23948sdkhjf

Sonos drar tillbaka annonsering på Facebook - donerar till aktivister

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Sonos pausar all annonsering på Facebook, Instagram, Twitter och Google och donerar pengar till rättighetsaktivister i stället.

Det amerikanska hemelektronikföretaget, Sonos pausar all sin annonsering på Facebook, Instagram, Twitter och Google. Beslutet kommer i kölvattnet av den senaste tidens stormar kring Cambridge Analytica och Mark Zuckerbergs skötebarn.

Som aktör i tekniksektorn är Sonos av övertygelsen att alla människor har rätt att veta hur deras data samlas in och används, och att alla inom teknologisektorn är skyldiga att uppfylla de åtaganden vi har gentemot våra kunders privatliv. Som svar på den senaste tidens avslöjanden kring Cambridge Analytica och Facebook har Sonos beslutat att tillfälligt avbryta all digital annonsering på Facebook, Instagram, Twitter och Google”, skriver företaget.

Donerar till rättighetsaktivister

I stället kommer Sonos att göra en donation till RightsCon, där teknikföretag och aktivister kan engagera sig på lika villkor. Något som enligt Sonos ger ett hälsosammare teknikekosystem för alla.

Vi tycker att det är viktigt för dem som är inblandade i att skapa teknik att lyssna på rösterna som påverkas av det, inklusive de mest marginaliserade, som människorättsaktivister, HBTQ-personer och rasifierade. RightsCon är ett forum som möjliggör exakt den typen av lyssnande och i slutändan – handling”, skriver Sonos.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

XXL tappar Sverigechefen

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Kliver in i Kupolen

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Nyhetsbrev

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Arkiv

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Här finns Årets apotek

Norskt styrelseproffs till Pricer

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Mycket svag bygghandel på nätet

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13