Svagt kvartal för Kappahl

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjan tappade i försäljning under andra kvartalet. E-handeln fortsätter dock enligt bolaget att utvecklas väl och bolaget fortsätter hålla bättre koll på lagernivåer.

Kappahl hävdar i rapporten att orsakerna till tappad försäljning är färre besök i butik, avmattning på efterfrågan av plagg efter kampanjer och reaperioder och att höstens damkollektioner inte svarade upp till kundens förväntningar vilket slog igenom på resultatet.

Läs också: Kappahls vd får gå

Därtill så kom vårförsäljningen inte igång som planerat med en kall februari. Julförsäljningen blev dock enligt rapporten god.

E-handeln fortsätter dock att utvecklas väl med en ökning om 30 till 40 procent och modekedjan arbetar på att stärka omnikanalerbjudandet och arbeta mer med personlig kundservice och tjänster som hämta e-handlade varor i butik, ett erbjudande som hälften av näthandelskunderna utnyttjar.

"Vi fortsätter arbetet med att optimera och effektivisera våra försäljningskanaler. Förhandlingar om lägen, ytor och hyror med fastighetsägarna på samtliga marknader är avgörande för takten på dessa investeringar", skriver bolagets vd Danny Feltmann i rapporten.


Nettoomsättningen under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 1 115 (1 189) miljoner kronor vilket är en försäljningsminskning om 6,2 procent. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 5,5 procent.

Bruttomarginalen sjönk med 0,1 procentenheter till 58,8 (58,9) procent. Under första halvåret har försäljningen minskat med 6,9 procent till 2 280 miljoner kronor (2 450) med en bruttomarginalen oml 61,8 (62,2) procent.

Kedjans lagernivåerna är fortsatt lägre, 713 (806) miljoner kronor efter andra kvartalet.

Vidare skriver Kappahl att innevarande år väntas bli utmanande.

I slutet av perioden uppgick det totala antalet butiker till 363 vilket var 6 fler än vid utgången av samma period i fjol. Av dessa fanns 180 i Sverige, 98 i Norge, 59 i Finland, 24 i Polen och 2 i Storbritannien. Under kvartalet har en butik öppnats och en butik stängts.

Mer om:Kappahl


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Glada dagar för stadskärnorna

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Itab vinstvarnar

På nytt jobb
Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd från Axstores.

"Terroristerna ska veta att det tar stopp"

Är kritisk till viljan att dölja hindren.

Nyhetsbrev

H&M testar självbetalningskassor

Arkiv

Bygghandeln ökade – trots varm sommar

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Läkarförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är faktiskt väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Säkerhet
Vill skydda svenska stadskärnor med konst

"På lång sikt behöver vi få in det här på ett naturligt sätt i stadsmiljön."

Verifone världsledande på betallösningar

Globalt företag som följer och driver betalningsutvecklingen på lokal nivå.

Näthandeln ger rekord i obetalda räkningar

Dagens Handel har besökt – gallerian som föddes efter 9/11

New York-gallerian får finansdistriktet att bubbla av liv efter arbetstid.

Kedja testar nytt entrégrepp – "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Träningskläder i stället för droger

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt", kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Rekordår för Beijer Byggmaterial

Tillväxten har varit bättre än marknaden 15 månader i rad.

Ica lanserar designerkasse

Sportkedja vill etablera fler butiker i Sverige

På nytt jobb
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Säkerhet
Fortsätter bevaka största fraktflygplatsen

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Ny styrelseledamot i Stadium

Walmart bygger enorm varuautomat

På nytt jobb
Ny vd på Cdon

Varsel på Ellos – ska spara 100 miljoner

Alliansen bjuder in Socialdemokraterna: ”En stark regering är bra för handeln”

Kemilkalieskatten - ”en pyrrhusseger”

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.201