23948sdkhjf

Anmälan mot Postnord - Det händer nu

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Konkurrensverket har tagit emot en anmälan mot Postnord och deras "Kinaavgift". Nu berättar myndigheten hur man går vidare.

Konkurrensverket har mottagit en anmälan mot Postnord och deras avgift på paket från Kina. Bakom anmälan står en upprörd konsument, som tycker att Postnord utnyttjar sin starka ställning till att ta ut en ”direkt oskälig” avgift, som dessutom strider mot svensk lag.

Konkurrensverket kommer nu att göra en bedömning huruvida de är rätt instans att utreda frågan.
– Vi har en prioriteringspolicy som vi använder oss, där har vi ett antal frågor som vi går igenom när vi tar emot en anmälan. Är det en fråga för oss, ja eller nej? Har den stor betydelse för samhällsekenomin? Är det något för någon annan rättsinstans? Sådant tittar vi alltid tittar på, innan vi beslutar om vi ska göra en djupare utredning, säger Jimmy Dominius, pressekreterare på Konkurrensverket.

Besked om man kommer att utreda anmälan vidare kommer inom kort.
- Jag skulle gissa att vi inom en vecka har beslutat om vi kommer att gå vidare, säger Martin Bäckström, funktionsansvarig för tips och förfrågningar på Konkurrensverket.

Läs också: Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Vad talar för, respektive emot att det är en fråga för er?
– Det man kan säga är att när vi får in klagomål där någon anser att någon missbrukar sin dominerande ställning, så gör vi en bedömning om vi ska driva det vidare utifrån vår policy. Där kan man säga att vi typiskt sett prioriterar missbruk av dominanta aktörer, som har en exkluderande effekt, alltså slår ut andra företag. Sen ska man också säga att missbruk av dominerande ställning är de mest komplicerade att utreda. Det tar generellt mycket tid och resurser, så vi är väldigt noggranna när vi gör vår bedömning.


Ni har ändå gjort några sådana här bedömningar, så vad säger magkänslan? Är det här en fråga för Konkurrensverket?
– Det är ingenting vi kan svara på i nuläget. Vi får sätta oss ned och titta på det och under utredningstiden kan vi inte kommentera det, säger Martin Bäckström.


Om Konkurrensverket väljer att inte att utreda frågan, får konsumenten driva frågan vidare på egen hand.
- Om man anser att man själv vill gå vidare, så får man ta det till domstol och driva processen själv. Sen när det gäller Postnord så har även Post- och telestyrelsen ett tillsynsansvar i vissa avseenden, men kanske inte just i det här fallet. Bakgrunden till avgiften handlar ju om kraven från Tullverket på
att moms ska betalas.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Amazon ett steg närmare

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Underklädeskedja öppnar outlet

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Nyhetsbrev

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Arkiv

Så ser en hållbar ledare ut

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168