23948sdkhjf

Utmanande kvartal för RNB – Tapp i fysiska butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Varuhusverksamheterna går trögt för RNB medan Polarn O. Pyret, Brothers och Man of a Kind utvecklades bättre under andra kvartalet. Rörelseresultatet mer än halverades.

Koncernens totala nettoomsättning under andra kvartalet i det brutna räkenskapsåret, december till februari, uppgick till 589 (590) miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal i fjol. 

Läs också: Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

Det är en  försäljningsminskning om 0,6 procent. I jämförbara enheter minskade försäljningen med 1,5 procent. Rörelseresultatet minskade rejält till 4 (11) miljoner kronor.  

Resultat efter skatt  landade på 1 (-3) miljoner kronor. Kassaflödet från den löpande verksamheten blev -16 (26) miljoner kronor.

Polarn O. Pyret hade medvind i kvartalet och försäljningen ökade med 5,3 procent i jämförbara enheter, i Sverige ökade försäljningen 6,1 procent. E-handel ökade med 42 procent och utgjorde 17 procent av försäljningen i kvartalet. Kvartalets rörelseresultat för konceptet uppgick till 12 miljoner vilket var knappt 5 miljoner kronor bättre än föregående år.

Brothers ökade den jämförbara försäljningen under kvartalet med 1,2 procent för jämförbara enheter. I Sverige sjönk dock butikskedjans försäljningen med 0,9 procent. I rapporten skriver koncernen att e-handeln för konceptet utvecklas väl men att det sker från låga tal.

Läs också: Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Koncernen ser stor potensial för tillväxt inom e-handel och totalt ökade koncernens e-handelsförsäljning med 50 procent i kvartalet och står för 128 miljoner kronor.

För e-handelskonceptet Man of a Kind uppgick försäljning till 3 miljoner kronor. Rörelseresultatet blev negativt -3 miljoner kronor  vilket dock ska vara bättre än motsvarande kvartal föregående år. Konceptet dras enligt rapporten med logistikutmaningar.

RNB säger sig inte kunna vara lika snabbfotad när det gäller att utveckla e-handel för Departments & Stores, som saknas i dag, och utvecklingen för verksamheterna på NK går mycket trögt och besökstalen sjönk på NK-varuhusen i Stockholm och Göteborg. Försäljningen minskade med 5,6 procent totalt och i Stockholm sjönk försäljningen för verksamheterna på NK med 8,1 procent.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Säljer i MQ

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Nyhetsbrev

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Arkiv

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Rekordlåg framtidstro i handeln

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Bose stänger sina svenska butiker

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Apoteket in i Doktor24

Lindex stärker Stockmann

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

1

Teknikmagasinet i konkurs

Clas Ohlson backade i december

Här ökar Jula närvaron

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

Optik- och urbutik lämnar orten efter drygt 100 år

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.156