23948sdkhjf

Jysk svarar på kritiken: "Vår bild skiljer sig lite från deras"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Tre lokala skyddsombud inkom med svidande kritik mot Jysk i en skrivelse till Arbetsmiljöverket. Nu ger företaget sin bild av läget.

Jysk har fått hård kritik från tre lokala skyddsombud, som i en skrivelse till Arbetsmiljöverket säger företaget inte genomfört flera av de insatser man säger sig ha gjort och inte heller lever upp till myndighetens krav. Nu svarar Jysk på kritiken.

Läs också: Gränbystaden lockar fler

– Jag har läst skrivelsen från tre av våra lokala skyddsombud och vi håller på med ett svar, som ska skickas till Arbetsmiljöverket nästa vecka och vår bild skiljer sig lite från deras. Vi överblickar 138 butiker och de refererar till sju stycken, säger Charlotta Lindborg, HR Manager på Jysk.

– Vi utbildar anställda i truck och lyft. Men det sker inte direkt första veckan på jobbet, då är det en annan del av introduktionen. Men ingen medarbetare får framföra truck, utan att ha genomgått utbildningen.

– Vad gäller kraven från Arbetsmiljöverket har vi anlitat företagshälsovård som har genomfört riskbedömningar i tre butiker och kommit med förslag på åtgärder.

En del av kritiken från skyddsombuden bygger på att de belastningsergonomiska bedömningarna som genomförts efter Arbetsmiljöverkets granskning varit begränsade till några få butiker, trots kravet på att de ska göras i alla 138.
– Det stämmer. Vi har genomfört omfattande riskbedömningar i tre butiker och de åtgärder som framkommit ska nu appliceras på alla butiker, det är den ena delen. Sen har vi i dag ett systematiskt arbetsmiljöarbete, där ergonomi ingår, berättar Lindborg.

Är du förvånad över kritiken?
– Nej, jag ska inte säga att jag är förvånad. Det är ju lokalt och sen finns det ju exempel det här kring hjälpmedel där vi är helt eniga med de lokala skyddsombuden. Finns det behov av hjälpmedel ska vi köpa in det. Vi vill ha en lokal samverkan och till och med välkomnar en bra dialog. Det är viktigt för mig att understryka att vi verkligen är måna om att bygga goda relationer.

– Vi har precis haft en medarbetarundersökning, där 91 procent av alla medarbetare svarat. Bilden där är att merparten av våra medarbetare trivs. Medarbetarnöjdheten har ökat med sju procent sedan den senaste undersökningen 2016.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.142