Mångmiljardnota för misslyckade köp

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Misslyckade köp av varor och tjänster kostar årligen mer än den budgeterade kostnaden för det svenska försvaret under 2018.

Misslyckade köp av varor och tjänster kostar svenska konsumenter 50 miljarder kronor årligen, det visar en undersökning som Konsumentverket gjort. Det är mer än den budgeterade kostnaden för det svenska försvaret under 2018. Av dessa 50 miljarder står 39 miljarder för rena omkostnader, medan 11 miljarder motsvarar värdet på den tid som lagts ned på att försöka lösa problemen – totalt runt 66 miljoner timmar.

Dyrt och krångligt

Undersökningen visar att tre av fyra personer varje år köper varor och tjänster som inte motsvarar förväntningarna. Att komma till rätta med de misslyckade köpen kan dessutom bli både krångligt och dyrt och leder till stora kostnader både för konsumenten och samhällsekonomin.

Det kostar mest

Problem med hantverkstjänster kostar konsumenterna hela 10 miljarder kronor årligen. Men även inköp av bilar, mäklartjänster, samt mobiltelefoni och telekomtjänster leder till stora kostnader.

Det är inte realistiskt att tro att vi kan uppnå en situation där konsumenter inte stöter på problem, men vi måste sträva efter att konsumenterna hålls problem- och skadeslösa i så stor utsträckning som möjligt. Även företagen har att vinna på väl fungerande affärer med nöjda konsumenter och låga kostnader för reklamationshantering.  50 miljarder kronor kan användas till något betydligt viktigare och mer hållbart än konsumentproblem, säger Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och Konsumentverkets generaldirektör.

Den samlade konsumentskadan motsvarar ungefär 7000 kronor per vuxen person och år, visar undersökningen som är den första i sitt slag.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Glada dagar för stadskärnorna

Willys lanserar nytt butikskoncept

Axfoods draglok Willys presenterar ett nytt butikskoncept. På sikt ska alla butiker ställas om. ”Många månaders slit ligger bakom.”

Långa köer kostar 16,4 miljarder

Itab vinstvarnar

På nytt jobb
Hon ska ta Himla till nya höjder

Textilföretaget rekryterar vd från Axstores.

"Terroristerna ska veta att det tar stopp"

Är kritisk till viljan att dölja hindren.

Nyhetsbrev

H&M testar självbetalningskassor

Arkiv

Verifone världsledande på betallösningar

Globalt företag som följer och driver betalningsutvecklingen på lokal nivå.

Bygghandeln ökade – trots varm sommar

Nytt lager ska reducera Jollyrooms leveranstider

E-handelsförpackning för lyxprodukter

Läkarförbundet rasar över Icas miljonaffär: ”Farligt för samhället”

Läkareförbundet rasar över Apotek Hjärtats 335 miljoners-affär med nätläkartjänsten Min Doktor. ”Jag är faktiskt väldigt oroad över utvecklingen”, säger Elin Karlsson, kirurg och ordförande till Fri Köpenskap.

Säkerhet
Vill skydda svenska stadskärnor med konst

"På lång sikt behöver vi få in det här på ett naturligt sätt i stadsmiljön."

Näthandeln ger rekord i obetalda räkningar

Dagens Handel har besökt – gallerian som föddes efter 9/11

New York-gallerian får finansdistriktet att bubbla av liv efter arbetstid.

Kedja testar nytt entrégrepp – "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Träningskläder i stället för droger

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan 2018

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt", kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Rekordår för Beijer Byggmaterial

Tillväxten har varit bättre än marknaden 15 månader i rad.

Ica lanserar designerkasse

Sportkedja vill etablera fler butiker i Sverige

På nytt jobb
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Säkerhet
Fortsätter bevaka största fraktflygplatsen

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Ny styrelseledamot i Stadium

Walmart bygger enorm varuautomat

På nytt jobb
Ny vd på Cdon

Varsel på Ellos – ska spara 100 miljoner

Alliansen bjuder in Socialdemokraterna: ”En stark regering är bra för handeln”

Kemilkalieskatten - ”en pyrrhusseger”

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183