23948sdkhjf

Mångmiljardnota för misslyckade köp

Misslyckade köp av varor och tjänster kostar årligen mer än den budgeterade kostnaden för det svenska försvaret under 2018.

Misslyckade köp av varor och tjänster kostar svenska konsumenter 50 miljarder kronor årligen, det visar en undersökning som Konsumentverket gjort. Det är mer än den budgeterade kostnaden för det svenska försvaret under 2018. Av dessa 50 miljarder står 39 miljarder för rena omkostnader, medan 11 miljarder motsvarar värdet på den tid som lagts ned på att försöka lösa problemen – totalt runt 66 miljoner timmar.

Dyrt och krångligt

Undersökningen visar att tre av fyra personer varje år köper varor och tjänster som inte motsvarar förväntningarna. Att komma till rätta med de misslyckade köpen kan dessutom bli både krångligt och dyrt och leder till stora kostnader både för konsumenten och samhällsekonomin.

Det kostar mest

Problem med hantverkstjänster kostar konsumenterna hela 10 miljarder kronor årligen. Men även inköp av bilar, mäklartjänster, samt mobiltelefoni och telekomtjänster leder till stora kostnader.

Det är inte realistiskt att tro att vi kan uppnå en situation där konsumenter inte stöter på problem, men vi måste sträva efter att konsumenterna hålls problem- och skadeslösa i så stor utsträckning som möjligt. Även företagen har att vinna på väl fungerande affärer med nöjda konsumenter och låga kostnader för reklamationshantering.  50 miljarder kronor kan användas till något betydligt viktigare och mer hållbart än konsumentproblem, säger Cecilia Tisell, Konsumentombudsman och Konsumentverkets generaldirektör.

Den samlade konsumentskadan motsvarar ungefär 7000 kronor per vuxen person och år, visar undersökningen som är den första i sitt slag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126