23948sdkhjf

Småföretagaren hamnade i tullens rävsax

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Ingen märkte felet, nu kräver Tullverket kosmetikföretaget på tre års tull.

Christian Hallberg Scandinavia är ett familjeföretag som importerar kosmetik- och skönhetsprodukter som säljs till de stora dagligvarukedjorna. Produkterna säljs på Ica, Coop, Netto och Gekås, men även på Åhléns och Kicks. En stor del av försäljningen är i form av kedjornas egna varumärken.

Läs också: Nu startar beskattningen av Kinapaketen

Lösnaglar är en av företagets viktigaste produkter. 2005 började Christian Hallberg importera lösnaglar från det USA-baserade företaget IVY Enterprises.
Lösnaglar och lim klassificerades enligt Tullverkets anvisningar som pedikyr- och manikyrprodukter, med noll som tullsats.

Något år senare ändrade EU på det komplicerade klassificeringssystemet. Lösnaglarna skulle istället klassificeras som bulkprodukter i plast, och ha en tullsats på 6,8 procent.

Detta uppmärksammade inte företaget, utan fortsatte ända fram till 2017 att lämna in sina importdeklarationer för varje sändning där naglarna fortsatte att klassificeras som manikyrprodukter, vilket nu felaktigt.

– Tullverket reagerade inte på något sätt under alla dessa år, säger Johan Hallberg, som är vd och majoritetsägare i företaget.

Läs också: Krismöte om kinesisk moms

Inte heller vid en granskning av företagets hela importverksamhet under 2015 fann Tullverket något att anmärka på.

– Vi skickade in alla handlingar då, säger Johan Hallberg.

Men när Tullverket gjorde ett granskningsbesök på företaget under 2017, upptäcktes felet. Tullen slog ner på inte mindre än 40 tulldeklarationer mellan september 2014 och februari 2017, och krävde företaget på närmare 500 000 kronor i tullavgifter.

– Det är mycket pengar för oss, och vi hade inte likviditet för att betala allt på ett bräde, säger Johan Hallberg.

Läs också: Postnord höjer avgifterna

Företaget omsätter cirka 33 miljoner kronor per år, men marginalerna i branschen är små. Företagets bank sade också nej till ytterligare lån.

Då kom nästa smäll; när banken sade nej begärde tog Tullverket tillbaka sitt beslut om anstånd och begärde utmätning av hela beloppet, som Kronofogdemyndigheten genomförde.

Företaget har överklagat Tullverkets beslut till förvaltningsrätten i Stockholm. Och där ligger målet nu. Till hjälp som biträde har de tagit en av Sveriges ledande experter på tullfrågor, advokat Ulf Käll på Werks Advokater.

– Vi har hjälpt dem att överklaga. Det är tydligt att bolaget har gjort fel, men de har inte agerat vårdslöst. Därför begär vi eftergift av tullavgifterna. För de importer som gjorts efter kontrollen 2015 ska de absolut ha det, säger han till Fri Köpenskap.

Läs också: Nya paketavgifter kan dröja

I det yttrande som Tullverket nu lämnat till förvaltningsrätten förefaller det dock som om verket backat något och ger en öppning för de importer som skedde efter 2015. Däremot är det inte avgörande i lagens mening att bolaget kan komma att försättas i konkurs, skriver de.

Branschorganisationen Kosmetik- och hygienföretagen, KoHF, är i sitt yttrande till domstolen mycket kritiska till Tullverkets agerande. De ”finner det mycket märkligt att ett bolag som varit utsatt för myndighetsutövning och kontroll rörande ett visst förhållande där ärendet avslutatst utan anmärkning från myndighetens sida, sedan utsätts för en ny kontroll rörande exakt samma omständigheter och därvid beslutas ha åsidosatt gällande bestämmelser och avkrävas ersättning retroaktivt även gällande perioden innan den förra kontrollen”, skriver de. ”Har myndigheterna verkligen inget ansvar för kunskap om sina egna regler?”, undrar de.

Hos Johan Hallberg har ärendet väckt många funderingar.

– Hade vi känt till detta, hade vi från början kunnat förhandla fram andra priser med leverantören och kunderna, säger han.

Han undrar också hur andra importörer gör och har efter samtal med Konkurrensverket skrivit till tullen och föreslagit att de borde kolla alla importörer.

– I andra länder där det skett klassificeringsfel har tullen helt enkelt hållit kvar varorna tills korrekt klassificering blivit inlämnad och sedan sett ärendet som klart. Varför agerar den svenska tullen så kraftfullt i den här frågan, undrar han.

Mer om: tullverket
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Postnord återvände till förlust

Nyhetsbrev

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Arkiv

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

WeSC behöver nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.165