23948sdkhjf

Svagt kvartal för Kappahl

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjan tappade i försäljning under andra kvartalet. E-handeln fortsätter dock enligt bolaget att utvecklas väl och bolaget fortsätter hålla bättre koll på lagernivåer.

Kappahl hävdar i rapporten att orsakerna till tappad försäljning är färre besök i butik, avmattning på efterfrågan av plagg efter kampanjer och reaperioder och att höstens damkollektioner inte svarade upp till kundens förväntningar vilket slog igenom på resultatet.

Läs också: Kappahl skrotar butikskoncept

Därtill så kom vårförsäljningen inte igång som planerat med en kall februari. Julförsäljningen blev dock enligt rapporten god.

E-handeln fortsätter dock att utvecklas väl med en ökning om 30 till 40 procent och modekedjan arbetar på att stärka omnikanalerbjudandet och arbeta mer med personlig kundservice och tjänster som hämta e-handlade varor i butik, ett erbjudande som hälften av näthandelskunderna utnyttjar.

"Vi fortsätter arbetet med att optimera och effektivisera våra försäljningskanaler. Förhandlingar om lägen, ytor och hyror med fastighetsägarna på samtliga marknader är avgörande för takten på dessa investeringar", skriver bolagets vd Danny Feltmann i rapporten.


Nettoomsättningen under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 1 115 (1 189) miljoner kronor vilket är en försäljningsminskning om 6,2 procent. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 5,5 procent.

Bruttomarginalen sjönk med 0,1 procentenheter till 58,8 (58,9) procent. Under första halvåret har försäljningen minskat med 6,9 procent till 2 280 miljoner kronor (2 450) med en bruttomarginalen oml 61,8 (62,2) procent.

Kedjans lagernivåerna är fortsatt lägre, 713 (806) miljoner kronor efter andra kvartalet.

Vidare skriver Kappahl att innevarande år väntas bli utmanande.

I slutet av perioden uppgick det totala antalet butiker till 363 vilket var 6 fler än vid utgången av samma period i fjol. Av dessa fanns 180 i Sverige, 98 i Norge, 59 i Finland, 24 i Polen och 2 i Storbritannien. Under kvartalet har en butik öppnats och en butik stängts.

Mer om:Kappahl


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ikea säger upp 7 500

Säger upp globalt – 650 jobb försvinner i Sverige.

Inredningsstudio öppnar butik

Öppnar lokaler på Söder.

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Laddar för största handelsdagen någonsin

30 procent fler handlare hakar på – så satsar Elgiganten, Media Markt och Zalando.

Mobilbetalning i ny Lager 157-butik

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket kan leva vidare.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Rusta poppar upp

Arkiv

Klassisk saluhall återinvigd

Årets julklapp återvunnen

”Representerar den tid vi lever i.”

Ikea går från separata varuhus till butiker i shoppingcenter

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att nå storstadskunder utan bil.

Woody fortsätter offensiven

Klarna ska ge småföretagare en Boost

På nytt jobb
Ny näthandelschef på Netonnet

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

På nytt jobb
Meriterad finanschef och tidigare vd till Lindex

Tidigare vd för Lagerhaus blir ny CFO för modekedjan.

Boomerang söker ny vd

Seg e-handel inom bygg

E-handeln växer snabbt, men inom bygg går det långsamt.

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Handlarna tror på julen

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Handeln skuggades under en dag

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Ytterligare en Ica-butik upphör

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.22