Returer tynger Nelly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Qliro Groups första kvartal belastas av fördröjda leveranser, fler returer och ökade satsningar på marknadsföring för Nelly och omorganisation inom Cdon Marketplace.

E-handelskoncernen Qliro Group vinstvarnar inför första kvartalet då bland annat högre returgrad och ökade marknadsföringskostnader tynger Nellys resultat. I jämförelse med samma period förra året påverkades resultatet negativt med cirka 16 miljoner kronor på grund av returökningar.

Läs också: De säljs av Qliro

Ökad marknadsföring ledde dock till högre orderingången för Nelly, en ökning med 15 procent under första kvartalet. Dock landar omsättningsökningen på 2 procent som en följd av fördröjda leveranser kring påsk och ökade returer. En kampanj med förlängd returrätt i det fjärde kvartalet slår även den mot resultatet.

– Nelly är fortsatt välpositionerat för lönsam tillväxt inom sin nisch av mode på nätet. Vi ser trenden av ökade returer som en naturlig del i köpbeteendet på nätet. Då vår ambition är att accelerera tillväxten kommer vi kontinuerligt förstärka vårt kunderbjudande och förenkla för kunderna att få och returnera varor, säger Marcus Lindqvist vd och koncernchef på Qliro Group i en kommentar.

Resultatet påverkas även negativt av ökade satsningar på marknadsföring och organisation inom nätmodehandlaren.

Koncernens resultat tyngs även av omorganisation inom Cdon Marketplace och plattformens inriktningsförändringar mot att bli en nordisk marknadsplats för externa handlare vilket belastade resultatet med cirka 7 miljoner kronor i första kvartalet.

Slutgiltiga siffror för e-handelskoncernen presenteras i delårsrapporten för första kvartalet 20 april.

Mer om: Nelly | Qilro Group


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Jysk växer i Blekinge

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Öppnar nytt i Sölvesborg

Nyhetsbrev

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

Arkiv

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Teater blir cykelbutik

Dags att anmäla alla brott

Hon lyser klarast i svensk sportbransch

Vd är årets affärskvinna inom svensk sportbransch om nätverket Divas får välja.

1

Rättvänd streckkod minskar belastningen

Ny kampanj ska minska skadorna i kassan.

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Kissar i flaskor för att hinna med

Stressen på Amazon mycket hög – Anställda hinner inte gå på toa och får inte vara sjuka.

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Marknadsför med AI

Vd-skifte på Nelly

Hon går in som tillförordnad vd när Jan Wallsin lämnar vd-posten i Nelly efter mindre än ett år.

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

På nytt jobb
Hon föreslås till Kinneviks styrelse

Charlotte Strömberg föreslås som ny ledamot i styrelsen, som ska ledas av Dame Amelia Fawcett.

Nividas öppnar nytt i Stockholm

Stämmer Ur & Penn

UPPDATERAD: Stäms för intrång på upphovsrätten. Huvudförhandlingar pågår.

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Öppnar expressbutik i Malmö

Närbutik rånad i Stockholm

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Första kedjan utan palmolja

Salming stänger och öppnar

Krönika
Ingvar och jag

Tre lämnar Qliro - Styrelseordförande kliver av

Nu har de fått nog av duvorna

Ny duo till Björn Borg

Granngården flyttar

Swedol till Karlskrona

Här öppnar Wagner

WeSC i nytt avtal för Nordamerika

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127