23948sdkhjf

Miljön är butikens DNA

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

25-års jubilerande svenska Mateus har öppnat flaggskeppsbutik på Karlavägen i Stockholm. – Butiken blir ett sätt att komma i direktkontakt med slutkonsumenten, och ger också en miljö där vi kan fotograferade våra produkter och visa dem i sitt sammanhang i vår nätbutik.

Det säger Filippa Lundahl som, tillsammans med sin mamma och grundare portugisisk-svenska Teresa Lundahl, arbetar i företaget. Mateus är liktydigt med designade keramikföremål för bordet i starka färger och tydliga uttryck, allt tillverkat i Portugal.
– Mateus ska vara hantverk och mycket kärlek, slutkunden ska ha en relation till produkten, säger Teresa Lundahl.

Flaggskeppsbutiken på Karlavägen är varumärkets första egna. Ytan är på 70 kvadratmeter och butiken smygöppnade före jul. Inredningen är signerad Christian Halleröd som bland annat jobbat med butiker både för svenska modemärket Acne och svenska parfymmärket Byredo.
– Vi har verkligen satsat på butiksmiljön. Den ska visa Mateus hela DNA, säger Filippa Lundahl som lyfter fram butikens möjligheter att samla in feedback direkt från slutkunden.

– Är koppen för stor? Vilka färger går hem? Det är sådana saker man får höra direkt från slutkunden, och inte alltid kan se i siffrorna.

Den fysiska butiken ska vara en förlängning av nätbutiken, en möjlighet att visa hela sortimentet i hemlik miljö och också ge möjlighet till återkommande event.
– Den ska visa ”the Mateus way”. Bruset och konkurrensen är hård idag, många vill åt samma målgrupper och det gäller att nå ut, säger Filippa Lundahl.

Mateus verksamhet har växt stadigt under 25 år för att förra året omsätta 35 miljoner exklusive moms i Sverige. Återförsäljarnätet i Sverige består av 150-talet fysiska butiker, en del med egen webbhandel.
– Vi arbetar med i snitt en butik per stad och två-tre i de större städerna. Vi är trogna våra återförsäljare och vill inte ha för många på varje ställe, säger Teresa Lundahl.

Sedan knappt tre år har Mateus nätbutik. Härifrån skickas produkter ut över Europa. Men Mateus kan handlas längre bort än så – som i Japan, USA och Australien. Den försäljningen sker via distributörer, som får varorna direkt från Portugal, och i sin tur levererar till återförsäljare. Mateus gör nu en ”storsatsning” på att öka exportdelen.
– Här finns mer att göra, säger Filippa Lundahl.

En annan del av expansionsplanen är att lansera produkter i ytterligare material – som textil, glas och kork.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nyhetsbrev

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Arkiv
2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Mathems vd sågar granskningen

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

Inets vd: "Pingvinstången är superviktig"

Om filosofin bakom e-handelsframgångarna.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Explosionen: Öppnar 104 butiker

7-9 butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

1

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

Tryckte sedlar i hemkopiatorn

Gick på shoppingtur i Mall of Scandinavia.

Ikea ökar - främst i Sverige

På nytt jobb
Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Här öppnar XL-Bygg öppnar ny anläggning

Nilson group och Vagabond skiljer sig

"Uppdelningen har gjorts i samförstånd och med de bästa intentioner för respektive bolag".

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Coop släpper ny e-handelsbomb

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Kommunikationschef lämnar Coop

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Plötsligt vd-byte i Lyko

Delningsekonomi kan ge fler experter

Gallerian vill bli bäst - för hundar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135