23948sdkhjf

Returer tynger Nelly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Qliro Groups första kvartal belastas av fördröjda leveranser, fler returer och ökade satsningar på marknadsföring för Nelly och omorganisation inom Cdon Marketplace.

E-handelskoncernen Qliro Group vinstvarnar inför första kvartalet då bland annat högre returgrad och ökade marknadsföringskostnader tynger Nellys resultat. I jämförelse med samma period förra året påverkades resultatet negativt med cirka 16 miljoner kronor på grund av returökningar.

Läs också: Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Ökad marknadsföring ledde dock till högre orderingången för Nelly, en ökning med 15 procent under första kvartalet. Dock landar omsättningsökningen på 2 procent som en följd av fördröjda leveranser kring påsk och ökade returer. En kampanj med förlängd returrätt i det fjärde kvartalet slår även den mot resultatet.

– Nelly är fortsatt välpositionerat för lönsam tillväxt inom sin nisch av mode på nätet. Vi ser trenden av ökade returer som en naturlig del i köpbeteendet på nätet. Då vår ambition är att accelerera tillväxten kommer vi kontinuerligt förstärka vårt kunderbjudande och förenkla för kunderna att få och returnera varor, säger Marcus Lindqvist vd och koncernchef på Qliro Group i en kommentar.

Resultatet påverkas även negativt av ökade satsningar på marknadsföring och organisation inom nätmodehandlaren.

Koncernens resultat tyngs även av omorganisation inom Cdon Marketplace och plattformens inriktningsförändringar mot att bli en nordisk marknadsplats för externa handlare vilket belastade resultatet med cirka 7 miljoner kronor i första kvartalet.

Slutgiltiga siffror för e-handelskoncernen presenteras i delårsrapporten för första kvartalet 20 april.

Mer om: Nelly | Qilro Group
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här stänger Åhléns också

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

På nytt jobb
Han går till Nelly

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

Nyhetsbrev

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Arkiv

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Vill bli möblernas Uber

Så bygger du en lockande monter

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

Ökad rörelseförlust för Boozt

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Butik 144 för Jysk

Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137