Mångmiljardnota för misslyckade köp

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Misslyckade köp av varor och tjänster kostar årligen mer än den budgeterade kostnaden för det svenska försvaret under 2018.

Misslyckade köp av varor och tjänster kostar svenska konsumenter 50 miljarder kronor årligen, det visar en undersökning som Konsumentverket gjort. Det är mer än den budgeterade kostnaden för det svenska försvaret under 2018. Av dessa 50 miljarder står 39 miljarder för rena omkostnader, medan 11 miljarder motsvarar värdet på den tid som lagts ned på att försöka lösa problemen – totalt runt 66 miljoner timmar.

Dyrt och krångligt

Undersökningen visar att tre av fyra personer varje år köper varor och tjänster som inte motsvarar förväntningarna. Att komma till rätta med de misslyckade köpen kan dessutom bli både krångligt och dyrt och leder till stora kostnader både för konsumenten och samhällsekonomin.

Det kostar mest

Problem med hantverkstjänster kostar konsumenterna hela 10 miljarder kronor årligen. Men även inköp av bilar, mäklartjänster, samt mobiltelefoni och telekomtjänster leder till stora kostnader.

Det är inte realistiskt att tro att vi kan uppnå en situation där konsumenter inte stöter på problem, men vi måste sträva efter att konsumenterna hålls problem- och skadeslösa i så stor utsträckning som möjligt. Även företagen har att vinna på väl fungerande affärer med nöjda konsumenter och låga kostnader för reklamationshantering.  50 miljarder kronor kan användas till något betydligt viktigare och mer hållbart än konsumentproblem, säger Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och Konsumentverkets generaldirektör.

Den samlade konsumentskadan motsvarar ungefär 7000 kronor per vuxen person och år, visar undersökningen som är den första i sitt slag.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny chef på Lyko

Norrgavel skaffar e-handel

Påspant – en succé

Instagram Shopping till Sverige

Chiquelle, Bubbleroom och Zalando bland dem som kommit igång med säljtjänsten.

Påsken drog ner bygghandeln

Nyhetsbrev

Søstrene Grene kommer till Stockholm

Arkiv

Butik på Södermalm får klartecken

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Svagt uppåt för Strongpoint

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Han lämnar också Nelly

På nytt jobb
MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Apoteket tar plats på KS

Pressbyrån på Karolinska

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Irländskt bolag köper Toys R Us

Smyths Toys köper kedjans verksamhet i Tyskland, Österrike och Schweiz.

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Fysiska butiker för Junkyard – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Søstrene Grene till Mölndal

Öppnar sin första butik i Göteborg – även Elgiganten Phone House flyttar in.

Här öppnar Samsung

Lakritskedjan expanderar

Jysk växer i Blekinge

Öppnar nytt i Sölvesborg

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Marknadsför med AI

Öppnar expressbutik i Malmö

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156