Miljön är butikens DNA

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

25-års jubilerande svenska Mateus har öppnat flaggskeppsbutik på Karlavägen i Stockholm. – Butiken blir ett sätt att komma i direktkontakt med slutkonsumenten, och ger också en miljö där vi kan fotograferade våra produkter och visa dem i sitt sammanhang i vår nätbutik.

Det säger Filippa Lundahl som, tillsammans med sin mamma och grundare portugisisk-svenska Teresa Lundahl, arbetar i företaget. Mateus är liktydigt med designade keramikföremål för bordet i starka färger och tydliga uttryck, allt tillverkat i Portugal.
– Mateus ska vara hantverk och mycket kärlek, slutkunden ska ha en relation till produkten, säger Teresa Lundahl.

Flaggskeppsbutiken på Karlavägen är varumärkets första egna. Ytan är på 70 kvadratmeter och butiken smygöppnade före jul. Inredningen är signerad Christian Halleröd som bland annat jobbat med butiker både för svenska modemärket Acne och svenska parfymmärket Byredo.
– Vi har verkligen satsat på butiksmiljön. Den ska visa Mateus hela DNA, säger Filippa Lundahl som lyfter fram butikens möjligheter att samla in feedback direkt från slutkunden.

– Är koppen för stor? Vilka färger går hem? Det är sådana saker man får höra direkt från slutkunden, och inte alltid kan se i siffrorna.

Den fysiska butiken ska vara en förlängning av nätbutiken, en möjlighet att visa hela sortimentet i hemlik miljö och också ge möjlighet till återkommande event.
– Den ska visa ”the Mateus way”. Bruset och konkurrensen är hård idag, många vill åt samma målgrupper och det gäller att nå ut, säger Filippa Lundahl.

Mateus verksamhet har växt stadigt under 25 år för att förra året omsätta 35 miljoner exklusive moms i Sverige. Återförsäljarnätet i Sverige består av 150-talet fysiska butiker, en del med egen webbhandel.
– Vi arbetar med i snitt en butik per stad och två-tre i de större städerna. Vi är trogna våra återförsäljare och vill inte ha för många på varje ställe, säger Teresa Lundahl.

Sedan knappt tre år har Mateus nätbutik. Härifrån skickas produkter ut över Europa. Men Mateus kan handlas längre bort än så – som i Japan, USA och Australien. Den försäljningen sker via distributörer, som får varorna direkt från Portugal, och i sin tur levererar till återförsäljare. Mateus gör nu en ”storsatsning” på att öka exportdelen.
– Här finns mer att göra, säger Filippa Lundahl.

En annan del av expansionsplanen är att lansera produkter i ytterligare material – som textil, glas och kork.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De köper in sig i ÖoB

Norsk lågpriskedja köper 20 procent, med option på resterande 80 om två år.

Petter Stordalen tar plats i Stureplansgruppen

Investeringsbolaget Strawberry Equities blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Här öppnar K-Rautas nya proffscenter

Kappahls vd får gå

Modekedjans vd tvingas bort efter oenighet. Lindex och Gina Tricots tidigare vd kliver in som tillförordnad.

Ny vd för Jula Logistics - ska utveckla tågterminalen

Han tar över rodret i Julas logistikbolag.

Postnord + Wish = sant

Nu försvinner den kritiserade hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Nyhetsbrev

1

Gallerix i konkurs

Går i graven ett år efter rekonstruktionen.

Arkiv

Framtidstro i butikerna - e-handlare pessimistiska

Sommaren påverkar handlarnas attityder.

Stör inte kunderna!

Därför är det viktigt att lyfta kundens upplevelse just nu

Så utvecklar Kappahl Newbie

Modekedjan testar pop up-koncept för barn- och babyklädeskonceptet och bjuder även in externa varumärken.

Nike stoppar VM-landslagets skor

Clas Ohlson och Mathem fördjupar samarbete

Ikea ställer om varuhusen till e-handelslager

Böter hotar JC - igen

De tar över Grandpas lokal

Under sensommaren öppnar kläd- och restaurangkoncept på välkänd modeadress på Kungsholmen i Stockholm.

Willys intar Söder

Här är hotet mot handeln

Handelns utveckling är hotad, visar ny rapport.

H&M-ägaren: "Ingen bäring på ryktena"

Anklagas för sexuella ofredanden – tvingas avgå

Modechefens "dåliga omdöme" blev för mycket.

"Konceptet bygger på att sälja externa varumärken"

Premiär för H&M-gruppens nya koncept och marknadsplats Afound. Även lyxmode ryms i sortimentet. Vd:n berättar om planerna i stor intervju med Habit.

Rustas grundare mottog kunglig medalj

Hyllades för "betydande insatser inom svenskt näringsliv".

Handlarnas renoveringsraseri

Kraftiga förseningar, buller och otydliga besked upprör - och sänker affärerna.

De har 1 000 nya jobb på lager

Så ska Google sänka Amazon

Butiker stoppar engångsgrillar efter extremtorkan

Sparkar personal – "Svårt men nödvändigt"

På nytt jobb
Gant byter vd – han tar över

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Hundbutik får skäll – varslar om blockad

Ilskan mot Göteborgs Kex flytt - ”Riktigt oansvarigt”

2

Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Logistikflödet i egen regi – bygger stor anläggning i Borås

Nära dominerade i maj

På nytt jobb
Han blir ny vd för MQ

Julas succé - slog försäljningsrekord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175