23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Sonos drar tillbaka annonsering på Facebook - donerar till aktivister

Sonos pausar all annonsering på Facebook, Instagram, Twitter och Google och donerar pengar till rättighetsaktivister i stället.

Det amerikanska hemelektronikföretaget, Sonos pausar all sin annonsering på Facebook, Instagram, Twitter och Google. Beslutet kommer i kölvattnet av den senaste tidens stormar kring Cambridge Analytica och Mark Zuckerbergs skötebarn.

Som aktör i tekniksektorn är Sonos av övertygelsen att alla människor har rätt att veta hur deras data samlas in och används, och att alla inom teknologisektorn är skyldiga att uppfylla de åtaganden vi har gentemot våra kunders privatliv. Som svar på den senaste tidens avslöjanden kring Cambridge Analytica och Facebook har Sonos beslutat att tillfälligt avbryta all digital annonsering på Facebook, Instagram, Twitter och Google”, skriver företaget.

Donerar till rättighetsaktivister

I stället kommer Sonos att göra en donation till RightsCon, där teknikföretag och aktivister kan engagera sig på lika villkor. Något som enligt Sonos ger ett hälsosammare teknikekosystem för alla.

Vi tycker att det är viktigt för dem som är inblandade i att skapa teknik att lyssna på rösterna som påverkas av det, inklusive de mest marginaliserade, som människorättsaktivister, HBTQ-personer och rasifierade. RightsCon är ett forum som möjliggör exakt den typen av lyssnande och i slutändan – handling”, skriver Sonos.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|