23948sdkhjf

Postnord: "Anmälan är helt grundlös"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Postnord slår tillbaka mot anmälan och avfärdar den som totalt obefogad.

Konsumenten Mats Ericsson, som tidigare drivit ett litet importföretag, har anmält Postnord till Konkurrensverket för den avgift man tar ut på paket från Kina. Han tycker att postoperatören utnyttjar sin marknadsdominerande ställning till att sätta en oskäligt hög avgift, som dessutom strider mot svensk lag. Nu svarar Postnord på anmälan.

Läs också: ”Postombuden kan räkna med ännu mer kaos”

– Vi tycker att den är helt grundlös, vi förstår den inte över huvud taget. Men nu får man vänta och se. Det är dessutom en anmälan till en instans som själva verkar vara förvånade över att de fått anmälan. Vi får helt enkelt avvakta och se hur de hanterar den, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

– Vi har så klart gjort en juridisk bedömning av hanteringen innan vi startade den. Vi anser att det är i linje med den internationella postfederationens regelverk att ta ut en kostnadsbaserad avgift för den här typen av hantering, som dessutom än så länge är lägre än vad kostnaden för systemet är. Men vi gör bedömningen att den över tid kommer att matcha kostnaden för systemet. Vi gör bedömningen över tid att volymerna kommer att gå ner och då är vår bedömning att vi ska klara av att hantera kostnaderna.

Om mottagaren inte accepterar Postnord som ombud kommer försändelsen returneras. Några alternativ till att godta Postnord finns således inte för mottagaren. Detta är en negativ avtalskonstruktion som dessutom är förenat med tvång gentemot konsumenten, vilket inte är tillåtet i svensk lag”, står det bland annat att läsa i anmälan.

– Det må stå för honom. Vi har en avgift för hanteringen vare sig vi är ombud eller någon annan är ombud. Det innebär att det finns en hanteringskostnad oaktat detta och det i sin tur innebär att vi måste ta ut en avgift, säger Thomas Backteman.

Är det här bara en missnöjesyttring från en enskild person, som ni ser det?
– Det är förstås svårt att svara på. Vi har hört ryktesvägen att en av de stora e-handelsaktörerna förbereder en negativ pr-kampanj mot oss. Om det är det, eller en enskild privatperson vet vi ju inte, men det här faller ju inom ramarna för det. Vi vet finns kommersiella aktörer som ogillar den här konstruktionen.

Inte nog med detta. Under torsdagen publicerade Medieakademin sin förtroendebarometer som visade att allmänhetens förtroende för Postnord rasat ytterligare, från 16 till elva procent.

– Det är i linje med våra egna mätningar. Vi mäter löpande varje månad och ser ett minskat förtroende. Det är förstås ingenting som vi är nöjda med. Vi kommer att fortsäta jobba för att säkerställa att vi får tillbaka det förtroende vi uppenbart gått miste om. Det gör vi varje dag, genom att försöka genomföra en så bra verksamhet som möjligt med de förutsättningar vi har. Våra medarbetare kämpar varje dag med att leverera de brev och paket som våra kunder ska ta emot, eller skicka, avslutar Backteman.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Nyhetsbrev

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Arkiv

Mathems vd sågar granskningen

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

Explosionen: Öppnar 104 butiker

7-9 butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Inets vd: "Pingvinstången är superviktig"

Om filosofin bakom e-handelsframgångarna.

1

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

Tryckte sedlar i hemkopiatorn

Gick på shoppingtur i Mall of Scandinavia.

Ikea ökar - främst i Sverige

På nytt jobb
Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Här öppnar XL-Bygg öppnar ny anläggning

På nytt jobb
Från Lindex till MQ

Han är modekoncernens nya CFO.

Nilson group och Vagabond skiljer sig

"Uppdelningen har gjorts i samförstånd och med de bästa intentioner för respektive bolag".

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Coop släpper ny e-handelsbomb

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Kommunikationschef lämnar Coop

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Plötsligt vd-byte i Lyko

Delningsekonomi kan ge fler experter

Gallerian vill bli bäst - för hundar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.203