23948sdkhjf

Svagt kvartal för Kappahl

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjan tappade i försäljning under andra kvartalet. E-handeln fortsätter dock enligt bolaget att utvecklas väl och bolaget fortsätter hålla bättre koll på lagernivåer.

Kappahl hävdar i rapporten att orsakerna till tappad försäljning är färre besök i butik, avmattning på efterfrågan av plagg efter kampanjer och reaperioder och att höstens damkollektioner inte svarade upp till kundens förväntningar vilket slog igenom på resultatet.

Läs också: Lindex värvar logistikchef från Kappahl

Därtill så kom vårförsäljningen inte igång som planerat med en kall februari. Julförsäljningen blev dock enligt rapporten god.

E-handeln fortsätter dock att utvecklas väl med en ökning om 30 till 40 procent och modekedjan arbetar på att stärka omnikanalerbjudandet och arbeta mer med personlig kundservice och tjänster som hämta e-handlade varor i butik, ett erbjudande som hälften av näthandelskunderna utnyttjar.

"Vi fortsätter arbetet med att optimera och effektivisera våra försäljningskanaler. Förhandlingar om lägen, ytor och hyror med fastighetsägarna på samtliga marknader är avgörande för takten på dessa investeringar", skriver bolagets vd Danny Feltmann i rapporten.


Nettoomsättningen under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret uppgick till 1 115 (1 189) miljoner kronor vilket är en försäljningsminskning om 6,2 procent. I jämförbara butiker minskade försäljningen med 5,5 procent.

Bruttomarginalen sjönk med 0,1 procentenheter till 58,8 (58,9) procent. Under första halvåret har försäljningen minskat med 6,9 procent till 2 280 miljoner kronor (2 450) med en bruttomarginalen oml 61,8 (62,2) procent.

Kedjans lagernivåerna är fortsatt lägre, 713 (806) miljoner kronor efter andra kvartalet.

Vidare skriver Kappahl att innevarande år väntas bli utmanande.

I slutet av perioden uppgick det totala antalet butiker till 363 vilket var 6 fler än vid utgången av samma period i fjol. Av dessa fanns 180 i Sverige, 98 i Norge, 59 i Finland, 24 i Polen och 2 i Storbritannien. Under kvartalet har en butik öppnats och en butik stängts.

Mer om:Kappahl
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

20 butiker ska bort i modekedjan

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

Härligt mycket handel i Almedalen

WeSC behöver nytt kapital

Nyhetsbrev

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Arkiv

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up

Kappahl på sommarturné med Newbie

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

NA-KD öppnar pop up i Mos

Beijer gör dubbla förvärv

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Hon är moderator för Retaildagen

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.146