Miljön är butikens DNA

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

25-års jubilerande svenska Mateus har öppnat flaggskeppsbutik på Karlavägen i Stockholm. – Butiken blir ett sätt att komma i direktkontakt med slutkonsumenten, och ger också en miljö där vi kan fotograferade våra produkter och visa dem i sitt sammanhang i vår nätbutik.

Det säger Filippa Lundahl som, tillsammans med sin mamma och grundare portugisisk-svenska Teresa Lundahl, arbetar i företaget. Mateus är liktydigt med designade keramikföremål för bordet i starka färger och tydliga uttryck, allt tillverkat i Portugal.
– Mateus ska vara hantverk och mycket kärlek, slutkunden ska ha en relation till produkten, säger Teresa Lundahl.

Flaggskeppsbutiken på Karlavägen är varumärkets första egna. Ytan är på 70 kvadratmeter och butiken smygöppnade före jul. Inredningen är signerad Christian Halleröd som bland annat jobbat med butiker både för svenska modemärket Acne och svenska parfymmärket Byredo.
– Vi har verkligen satsat på butiksmiljön. Den ska visa Mateus hela DNA, säger Filippa Lundahl som lyfter fram butikens möjligheter att samla in feedback direkt från slutkunden.

– Är koppen för stor? Vilka färger går hem? Det är sådana saker man får höra direkt från slutkunden, och inte alltid kan se i siffrorna.

Den fysiska butiken ska vara en förlängning av nätbutiken, en möjlighet att visa hela sortimentet i hemlik miljö och också ge möjlighet till återkommande event.
– Den ska visa ”the Mateus way”. Bruset och konkurrensen är hård idag, många vill åt samma målgrupper och det gäller att nå ut, säger Filippa Lundahl.

Mateus verksamhet har växt stadigt under 25 år för att förra året omsätta 35 miljoner exklusive moms i Sverige. Återförsäljarnätet i Sverige består av 150-talet fysiska butiker, en del med egen webbhandel.
– Vi arbetar med i snitt en butik per stad och två-tre i de större städerna. Vi är trogna våra återförsäljare och vill inte ha för många på varje ställe, säger Teresa Lundahl.

Sedan knappt tre år har Mateus nätbutik. Härifrån skickas produkter ut över Europa. Men Mateus kan handlas längre bort än så – som i Japan, USA och Australien. Den försäljningen sker via distributörer, som får varorna direkt från Portugal, och i sin tur levererar till återförsäljare. Mateus gör nu en ”storsatsning” på att öka exportdelen.
– Här finns mer att göra, säger Filippa Lundahl.

En annan del av expansionsplanen är att lansera produkter i ytterligare material – som textil, glas och kork.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny Sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Nyhetsbrev

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Arkiv

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Nu har sista munken sålts

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Pandora slimmar verksamheten efter börsras

Solskyddskrämer säljer som smör

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Lämnar Nacka för Drottninggatan

Möbelföretag öppnar i BoConcepts tidigare lokaler i centrala Stockholm.

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Klassiska klockmärket undviker konkurs

Saab blev en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.44