt liten. Det rör sig om ett par kronor som läggs på produkt- eller fraktpriset, säger Dinesh Nayar. 

Framför allt hoppas leverantörerna på ett helt nytt system. Förhandlingar pågår för att få fram en digital lösning som gör att kunderna betalar den svenska momsen direkt när man köper varan samt ett litet påslag till Postnord. 

Mer om: Fyndiq | Postnord
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Gina Tricots vd lämnar

Återvänder till Tretorn där han kliver på som ny vd och delägare.

Klartecken för Coops köp av Netto

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Optimismen spirar i e-handeln medan självförtroendet sviktar inom sällanköpsvaruhandeln

Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

Nyhetsbrev

Videointervju: Förändringen drivs främst av människorna – inte tekniken

Hör retailexperten Ken Hughes berätta om hur nya shoppingbeteenden påverkar handeln.

Arkiv

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Norskt nytänk – nattöppet utan personal

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Rekordomsättning för Inditex

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Löfbergs intar Lobbyn

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.176