Kill-pixel tar bort irriterande nätreklam

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Svenskar handlar allt mer på nätet och många känner sig förföljda av köpet, visar en ny studie. Nu finns det ett verktyg som tar bort irriterande efterreklam.

I undersökningen som Demoskop gjort i samarbete med Sveriges Annonsörer, framkommer att 85 procent av svenskarna mellan 18–80 år köpt en produkt eller tjänst på webben under de senaste sex månaderna. Men reklamen som följer efter köpet irriterar.

57 procent svarade att de sett reklamannonser på webben där samma produkter/tjänster som de tidigare köpt utannonserats. 80 procent av de som sett reklamen menade dessutom att det var reklam för exakt samma produkt/tjänst som de redan köpt. Reklamkampanjerna kan vara i upp till 2,4 veckors tid.

Läs också: Så shoppar svenskarna inför jul

Mest positiva var de som exponerats för reklam som inte var baserad på exakt samma som varan som de handlat.

Fenomenet kallas ”retargeting”, det vill säga att man når tidigare besökare som varit inne på en viss sida eller app. Annonsmetoden har blivit oerhört stor i takt med onlineannonseringens framfart.

Genom ett samarbete mellan intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och startup-bolaget Match2One lanseras nu en
programmatisk självserviceplattform för annonsörer. Plattformen bygger på AI (Artificiell Intelligens) och maskininlärning, vilket gör det lätt och säkert för annonsörer att handla annonser online.
Inbyggt i verktyget finns en smart lösning för optimal retargeting med frekvens-tak som gör att om du köpt en produkt, slipper du att exponeras för mer reklam om just den produkten efteråt.
Verktyget kallas ”kill-pixel” och är, som namnet antyder, en pixel som ska ta död på irriterande reklam. 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Jysk växer i Blekinge

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Öppnar nytt i Sölvesborg

Nyhetsbrev

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

Arkiv

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Teater blir cykelbutik

Dags att anmäla alla brott

Hon lyser klarast i svensk sportbransch

Vd är årets affärskvinna inom svensk sportbransch om nätverket Divas får välja.

1

Rättvänd streckkod minskar belastningen

Ny kampanj ska minska skadorna i kassan.

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Kissar i flaskor för att hinna med

Stressen på Amazon mycket hög – Anställda hinner inte gå på toa och får inte vara sjuka.

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Marknadsför med AI

Vd-skifte på Nelly

Hon går in som tillförordnad vd när Jan Wallsin lämnar vd-posten i Nelly efter mindre än ett år.

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

På nytt jobb
Hon föreslås till Kinneviks styrelse

Charlotte Strömberg föreslås som ny ledamot i styrelsen, som ska ledas av Dame Amelia Fawcett.

Nividas öppnar nytt i Stockholm

Stämmer Ur & Penn

UPPDATERAD: Stäms för intrång på upphovsrätten. Huvudförhandlingar pågår.

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Öppnar expressbutik i Malmö

Närbutik rånad i Stockholm

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Första kedjan utan palmolja

Salming stänger och öppnar

Krönika
Ingvar och jag

Tre lämnar Qliro - Styrelseordförande kliver av

Nu har de fått nog av duvorna

Ny duo till Björn Borg

Granngården flyttar

Swedol till Karlskrona

Här öppnar Wagner

WeSC i nytt avtal för Nordamerika

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126