23948sdkhjf

Utmanande kvartal för RNB – Tapp i fysiska butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Varuhusverksamheterna går trögt för RNB medan Polarn O. Pyret, Brothers och Man of a Kind utvecklades bättre under andra kvartalet. Rörelseresultatet mer än halverades.

Koncernens totala nettoomsättning under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret, december till februari, uppgick till 589 (590) miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal i fjol. 

Läs också: NK med ny marknadschef

Det är en  försäljningsminskning om 0,6 procent. I jämförbara enheter minskade försäljningen med 1,5 procent. Rörelseresultatet minskade rejält till 4 (11) miljoner kronor.  

Resultat efter skatt  landade på 1 (-3) miljoner kronor. Kassaflödet från den löpande verksamheten blev -16 (26) miljoner kronor.

Polarn O. Pyret hade medvind i kvartalet och försäljningen ökade med 5,3 procent i jämförbara enheter, i Sverige ökade försäljningen 6,1 procent. E-handel ökade med 42 procent och utgjorde 17 procent av försäljningen i kvartalet. Kvartalets rörelseresultat för konceptet uppgick till 12 miljoner vilket var knappt 5 miljoner kronor bättre än föregående år.

Brothers ökade den jämförbara försäljningen under kvartalet med 1,2 procent för jämförbara enheter. I Sverige sjönk dock butikskedjans försäljningen med 0,9 procent. I rapporten skriver koncernen att e-handeln för konceptet utvecklas väl men att det sker från låga tal.

Läs också: Här öppnar Sealife två nya butiker

Koncernen ser stor potensial för tillväxt inom e-handel och totalt ökade koncernens e-handelsförsäljning med 50 procent i kvartalet och står för 128 miljoner kronor.

För e-handelskonceptet Man of a Kind uppgick försäljning till 3 miljoner kronor. Rörelseresultatet blev negativt -3 miljoner kronor  vilket dock ska vara bättre än motsvarande kvartal föregående år. Konceptet dras enligt rapporten med logistikutmaningar.

RNB säger sig inte kunna vara lika snabbfotad när det gäller att utveckla e-handel för Departments & Stores, som saknas i dag, och utvecklingen för verksamheterna på NK går mycket trögt och besökstalen sjönk på NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg. Försäljningen minskade med 5,6 procent totalt och i Stockholm sjönk försäljningen för verksamheterna på NK med 8,1 procent.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Byter läge efter 25 år

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Byter jobb hos Boozt

Kungsängen testar också pop up-koncept

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Nyhetsbrev

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Arkiv

Nordligaste Byggmaxbutiken

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Nätbokhandlaren varslar personal

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Kappahl ut – NA-KD in

Axfood ville också köpa Netto

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Ska garantera Lindex säkerhet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Himla breddar utbudet med förvärv

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Tredje butiken för Ellos Home

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.178