De är Sveriges bästa franchisekedja

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

Motiveringen pekar bland annat på statistik om kedjans franchisetagare: "Närmare 90 procent av dem kan rekommendera andra att bli franchisetagare"

Vid årets Frannygalan, som anordnas av intresseorganisationen Svensk Franchise, delade man bland annat ut priser som årets franchisebragd och årets nytänkare – och självklart toppriset för årets franchisekedja överlag.

I år gick priset till Pressbyrån, som därmed vinner priset för andra gången (senast 2007). Utöver vinnaren utgjordes finalisterna av Card Group och Specsavers. I motiveringen lyfte juryn bland annat fram kulturen inom kedjan:

”Vår vinnare har aldrig stått stilla utan har alltid varit modiga och framåtlutade i allt de gör. Franchisetagarna är affärsmän varje dag och alla vill ständigt bli bättre. Närmare 90 procent av dem kan rekommendera andra att bli franchisetagare vilket innebär att de måste vara väldigt nöjda och stolta", lyder en del av motiveringen.

Bolaget bakom Pressbyrån, Reitan convenience, är förklarligt glad över utmärkelsen:

Läs också: Pressbyrån på Karolinska

– Jag ser det som ett bevis på att Pressbyrån som franchisekedja tillsammans med våra köpmän går mot samma målbild – att vara den bästa franchisekedjan, både när kunderna, leverantörerna och branschen får bestämma. Vår positiva tillväxt är ett bevis på det, säger Magnus Carlsson, vd för Reitan convenience Sverige, i en kommentar.

Läs också: Kickstartar digitaliseringen i 390 butiker

Priset för årets franchisekedja ska enligt Svensk Franchise gå till den kedja som under året bäst lyckats skapa tillväxt och lönsamhet – men också har nöjda franchisetagare och fungerar som bra ambassadörer för franchiseformen.

Det har delats ut sedan 2004 och har tidigare vunnits av bland annat Sibylla, McDonald's och O'Learys. Den senare fick under galan också en vinst i och med att grundaren Jonas Reinholdsson prisades för årets franchisebragd.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Särskild avgift på plastförpackningar?

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Japansk kedja utökar på Åhléns

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen får maka på sig.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Nyhetsbrev

Boost för Boozt

Arkiv

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Kunderna får övernatta i sval butik

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.212