23948sdkhjf

Sonos drar tillbaka annonsering på Facebook - donerar till aktivister

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Sonos pausar all annonsering på Facebook, Instagram, Twitter och Google och donerar pengar till rättighetsaktivister i stället.

Det amerikanska hemelektronikföretaget, Sonos pausar all sin annonsering på Facebook, Instagram, Twitter och Google. Beslutet kommer i kölvattnet av den senaste tidens stormar kring Cambridge Analytica och Mark Zuckerbergs skötebarn.

Som aktör i tekniksektorn är Sonos av övertygelsen att alla människor har rätt att veta hur deras data samlas in och används, och att alla inom teknologisektorn är skyldiga att uppfylla de åtaganden vi har gentemot våra kunders privatliv. Som svar på den senaste tidens avslöjanden kring Cambridge Analytica och Facebook har Sonos beslutat att tillfälligt avbryta all digital annonsering på Facebook, Instagram, Twitter och Google”, skriver företaget.

Donerar till rättighetsaktivister

I stället kommer Sonos att göra en donation till RightsCon, där teknikföretag och aktivister kan engagera sig på lika villkor. Något som enligt Sonos ger ett hälsosammare teknikekosystem för alla.

Vi tycker att det är viktigt för dem som är inblandade i att skapa teknik att lyssna på rösterna som påverkas av det, inklusive de mest marginaliserade, som människorättsaktivister, HBTQ-personer och rasifierade. RightsCon är ett forum som möjliggör exakt den typen av lyssnande och i slutändan – handling”, skriver Sonos.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lokalbyte för Esprit

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Nyhetsbrev

Så mycket ska Sportamore växa

Arkiv

Kunnig säkerhetschef och modern säkerhet bidrar till vinst

Affärsmannaskap viktigt i en roll som förändras snabbt.

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Picadeli fortsätter expandera

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Så sålde Clas Ohlson

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Så mycket väntas påsken sälja för

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Synsam till Femman

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.119