23948sdkhjf

Mångmiljardnota för misslyckade köp

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Misslyckade köp av varor och tjänster kostar årligen mer än den budgeterade kostnaden för det svenska försvaret under 2018.

Misslyckade köp av varor och tjänster kostar svenska konsumenter 50 miljarder kronor årligen, det visar en undersökning som Konsumentverket gjort. Det är mer än den budgeterade kostnaden för det svenska försvaret under 2018. Av dessa 50 miljarder står 39 miljarder för rena omkostnader, medan 11 miljarder motsvarar värdet på den tid som lagts ned på att försöka lösa problemen – totalt runt 66 miljoner timmar.

Dyrt och krångligt

Undersökningen visar att tre av fyra personer varje år köper varor och tjänster som inte motsvarar förväntningarna. Att komma till rätta med de misslyckade köpen kan dessutom bli både krångligt och dyrt och leder till stora kostnader både för konsumenten och samhällsekonomin.

Det kostar mest

Problem med hantverkstjänster kostar konsumenterna hela 10 miljarder kronor årligen. Men även inköp av bilar, mäklartjänster, samt mobiltelefoni och telekomtjänster leder till stora kostnader.

Det är inte realistiskt att tro att vi kan uppnå en situation där konsumenter inte stöter på problem, men vi måste sträva efter att konsumenterna hålls problem- och skadeslösa i så stor utsträckning som möjligt. Även företagen har att vinna på väl fungerande affärer med nöjda konsumenter och låga kostnader för reklamationshantering.  50 miljarder kronor kan användas till något betydligt viktigare och mer hållbart än konsumentproblem, säger Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och Konsumentverkets generaldirektör.

Den samlade konsumentskadan motsvarar ungefär 7000 kronor per vuxen person och år, visar undersökningen som är den första i sitt slag.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade köpcentrumlägen.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Nu släpps Coops nya app

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Handeln skuggades under en dag

Arkiv

Packat och klart på 59 sekunder

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Handlarna tror på julen

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Torkan slår mot julgranarna

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Loomis skriver jätteavtal i USA

Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Ytterligare en Ica-butik upphör

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.148