23948sdkhjf

Outlet lyfte Boozt

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Båda nätbutikerna växte men outletkonceptet var starkast.

E-modehandlaren Boozt visar upp en omsättning för koncernen på drygt två miljarder kronor år 2017. Det innebär en 44,4-procentig ökning jämfört med 1,39 miljarder året innan. Det framgår av företagets årsrapport. Koncernens rörelseresultat uppgick till -69,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 21 miljoner år 2016.

Läs också: Nu släpps Coops nya app

För företagets e-handelssida Boozt.com uppgick nettoomsättningen till 1,9 miljarder (1,3) och rörelseresultatet till -71 miljoner (10). För Booztlet – företagets outlet som dels består av en e-handelssida och dels en butik utanför Köpenhamn – var nettoomsättningen 49,1 miljoner kronor (30,7) och rörelseresultatet 2,1 miljoner (4,1).

”Ökningen av nettoomsättningen är främst hänförlig till segmenten Boozt.com och Booztlet.com, som växte med 49,4 respektive 59,8 procent. Nettoomsättningstillväxten påverkades negativt av segmentet Övrigt, vilket innefattade ett kommissionsförsäljningsavtal med Ecco som avslutades i mars 2017”, skriver ledningsgruppen i årsrapporten.

”Booztlet.com växte 60 med procent år 2017 med en tilltagande ökning under året och med allt större bidrag till rörelsemarginalen”, skriver Boozts vd Hermann Haraldsson i årsrapporten. Han påpekar vidare att företaget kommer att öka sitt fokus på outlet-butiken.

Boozt står enligt företagets egen utsago i dagsläget för endast en procent av den nordiska marknaden för mode, sportkläder och accessoarer. Fokus ligger nu på att växa. Bland annat ska en ny kategori lanseras under året: heminredning. Företaget ska även utöka sport- och athletisurekategorin med varumärkena Adidas och Reebok under det tredje kvartalet. Skönhetskategorin, som lanserades förra året, ska stärkas med nya varumärken samt med en flaggskeppsbutik i Köpenhamn. Även kategorin barn ska stärkas.

Mer om: Boozt | Booztlet | e-handel | mode | outlet


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade köpcentrumlägen.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nu släpps Coops nya app

Arkiv

Handeln skuggades under en dag

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Packat och klart på 59 sekunder

Handlarna tror på julen

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Torkan slår mot julgranarna

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Loomis skriver jätteavtal i USA

Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Ytterligare en Ica-butik upphör

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.153