Miljön är butikens DNA

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

25-års jubilerande svenska Mateus har öppnat flaggskeppsbutik på Karlavägen i Stockholm. – Butiken blir ett sätt att komma i direktkontakt med slutkonsumenten, och ger också en miljö där vi kan fotograferade våra produkter och visa dem i sitt sammanhang i vår nätbutik.

Det säger Filippa Lundahl som, tillsammans med sin mamma och grundare portugisisk-svenska Teresa Lundahl, arbetar i företaget. Mateus är liktydigt med designade keramikföremål för bordet i starka färger och tydliga uttryck, allt tillverkat i Portugal.
– Mateus ska vara hantverk och mycket kärlek, slutkunden ska ha en relation till produkten, säger Teresa Lundahl.

Flaggskeppsbutiken på Karlavägen är varumärkets första egna. Ytan är på 70 kvadratmeter och butiken smygöppnade före jul. Inredningen är signerad Christian Halleröd som bland annat jobbat med butiker både för svenska modemärket Acne och svenska parfymmärket Byredo.
– Vi har verkligen satsat på butiksmiljön. Den ska visa Mateus hela DNA, säger Filippa Lundahl som lyfter fram butikens möjligheter att samla in feedback direkt från slutkunden.

– Är koppen för stor? Vilka färger går hem? Det är sådana saker man får höra direkt från slutkunden, och inte alltid kan se i siffrorna.

Den fysiska butiken ska vara en förlängning av nätbutiken, en möjlighet att visa hela sortimentet i hemlik miljö och också ge möjlighet till återkommande event.
– Den ska visa ”the Mateus way”. Bruset och konkurrensen är hård idag, många vill åt samma målgrupper och det gäller att nå ut, säger Filippa Lundahl.

Mateus verksamhet har växt stadigt under 25 år för att förra året omsätta 35 miljoner exklusive moms i Sverige. Återförsäljarnätet i Sverige består av 150-talet fysiska butiker, en del med egen webbhandel.
– Vi arbetar med i snitt en butik per stad och två-tre i de större städerna. Vi är trogna våra återförsäljare och vill inte ha för många på varje ställe, säger Teresa Lundahl.

Sedan knappt tre år har Mateus nätbutik. Härifrån skickas produkter ut över Europa. Men Mateus kan handlas längre bort än så – som i Japan, USA och Australien. Den försäljningen sker via distributörer, som får varorna direkt från Portugal, och i sin tur levererar till återförsäljare. Mateus gör nu en ”storsatsning” på att öka exportdelen.
– Här finns mer att göra, säger Filippa Lundahl.

En annan del av expansionsplanen är att lansera produkter i ytterligare material – som textil, glas och kork.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny chef på Lyko

Norrgavel skaffar e-handel

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

Chiquelle, Bubbleroom och Zalando bland dem som kommit igång med säljtjänsten.

Påsken drog ner bygghandeln

Nyhetsbrev

Søstrene Grene kommer till Stockholm

Arkiv

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Han lämnar också Nelly

På nytt jobb
MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Apoteket tar plats på KS

Pressbyrån på Karolinska

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Irländskt bolag köper Toys R Us

Smyths Toys köper kedjans verksamhet i Tyskland, Österrike och Schweiz.

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Fysiska butiker för Junkyard – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Søstrene Grene till Mölndal

Öppnar sin första butik i Göteborg – även Elgiganten Phone House flyttar in.

Här öppnar Samsung

Lakritskedjan expanderar

Jysk växer i Blekinge

Öppnar nytt i Sölvesborg

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Marknadsför med AI

Öppnar expressbutik i Malmö

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131