23948sdkhjf

Fortsatt röda siffror för grön kedja

| Av Håkan Johansson | Tipsa redaktionen

Ekokedjan Paradisets tre butiker i Stockholmsområdet fortsätter att gå med förlust.

Störst är förlusten i Nackabutiken, som under fjolårets första åtta månader gick 10,2 miljoner back.

De sammanlagda förlusterna i de tre butiksbolagen och moderbolaget, Sveriges godaste matmarknad AB, uppgår till drygt 28 miljoner efter finansiella poster under perioden 1 januari – 31 augusti 2017.

Gick back

Butiken på Norrmalm gick under perioden back med 5,5 miljoner och i Södermalmsbutiken var förlusten 6,4 miljoner.

Butiken i Nacka öppnade den 25 januari i fjol, och under drygt sju månader omsatte den 24,6 miljoner kronor.

Tog "stor kraft"

I årsredovisningen för moderbolaget heter det att nyetableringen ”tog stor kraft av organisationen”.

”Ett kostnadsarbete genomfördes internt under året vilket minskade personalkostnaderna till rätt nivåer”, skriver bland andra vd:n Johannes Cullberg.

Omsatte 91,5 miljoner

Omsättningen i de tre butiksbolagen var under de åtta månaderna sammanlagt 91,5 miljoner kronor, och störst försäljning redovisas i Södermalmsbutiken (37,3 miljoner kronor) följd av Norrmalmsbutiken (29,6 miljoner kronor).

För moderbolaget redovisas ingen omsättning alls. Där redovisas däremot en förlust på 6,2 kronor efter finansiella poster under fjolårets åtta första månader. Det kan jämföras med den redovisade förlusten på 19,9 miljoner kronor för helåret 2016. 

Paradiset har nyligen berättat att kedjan i höst ska öppna en fjärde butik. Etableringen sker i Täby Centrum.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Nyhetsbrev

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.145