Svagt kvartal för Kappahl

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjan tappade i försäljning under andra kvartalet. E-handeln fortsätter dock enligt bolaget att utvecklas väl och bolaget fortsätter hålla bättre koll på lagernivåer.

Kappahl hävdar i rapporten att orsakerna till tappad försäljning är färre besök i butik, avmattning på efterfrågan av plagg efter kampanjer och reaperioder och att höstens damkollektioner inte svarade upp till kundens förväntningar vilket slog igenom på resultatet.

Läs också: Betala med mobilen på Kappahl: ”Suddar ut gränsen mellan e-handel och butik”

Därtill så kom vårförsäljningen inte igång som planerat med en kall februari. Julförsäljningen blev dock enligt rapporten god.

E-handeln fortsätter dock att utvecklas väl med en ökning om 30 till 40 procent och modekedjan arbetar på att stärka omnikanalerbjudandet och arbeta mer med personlig kundservice och tjänster som hämta e-handlade varor i butik, ett erbjudande som hälften av näthandelskunderna utnyttjar.

"Vi fortsätter arbetet med att optimera och effektivisera våra försäljningskanaler. Förhandlingar om lägen, ytor och hyror med fastighetsägarna på samtliga marknader är avgörande för takten på dessa investeringar", skriver bolagets vd Danny Feltmann i rapporten.


Nettoomsättningen under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 1 115 (1 189) miljoner kronor vilket är en försäljningsminskning om 6,2 procent. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 5,5 procent.

Bruttomarginalen sjönk med 0,1 procentenheter till 58,8 (58,9) procent. Under första halvåret har försäljningen minskat med 6,9 procent till 2 280 miljoner kronor (2 450) med en bruttomarginalen oml 61,8 (62,2) procent.

Kedjans lagernivåerna är fortsatt lägre, 713 (806) miljoner kronor efter andra kvartalet.

Vidare skriver Kappahl att innevarande år väntas bli utmanande.

I slutet av perioden uppgick det totala antalet butiker till 363 vilket var 6 fler än vid utgången av samma period i fjol. Av dessa fanns 180 i Sverige, 98 i Norge, 59 i Finland, 24 i Polen och 2 i Storbritannien. Under kvartalet har en butik öppnats och en butik stängts.

Mer om:Kappahl


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny chef på Lyko

Norrgavel skaffar e-handel

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

Chiquelle, Bubbleroom och Zalando bland dem som kommit igång med säljtjänsten.

Påsken drog ner bygghandeln

Nyhetsbrev

Søstrene Grene kommer till Stockholm

Arkiv

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Han lämnar också Nelly

På nytt jobb
MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Apoteket tar plats på KS

Pressbyrån på Karolinska

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Irländskt bolag köper Toys R Us

Smyths Toys köper kedjans verksamhet i Tyskland, Österrike och Schweiz.

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Fysiska butiker för Junkyard – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Søstrene Grene till Mölndal

Öppnar sin första butik i Göteborg – även Elgiganten Phone House flyttar in.

Här öppnar Samsung

Lakritskedjan expanderar

Jysk växer i Blekinge

Öppnar nytt i Sölvesborg

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Marknadsför med AI

Öppnar expressbutik i Malmö

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172