Kill-pixel tar bort irriterande nätreklam

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Svenskar handlar allt mer på nätet och många känner sig förföljda av köpet, visar en ny studie. Nu finns det ett verktyg som tar bort irriterande efterreklam.

I undersökningen som Demoskop gjort i samarbete med Sveriges Annonsörer, framkommer att 85 procent av svenskarna mellan 18–80 år köpt en produkt eller tjänst på webben under de senaste sex månaderna. Men reklamen som följer efter köpet irriterar.

57 procent svarade att de sett reklamannonser på webben där samma produkter/tjänster som de tidigare köpt utannonserats. 80 procent av de som sett reklamen menade dessutom att det var reklam för exakt samma produkt/tjänst som de redan köpt. Reklamkampanjerna kan vara i upp till 2,4 veckors tid.

Läs också: Så shoppar svenskarna inför jul

Mest positiva var de som exponerats för reklam som inte var baserad på exakt samma som varan som de handlat.

Fenomenet kallas ”retargeting”, det vill säga att man når tidigare besökare som varit inne på en viss sida eller app. Annonsmetoden har blivit oerhört stor i takt med onlineannonseringens framfart.

Genom ett samarbete mellan intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och startup-bolaget Match2One lanseras nu en
programmatisk självserviceplattform för annonsörer. Plattformen bygger på AI (Artificiell Intelligens) och maskininlärning, vilket gör det lätt och säkert för annonsörer att handla annonser online.
Inbyggt i verktyget finns en smart lösning för optimal retargeting med frekvens-tak som gör att om du köpt en produkt, slipper du att exponeras för mer reklam om just den produkten efteråt.
Verktyget kallas ”kill-pixel” och är, som namnet antyder, en pixel som ska ta död på irriterande reklam. 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Resultatförbättring för Lindex - men butiksstängningar väntar

Icas e-handelschef slutar

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Nyhetsbrev

Värmen sänker tron på framtiden

Arkiv

Het juli för Clas Ohlson

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.198