23948sdkhjf

Amazon intar Europa med dagligvaror

Amerikanska nätjätten Amazon har inlett erövringen av dagligvarumarknaderna i Europa. Premiären sker via ett större partnerskap i den franska huvudstadsregionen.

Att Amazon letat efter en samarbetspartner inom fransk dagligvaruhandel har länge varit en offentlig hemlighet. I måndags kom bekräftelsen: nätjätten inleder ett samarbete med kedjan Monoprix, för att kunna erbjuda "ultrasnabba" leveranser av livsmedel och andra dagligvaror till kunder i Paris med omgivningar.

Försäljningen ska ske både i Prime Now-appen och på webbsidan. Där är det redan möjligt att beställa en del matvaror, både produkter med Amazons egna varumärken samt från bland andra ekokedjan  Bio c' Bon och gorumetmatgruppen Fauchon. Därutöver finns ett stort utbud av mat från restauranger i Parisområdet och en del elektronik.

Varor inom en timme

Prime Now bygger på abonnemang och en tilläggsavgift. Kunder beställer i appen eller e-butiken på nätet och får varorna inom en timme. För dem som enbart har tjänsten Prime, utan tilläggsavgiften för Now, handlar det enligt standardvillkoren om leverans inom två timmar från beställning. Men Frédéric Duval, landschef för Amazon i Frankrike, talar om "ultrasnabba" leveranser. 

Enligt European Supermarket Magazine är det 5 000-10 000 artiklar ur Monoprix sortiment som kommer att erbjudas. När leveranserna via Prime Now startar är inte känt, men enligt ett gemensamt uttalande från Amazon, Groupe Casino och Monoprix sker premiären någon gång i år.

Stärker strategin

Monoprix ägs av franska dagligvarujätten Groupe Casino, förnärvarande fyra på den franska marknaden efter Intermarché, Carrefour och Leclerc . Styrelseordföranden och koncernchefen Jean-Charles Naouri talar om ett unikt partnerskap mellan kedjan och Amazon.

Tack vare det stärker Groupe Casino vår omnikanaldistributionsstrategi och kommer ännu närmare våra kunder och deras behov", säger han.

Monoprix driver cirka 800 butiker i Frankrike, och bolagets styrelseordförande Régis Schulz konstaterar att kedjan kommer att dra nytta av [att ingå i] den mest omfattande matleveransservicen i Paris.

Inte okontroversiell

Amazons Prime Now är inte okontroversiell i Paris. När tjänsten lanserades i den franska huvudstaden 2016 krävde borgmästaren Anne Hidalgo att företaget skulle garantera att den varken bidrar till ökade luftföroreningar eller minskar mångfalden i det lokala näringslivet, rapporterar The Verge. 

Sedan Amazon köpte den amerikanska livsmedelskedjan Whole Foods för motsvarande nästan 113 miljarder kronor har det spekulerats om något liknande kan inträffa i Europa. Samarbetet med Monprix är det första större strategiska partnerskapet på kontinenten, och bedömare talar om att det kommer att rita om den franska dagligvarukartan. 

Fart på rykten

Partnerskapet med har också satt fart på rykten om att en större affär kan vara förestående, vilket bidrog till att Groupe Casinos aktie steg kraftigt i tidig tisdagshandel. Kursen vände sedan nedåt och stängde 3,8 procent högre än måndagens slutkurs. På onsdagen vände aktien nedåt, och på ett år har Casino förlorat kring en femtedel av börsvärdet. Amazonkursen påverkas mindre av enstaka nyheter.

Brittiska dagligvarukedjor är ledande i Europa på e-handel med livsmedel, men näthandeln med mat har även stark ställning i Frankrike. Liksom Whole Foods har Monoprix egen nätbutik, och kedjorna liknar varandra såtillvida att båda riktar sig till köpstarka kundgrupper och erbjuder en stor andel ekologiska varor. Whole Foods sortiment ingår också redan i Amazons tjänster Prime och Prime Now i USA.

Brasilien nästa?

Rent strategiskt kan samarbetet med Monoprix också innebära att Amazon får fotfäste på dagligvarumarknaden i Latinamerika, rapporterar European Supermarket Magazine som hänvisar till nyhetsbyrån Reuters. Framför allt bedöms det öppna för en inbrytning på den brasilianska marknaden, som är den största på kontinenten. Där är Casinos GPA en av de ledande aktörerna inom livsmedelshandeln, handeln med elektronik och hushållsvaror och servicehandeln.

I år planerar Amazon via dotterbolaget AWS att öppna datacenter i Sverige. Rykten har gjort gällande att det också ska byggas lager, men de uppgifterna har dementerats av ett kommunägt bolag. Kinesiska konkurrenten Alibaba rapporteras också överväga en etablering i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093