Samarbete mellan akademi och praktik uppmärksammas

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Journal of Marketing Education har publicerat en vetenskaplig artikel om Handelshögskolans kandidatprogram i Retail Management.

Handelshögskolans kandidatprogram i Retail Management har uppmärksammats i en vetenskaplig artikel i Journal of Marketing Education. Anledningen är samarbetet mellan högskola och företag, som visat sig vara en pedagogisk framgångsfaktor.

Läs också: Han går från Ica till Hobbex

– Den höga förändringstakten i dagens detaljhandel innebär utmaningar även för högskolan. Genom att samskapa utbildningen med våra partnerförtag säkerställer vi att programmet hänger med i de förändringar som sker i branschen, säger Fredrik Lange, ansvarig för Retail managementprogrammet på Handelshögskolan i Stockholm.

Kursen Applied Retail Track har tagits fram av programmets fakultet i samarbete med tio partnerföretag inom detaljhandeln. Den löper parallellt med traditionella kurser under Handelshögskolans treåriga kandidatprogram i Retail Management. Där träffas studenter, företagsrepresentanter och fakultet löpande i ”retailklubbar”.

Samarbetet ger studenterna unika insikter från detaljhandeln och företagen får fördjupad kunskap om potentiella medarbetares kompetens, samt identifiera frågor som bör tas upp i utbildningen.

Företagen som deltar i Applied Retail Track:

Accenture
Axel Johnson
Coca Cola European Parters
Coop
H&M
Ica
Ikea
Svensk Handel
Systembolaget
Swedish Match



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Boost för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Nyhetsbrev

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

Arkiv
1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Värmen sänker tron på framtiden

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182