23948sdkhjf

Mats Hedenström, Svensk Handel: ”Det är fullständigt sinnessjukt”

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Svensk Handels näringspolitiska chef i en lång intervju om regelkrångel och handelns största utmaningar just nu, efter rapporten "Värsta reglerna".

Handeln sticker tillsammans med bygg ut i Tillväxtverkets rapport ”Förenkla för företagen” som den bransch som starkast upplever ett ökat regelkrångel sedan den senaste rapporten 2014. Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel tror sig ha svaret på varför.
– Jag tror att det är livsmedelslagstiftningen. Det är där som handeln särskiljer sig. Det finns en logik i det. Det är också så på livsmedelssidan, som med kemikalier och sådant att med den lagstiftningen är det mycket implementering det handlar om.

Läs också: Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Vi ser trenden att generellt sett är ökningen större av de gemensamma EU-reglerna där Sverige behöver bli bättre. När vi pratar om hur vi ska förhålla oss till vår omvärld, inte minst till våra grannländer inom EU-samarbetet, så pratar vi om att Sverige ska gå före. Jag gillar inte det. Det är väldigt dumt att gå före om ingen annan följer efter. Att vi ska vara en förebild och att vi ska göra rätt exempelvis på klimatsidan, ja. Men när Sverige inför kemikalieskatt... Det är fullständigt sinnessjukt, för att tala klartext. Det kommer att driva jobb ur landet. I stället för att vi här går rakt över gatan till Elgiganten och köper ett kylskåp, så beställa samma kylskåp på nätet och betala liksom 600 spänn mindre bara för att vi har fått för oss att vi ska ha en ensidig svensk kemikalieskatt, det ska ju vara på minst EU-nivå.

– Flygskatten likadant, även om den inte påverkar just det här området på samma sätt. Här tänker vi fel. Om man ska vara lite putslustig: Jag hörde Mona Sahlin i en väldigt underhållande intervju innan hon avgick som socialdemokratisk partiledare där hon får frågan ”har du känt att du har partiet bakom dig?” och hon svarar: ”Ja, långt bakom mig”. Att gå före om ingen kommer efter är sådär. Bättre att se till att lägga kraften att vi som nation får med oss våra kompisar i EU-samarbetet och då är Storbritanniens utträde oroande, eftersom det är en av våra närmaste kompisar.

Är det reglerna i sig som är problemet, eller är det tillämpningen och administrationen kring dem?
– Jag skulle nog säga mer tillämpningen än reglerna i sig. Men det finns naturligtvis en hel del att göra också med själva regelutformningen och omfattningen. Men mest tillämpningen och avsaknaden av enhetlighet och begriplighet. Generellt sett om vi tar upp det inför den kommande valrörelsen: Alla vi som verkar inom näringslivet i olika former, vi vill ju ha tydliga, långsiktiga spelregler. Osäkerhet är det värsta vi vet. Vi vill veta vad vi har att förhålla oss till och sen är det naturligtvis viktigt att det är bra villkor. Man vill ju kunna veta hur gör jag för att göra rätt? Vad kan jag göra, vad får jag göra?

För handelns del blir ju en av de största utmaningarna när vi jobbar med våra medlemsföretag inför dataskyddsförordningens genomförande här den 25 maj. Vad kan vi säga till våra medlemmar så att de känner sig någorlunda safe? Där hade man ju önskat lite riktlinjer från statliga myndigheter, men det finns ingenting. Vi försöker ändå hjälpa våra medlemmar på bästa sätt. Det här gäller över hela fältet skulle jag säga. Man vill ha: vad krävs för att jag ska ta min del av samhällsansvaret och då får det inte vara ett gungfly. Då blir det jättekonstigt om det ser ut på ett sätt i Upplands Bro och ett sätt i Järfälla när det bara är en liten skogskorridor som skiljer. Man ska inte behöva tänka politiskt administrativ indelning för att driva en Icabutik kan jag tycka.

– Här har Tillväxtverkets generaldirektör, Gunilla Nordlöf tagit ett jättebra grepp och bjuder kontinuerligt in näringslivets olika organisationer till överläggningar i regelfrågor och det är jag som går för Svensk Handel. Jättebra! Vi blir uppdaterade vad som är på gång och jag ser gärna att Tillväxtverket får mer att säga till om, för jag vet att de vill verkligen se till att det blir lättare. Men de har förstås sina kompisar att stångas med, om man kan säga så.

Det som anges som mest krångligt är frågor som främst rör skatter och personal. Men det är ju lagar och regler som finns där för att skydda både kunden, samt anställd personal?
– Man ska se undersökningen för vad den är. Den är en ögonblicksbild som lyfter fram vad vi har för utmaningar. Det innebär inte att vi tycker att allt man lyfter upp som något man jobbar med och känner att man kan mindre om att vi säger att det ska ändras i den eller den riktningen. Vi tycker att det är bra att det finns ett rejält konsumentskydd. Vi tycker att det är bra att man har en anställningstrygghet. Det som för oss manar till eftertanke är när vi ser att våra medlemsföretag säger ”det här vet vi lite för lite om”, då behöver vi fundera på vad vi som branschorganisation kan göra för att öka kunskapen.

Vad skulle du säga är det Svensk Handel behöver prioritera högst den närmsta framtiden?
– Dels är det dataskyddsförordningen och genomförandet av den nu i maj. Sen är det att prioritera var kan man hitta den information man behöver för att landa rätt. Hitta någon form av vad som är en rimlig kunskapsnivå. Vi behöver också för handelns vidkommande hitta en bättre dialog med landets kommuner, för det är där vi har merparten av våra kontakter på myndighetssidan. Därför så blir det för vår del diskussioner med Sveriges kommuner och landsting tillsammans med Tillväxtverket kanske det som är det viktigaste för svensk handels vidkommande.

– Sen kan man säga att av de här frågorna är den som jag kan tycka är den viktigaste är principen ”inga tillsynsavgifter utan tillsyn”. Jag bedömer att den är så symbolisk för att förstå. Vi är inte ute efter att vi inte ska ha ett regelverk. Vi ska ha ett regelverk som man som medborgare känner är tryggt, rättssäkert och fungerar. Då blir det väldigt tokigt om man blir debiterad för något som aldrig äger rum.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Ökning för Clas Ohlson: ”Tydligt att vi träffat rätt”

Clas Ohlsons försäljning ökade med 5 procent i juni.

Dagligvaruindex: Försäljningen upp 9,3 procent i juni

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Snabbgross

Drömkvartal för Byggmax – corona och tidig vår eldade på försäljningen

Kunderna fick inte nog av hemmafixandet.

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Nyhetsbrev

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Arkiv

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Dagens Handels systertidning Fri Köpenskap.

G-star Raw i konkurs i Sverige

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.125