23948sdkhjf

Postnords "Kinaavgift" anmäld till Konkurrensverket

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

En arg konsument hävdar att Postnord utnyttjar sin starka ställning till att ta ut en "direkt oskälig" hanteringsavgift, som bryter mot lagen.

Postnords avgift på Kinapaketen är olaglig, det tycker konsumenten Mats Ericsson som anser att företaget utnyttjar sin marknadsdominerande ställning till att sätta en oskäligt hög avgift. Nu har han anmält den nordiska postoperatören till Konkurrensverket.


Läs också: Tradera i paketsamarbete med Postnord

Om mottagaren inte accepterar Postnord som ombud kommer försändelsen returneras. Några alternativ till att godta Postnord finns således inte för mottagaren. Detta är en negativ avtalskonstruktion som dessutom är förenat med tvång gentemot konsumenten, vilket inte är tillåtet i svensk lag”, skriver Mats Ericsson, som själv drivit ett litet importföretag.

Postnord hävdar att avgiften ska täcka företagets kostnader, medan anmälaren tycker att den enbart är vinstdrivande. Avgiften, som är utöver momspåslaget, är på 75 kronor för paket med ett värde upp till 1500 kronor, och 125 kronor för paket med värde över 1500 kr.

Konkurrensverket bekräftar att man mottagit anmälan och ser nu över om man ska gå vidare i ärendet.
Vi bedömer om det är en fråga för Konkurrensverket att hantera överhuvudtaget, säger Konkurrensverkets pressekreterare Jimmy Dominius till SvD.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Femte butiken för Hemcompaniet

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Heminredningsmärke i konkurs

Nyhetsbrev

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Arkiv

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

176 miljoner till MQ

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.129