Kill-pixel tar bort irriterande nätreklam

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Svenskar handlar allt mer på nätet och många känner sig förföljda av köpet, visar en ny studie. Nu finns det ett verktyg som tar bort irriterande efterreklam.

I undersökningen som Demoskop gjort i samarbete med Sveriges Annonsörer, framkommer att 85 procent av svenskarna mellan 18–80 år köpt en produkt eller tjänst på webben under de senaste sex månaderna. Men reklamen som följer efter köpet irriterar.

57 procent svarade att de sett reklamannonser på webben där samma produkter/tjänster som de tidigare köpt utannonserats. 80 procent av de som sett reklamen menade dessutom att det var reklam för exakt samma produkt/tjänst som de redan köpt. Reklamkampanjerna kan vara i upp till 2,4 veckors tid.

Läs också: Så shoppar svenskarna inför jul

Mest positiva var de som exponerats för reklam som inte var baserad på exakt samma som varan som de handlat.

Fenomenet kallas ”retargeting”, det vill säga att man når tidigare besökare som varit inne på en viss sida eller app. Annonsmetoden har blivit oerhört stor i takt med onlineannonseringens framfart.

Genom ett samarbete mellan intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och startup-bolaget Match2One lanseras nu en
programmatisk självserviceplattform för annonsörer. Plattformen bygger på AI (Artificiell Intelligens) och maskininlärning, vilket gör det lätt och säkert för annonsörer att handla annonser online.
Inbyggt i verktyget finns en smart lösning för optimal retargeting med frekvens-tak som gör att om du köpt en produkt, slipper du att exponeras för mer reklam om just den produkten efteråt.
Verktyget kallas ”kill-pixel” och är, som namnet antyder, en pixel som ska ta död på irriterande reklam. 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här är Ingvar Kamprads sista brev till medarbetarna

Bortgångna Ikea-grundarens sista hälsning hittades i hemmet efter hans bortgång.

H&M ställer om till möbler

Breddar sortimentet i H&M Home.

Säkerhet
Tar över centrumjättens samtliga gallerior

Svenskt bolag fick 6 miljoner för Amazon.se

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

På nytt jobb
Här är Svensk Digital Handels nya vd

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Arkiv

Säkerhet
Ikea satsar på ny larm-app

Gripna vd:n lämnar - han ersätter

Nu är det klart: Tvingas i konkurs

Audis vd gripen - då förhörs han

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Fortsatt trögt för MQ

Amazon breder ut sig ytterligare – anställer 1000

E-handelsjätten fortsätter offensiven.

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

De blir grossist för Shells nya utbud

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

De köper in sig i ÖoB

Norsk lågpriskedja köper 20 procent, med option på resterande 80 om två år.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

JC med ny ägare - vd har lämnat

I förra veckan bytte den pressade och förlusttyngda modekedjan vd och ägare.

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Petter Stordalen tar plats i Stureplansgruppen

Investeringsbolaget Strawberry Equities blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Här öppnar K-Rautas nya proffscenter

Stör inte kunderna!

Därför är det viktigt att lyfta kundens upplevelse just nu

Nike stoppar VM-landslagets skor

H&M-ägaren: "Ingen bäring på ryktena"

Willys intar Söder

Så ska Google sänka Amazon

Butiker stoppar engångsgrillar efter extremtorkan

Sparkar personal – "Svårt men nödvändigt"

På nytt jobb
Gant byter vd – han tar över

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Hundbutik får skäll – varslar om blockad

Ilskan mot Göteborgs Kex flytt - ”Riktigt oansvarigt”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.209