Sprängd miljard firades med strandfest

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Jollyroom omsatte drygt 1 miljard i fjol. Nu väntar fokus på ny målgrupp och expansion med Tyskland som första nya land.

E-handlaren nådde över 1 miljard i omsättning i fjol vilket är en rejäl ökning från 675 miljoner kronor 2016.

Nu siktar bolaget på att nå 2 miljarder i omsättning 2020.

På den svenska marknaden ökade e-handlarens försäljning med 150 miljoner 2017 jämfört med året innan.
– Fler och fler svenska kunder köper produkter till sina barn på nätet. Jollyroom fortsätter att plocka kunder från många fysiska butiker. 2016 omsatte Jollyroom 367 miljoner kronor i den svenska handeln, vilket ökade till 513 miljoner kronor under 2017. Den svenska marknaden präglas av hård konkurrens, med många aktörer i detaljhandeln, och många som går med förlust. Vi är därför mycket nöjda med en så stark tillväxt under 2017, säger Ole Sauar, grundare och majoritetsägare.

Enligt ett pressmeddelande har 2018 inletts väl och särskilt mars och nu lägger Jollyroom en extra växel för att utöka sortimentet för målgruppen 6 till 12 år. Därtill ska företaget expandera utanför Norden och första land i Europa blir Tyskland.

– Idag levererar vi varor till kunder i Kirkenes och Kiruna, men har ingen lösning för kunder utanför Norden, vilket vi ska göra något åt. Vi ska på sikt in i de flesta länder i Europa och börjar den här våren med Tyskland som första land utanför Norden, säger Ole Sauar.

 

E-handlaren etablerades 2010 och är i dag verksam i Norden. Bolaget har 350 anställda och har kontor och lager i Tagene utanför Göteborg. Ole Sauar, koncernchef och grundare, är majoritetsägare med en andel om 62,5 procent. Egmont har i dag en ägarandel om 37,5 procent.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny chef på Lyko

Norrgavel skaffar e-handel

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

Chiquelle, Bubbleroom och Zalando bland dem som kommit igång med säljtjänsten.

Påsken drog ner bygghandeln

Nyhetsbrev

Søstrene Grene kommer till Stockholm

Arkiv

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Han lämnar också Nelly

På nytt jobb
MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Apoteket tar plats på KS

Pressbyrån på Karolinska

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Irländskt bolag köper Toys R Us

Smyths Toys köper kedjans verksamhet i Tyskland, Österrike och Schweiz.

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Fysiska butiker för Junkyard – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Søstrene Grene till Mölndal

Öppnar sin första butik i Göteborg – även Elgiganten Phone House flyttar in.

Här öppnar Samsung

Lakritskedjan expanderar

Jysk växer i Blekinge

Öppnar nytt i Sölvesborg

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Marknadsför med AI

Öppnar expressbutik i Malmö

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135