23948sdkhjf

Sonos drar tillbaka annonsering på Facebook - donerar till aktivister

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Sonos pausar all annonsering på Facebook, Instagram, Twitter och Google och donerar pengar till rättighetsaktivister i stället.

Det amerikanska hemelektronikföretaget, Sonos pausar all sin annonsering på Facebook, Instagram, Twitter och Google. Beslutet kommer i kölvattnet av den senaste tidens stormar kring Cambridge Analytica och Mark Zuckerbergs skötebarn.

Som aktör i tekniksektorn är Sonos av övertygelsen att alla människor har rätt att veta hur deras data samlas in och används, och att alla inom teknologisektorn är skyldiga att uppfylla de åtaganden vi har gentemot våra kunders privatliv. Som svar på den senaste tidens avslöjanden kring Cambridge Analytica och Facebook har Sonos beslutat att tillfälligt avbryta all digital annonsering på Facebook, Instagram, Twitter och Google”, skriver företaget.

Donerar till rättighetsaktivister

I stället kommer Sonos att göra en donation till RightsCon, där teknikföretag och aktivister kan engagera sig på lika villkor. Något som enligt Sonos ger ett hälsosammare teknikekosystem för alla.

Vi tycker att det är viktigt för dem som är inblandade i att skapa teknik att lyssna på rösterna som påverkas av det, inklusive de mest marginaliserade, som människorättsaktivister, HBTQ-personer och rasifierade. RightsCon är ett forum som möjliggör exakt den typen av lyssnande och i slutändan – handling”, skriver Sonos.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Inredningsstudio öppnar butik

Öppnar lokaler på Söder.

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Laddar för största handelsdagen någonsin

30 procent fler handlare hakar på – så satsar Elgiganten, Media Markt och Zalando.

Mobilbetalning i ny Lager 157-butik

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket kan leva vidare.

Rusta poppar upp

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Klassisk saluhall återinvigd

Arkiv

Årets julklapp återvunnen

”Representerar den tid vi lever i.”

Ikea går från separata varuhus till butiker i shoppingcenter

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att nå storstadskunder utan bil.

Klarna ska ge småföretagare en Boost

Woody fortsätter offensiven

På nytt jobb
Ny näthandelschef på Netonnet

​Löfbergs rekordinvesterar i Karlstad

Satsningen kan bli den största investeringen i företagets historia.

Seg e-handel inom bygg

E-handeln växer snabbt, men inom bygg går det långsamt.

Boomerang söker ny vd

På nytt jobb
Meriterad finanschef och tidigare vd till Lindex

Tidigare vd för Lagerhaus blir ny CFO för modekedjan.

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Handeln skuggades under en dag

Nu släpps Coops nya app

Handlarna tror på julen

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Ytterligare en Ica-butik upphör

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.398