23948sdkhjf

Mångmiljardnota för misslyckade köp

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Misslyckade köp av varor och tjänster kostar årligen mer än den budgeterade kostnaden för det svenska försvaret under 2018.

Misslyckade köp av varor och tjänster kostar svenska konsumenter 50 miljarder kronor årligen, det visar en undersökning som Konsumentverket gjort. Det är mer än den budgeterade kostnaden för det svenska försvaret under 2018. Av dessa 50 miljarder står 39 miljarder för rena omkostnader, medan 11 miljarder motsvarar värdet på den tid som lagts ned på att försöka lösa problemen – totalt runt 66 miljoner timmar.

Dyrt och krångligt

Undersökningen visar att tre av fyra personer varje år köper varor och tjänster som inte motsvarar förväntningarna. Att komma till rätta med de misslyckade köpen kan dessutom bli både krångligt och dyrt och leder till stora kostnader både för konsumenten och samhällsekonomin.

Det kostar mest

Problem med hantverkstjänster kostar konsumenterna hela 10 miljarder kronor årligen. Men även inköp av bilar, mäklartjänster, samt mobiltelefoni och telekomtjänster leder till stora kostnader.

Det är inte realistiskt att tro att vi kan uppnå en situation där konsumenter inte stöter på problem, men vi måste sträva efter att konsumenterna hålls problem- och skadeslösa i så stor utsträckning som möjligt. Även företagen har att vinna på väl fungerande affärer med nöjda konsumenter och låga kostnader för reklamationshantering.  50 miljarder kronor kan användas till något betydligt viktigare och mer hållbart än konsumentproblem, säger Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och Konsumentverkets generaldirektör.

Den samlade konsumentskadan motsvarar ungefär 7000 kronor per vuxen person och år, visar undersökningen som är den första i sitt slag.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Från HUI till Citycon

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Orkla

Fairtrade ökar kraftigt

JC ansöker om att avsluta rekonstruktionen

Convenience fortsätter växa

Fortsatt positivt för Akademibokhandeln

Nyhetsbrev

Stockmann sänker prognos – oförändrat för Lindex

Arkiv

Fyra nya Byggmax-butiker på en dag

Daniel Wellington ökar utdelningen

Plantagen satsar på trädgårdstjänster – lanserar Trädgårdshjälpen

Kappahl nyöppnar med showroom och nya Kids-konceptet

Modekedjan nyöppnar butik i Göteborg med senaste tillskottet och satsar därtill på showroom.

Starkt första kvartal för Byggmaterialhandeln

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Lokalbyte för Esprit

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Så mycket ska Sportamore växa

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Så sålde Clas Ohlson

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146