23948sdkhjf

Lidl vill minska plasten

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Antar global plaststrategi.

Lidl ska nu införa en global plaststrategi för alla företagets 30 marknader. Målet att år 2025 skall 100 procent av all plast vara återvinningsbar och den totala plastanvändningen ska minskas med 20 procent.

Läs också: Coops utspel blev en viral succé

Strategin inkluderar sortiment butiker, leverantörer och lager.

– Som livsmedelshandlare har vi ett stort ansvar och vår ambition är att bidra till en hållbar konsumtion där vi kan. Nu tar vi flera stora steg i den viktiga frågan om plast för att våra kunder ska känna sig trygga i att vi de gör ett hållbart val genom att handla hos oss, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl i en kommentar.

Lidl säger att de redan har reducerat plastanvändningen för avfallspåsar och vissa förpackningar. En av de åtgärder som Lidl ser som viktig för att minska plastanvändningen sig är att öka lösviktsförsäljningen av frukt- och grönt.

Mer om:Lidl |miljö |Plast
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Dole säljer i Sverige och Finland

Arkiv

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Flera finalister i marknadsföringstävling

Microsoft köper mark i Sverige

Starkt halvår för Elgiganten

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Leveranser samma dag i 36 städer

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Matsmart retirerar från Norge

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189