23948sdkhjf

Det får oss att vilja shoppa på nätet

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Här är de viktigaste faktorerna bakom svenskarnas shoppingvanor online.

Den elektroniska handeln med skor och kläder växer varje år. Nu har YouGov undersökt svenskarnas shoppingvanor på nätet och vad som får oss att välja, eller välja bort en butik. Rapporten ”E-handeln för kläder och skor” visar att service och bekvämlighet är den stora fördelen med e-handeln. Den allra viktigaste faktorn för alla konsumentgrupper är att kunna handla när man har möjlighet.

Man kan också skönja klara skillnader mellan män och kvinnors preferenser inom e-handeln. Däremot uppger både män och kvinnor att fri frakt är det viktigaste när de handlar på nätet. Hälften av de svarande har någon gång avbrutit ett köp på grund av för dyr frakt.

Män drivs däremot mer av att hitta det bästa priset på marknaden, medan kvinnor tycker att erbjudanden och fri retur är viktigt.

Vad är mest viktigt för dig när du köper kläder och/eller skor på nätet?

Fri frakt
Kvinna: 59%
Man: 47%

Fri retur
Kvinna: 48%
Man: 35%

Bästa pris på marknaden
Man: 41%
Kvinna 30%

Erbjudanden
Kvinna: 52%
Man: 35%


Källa: YouGov

Totalt 1506 personer har medverkat i undersökningen.

Mer om: E-handel | Yougov


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Inredningsstudio öppnar butik

Öppnar lokaler på Söder.

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Laddar för största handelsdagen någonsin

30 procent fler handlare hakar på – så satsar Elgiganten, Media Markt och Zalando.

Mobilbetalning i ny Lager 157-butik

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket kan leva vidare.

Rusta poppar upp

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Klassisk saluhall återinvigd

Arkiv

Årets julklapp återvunnen

”Representerar den tid vi lever i.”

Ikea går från separata varuhus till butiker i shoppingcenter

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att nå storstadskunder utan bil.

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Woody fortsätter offensiven

På nytt jobb
Ny näthandelschef på Netonnet

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Seg e-handel inom bygg

E-handeln växer snabbt, men inom bygg går det långsamt.

Boomerang söker ny vd

På nytt jobb
Meriterad finanschef och tidigare vd till Lindex

Tidigare vd för Lagerhaus blir ny CFO för modekedjan.

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Handeln skuggades under en dag

Nu släpps Coops nya app

Handlarna tror på julen

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Ytterligare en Ica-butik upphör

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.325