23948sdkhjf

Det får oss att vilja shoppa på nätet

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Här är de viktigaste faktorerna bakom svenskarnas shoppingvanor online.

Den elektroniska handeln med skor och kläder växer varje år. Nu har YouGov undersökt svenskarnas shoppingvanor på nätet och vad som får oss att välja, eller välja bort en butik. Rapporten ”E-handeln för kläder och skor” visar att service och bekvämlighet är den stora fördelen med e-handeln. Den allra viktigaste faktorn för alla konsumentgrupper är att kunna handla när man har möjlighet.

Man kan också skönja klara skillnader mellan män och kvinnors preferenser inom e-handeln. Däremot uppger både män och kvinnor att fri frakt är det viktigaste när de handlar på nätet. Hälften av de svarande har någon gång avbrutit ett köp på grund av för dyr frakt.

Män drivs däremot mer av att hitta det bästa priset på marknaden, medan kvinnor tycker att erbjudanden och fri retur är viktigt.

Vad är mest viktigt för dig när du köper kläder och/eller skor på nätet?

Fri frakt
Kvinna: 59%
Man: 47%

Fri retur
Kvinna: 48%
Man: 35%

Bästa pris på marknaden
Man: 41%
Kvinna 30%

Erbjudanden
Kvinna: 52%
Man: 35%


Källa: YouGov

Totalt 1506 personer har medverkat i undersökningen.

Mer om: E-handel | Yougov
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XXL tappar Sverigechefen

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Kliver in i Kupolen

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Nyhetsbrev

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Arkiv

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Här finns Årets apotek

Norskt styrelseproffs till Pricer

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Mycket svag bygghandel på nätet

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183