23948sdkhjf

Fler för mer hållbarhet

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Företagen och konsumenterna är överens, visar Svensk Handels hållbarhetsundersökning.

Hållbarhetsarbetet blir allt viktigare för företagen, både för för att bidra till en hållbar utveckling, stärka varumärket och få en ökad lönsamhet. Det framgår av Svensk Handels senaste hållbarhetsundersökning, där 1770 av medlemsföretagen deltagit.

Läs också: Ica Sveriges vd till Stadium

Lite drygt varannan handlare (53 procent) har intensifierat hållbarhetsarbetet under det senaste året, att jämföra med 30 procent för två år sedan och förra årets 44 procent. Dessutom anser 87 procent av de svarande att det finns ett samband mellan satsningar på hållbarhet och ökad lönsamhet.
– Det är glädjande att handlarna ser att de kan räkna hem satsningarna på hållbarhet rent ekonomiskt. Hållbara affärer blir alltmer lönsamma affärer. Det innebär att satsningarna kommer att fortsätta även i lågkonjunktur, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Bland de konsumenter som tillfrågats om vikten av hållbarhet när de väljer var de ska handla har 1020 svarat. Tre av fyra konsumenter har uppgivit att det är viktigt att företag de köper av arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Man vill att produkten håller hög kvalitet, inga tillsatser eller farliga ämnen, samt att produkten är hälsosam.

Vägen till den hållbara konsumtionen går via handeln. Kunderna blir allt mer medvetna och gör aktiva val. I höst går vi till valurnorna för att rösta, i handeln röstar kunderna med plånboken nästan varje dag, säger Karin Johansson.

Däremot vill kunderna (57 procent) få hjälp att konsumera mer hållbart genom rabatter, något som bara 11 procent av företagen uppger att man använder som styrmedel för att få kunderna att konsumera mer hållbart. Ett annat glapp mellan parterna syns i frågan om satsning på hög kvalitet på produkter, som ger en längre hållbarhet. Det efterfrågas av 44 procent av konsumenterna, medan 62 procent av företagen uppger att det är viktigt för att uppmuntra kunden att konsumera mer hållbart.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Apotekarns i ny miljö

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Jula i god form

Nyhetsbrev

Så mycket ska Sportamore växa

Arkiv

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Lämnar Sealife för Improove

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Så sålde Clas Ohlson

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Så mycket väntas påsken sälja för

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Synsam till Femman

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135