23948sdkhjf

Kill-pixel tar bort irriterande nätreklam

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Svenskar handlar allt mer på nätet och många känner sig förföljda av köpet, visar en ny studie. Nu finns det ett verktyg som tar bort irriterande efterreklam.

I undersökningen som Demoskop gjort i samarbete med Sveriges Annonsörer, framkommer att 85 procent av svenskarna mellan 18–80 år köpt en produkt eller tjänst på webben under de senaste sex månaderna. Men reklamen som följer efter köpet irriterar.

57 procent svarade att de sett reklamannonser på webben där samma produkter/tjänster som de tidigare köpt utannonserats. 80 procent av de som sett reklamen menade dessutom att det var reklam för exakt samma produkt/tjänst som de redan köpt. Reklamkampanjerna kan vara i upp till 2,4 veckors tid.

Läs också: Så shoppar svenskarna inför jul

Mest positiva var de som exponerats för reklam som inte var baserad på exakt samma som varan som de handlat.

Fenomenet kallas ”retargeting”, det vill säga att man når tidigare besökare som varit inne på en viss sida eller app. Annonsmetoden har blivit oerhört stor i takt med onlineannonseringens framfart.

Genom ett samarbete mellan intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och startup-bolaget Match2One lanseras nu en
programmatisk självserviceplattform för annonsörer. Plattformen bygger på AI (Artificiell Intelligens) och maskininlärning, vilket gör det lätt och säkert för annonsörer att handla annonser online.
Inbyggt i verktyget finns en smart lösning för optimal retargeting med frekvens-tak som gör att om du köpt en produkt, slipper du att exponeras för mer reklam om just den produkten efteråt.
Verktyget kallas ”kill-pixel” och är, som namnet antyder, en pixel som ska ta död på irriterande reklam. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lista: Största bolagen inom convenience

Så stora är de – och så växer de.

Systembolaget öppnar utlämningsställe

Här ska nytt koncept för e-handeln testas.

Byggmax sökte och fann deras första kund

25 år efter starten spårade kedjan upp första kunden med privatdetektiv.

De är årets nätbutik

Vann för femte året i rad.

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Mindre marginaler - men storleken spelar ingen roll

Nyhetsbrev

De tar över Harald Nyborgs butiker

Arkiv

Sex trender om framtidens butiker

Gateau gästar H&M

Fazerägt hantverksbageri öppnar pop up i modekoncernens inredningsbutiker i december.

En miljard till Ikeas medarbetare

Så stor bonus får svenska medarbetare genom lojalitetsprogrammet.

Förtroende är framtidens handelsvara

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Ny Willys i expansiv stad

Clas Ohlson stänger alla butiker utanför Norden

Andra kvartalet var sämre än väntat.

På nytt jobb
Efter motgångarna: Ny vd för Axfoods apotek

Gustav Hasselgren ersätter Johan Bergenheim som vd för Apohem.

Kriget slut – City Gross stänger

Striden med fastighetsägaren får ett slut. City Gross stänger – och kräver skadestånd.

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Så effektiviserar e-handelsjätten varuhanteringen

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Kraftig ökning av konkurser

Ökar med 124 procent inom detaljhandeln – trots högkonjunktur.

Matsmart retirerar från Norge

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Ny mordbrand: ”Total förödelse”

Black friday-kunderna valde bort köpcentrum

Han bjöd snattarna på lunch - då minskade stölderna

Nätet störst på Black friday

Branschprofil avliden

På nytt jobb
Postnord anställer kvartett

Leveranserna sena – snart kommer Black friday-stormen

Rekordår för Jysk

Här öppnar H&M It's Pleat

Black friday – nu även i Nära-butik

Ica säger upp personal

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.178