Ökning för VRG – Förbättrat resultat

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarkoncernens Venue Retail Groups försäljning ökade under andra kvartalet. Bra julhandel och reaperiod bidrog till positivt utfall för åttonde kvartalet i rad.

Venue Retail Group kan lägga ett positivt kvartal bakom sig. Onlinehandeln växer enligt bolaget rejält och sko- och accessoarkoncernen har fokus på att få till ett bra omnikanalerbjudande för kunderna med ökande antalet medlemmar i kundklubb, något som enligt koncernen driver försäljningen i både butik och på nätet.

Därtill har koncernen implementerat ny lösning för kundbeställningar i butik under kvartalet.

I rapporten skriver bolaget att arbete pågår för att ” stärka positionen för våra lönsamma egna varumärken, Don Donna, Handskmakaren, Rizzo och A-TO-B”.

Koncernens nettoomsättning för andra kvartalet, december till februari, uppgick till 254,3 miljoner kronor (249,8), vilket var en ökning med 4,5 miljoner kronor. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 2 procent.Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (49,0). Resultat före av- och nedskrivningar blev 16,7 (8,7), en förbättring med 8,0 miljoner kronor. Resultat efter skatt uppgick till 12,3 miljoner kronor (3,1).

 

Vid utgången av rapportperioden uppgick antalet butiker uppgick till 126 jämfört med 129 butiker föregående år. Under perioden stängde en Accentbutik i Strömstad stängdes under januari och en Morrisbutik i Rolvsøy stängdes i slutet av februari. I rapporten skriver bolaget att arbetet med att se över och optimera butiksnätet fortgår och av 35 mindre och olönsamma butiker som skulle avvecklas återstår 9. Butiken under namnet A-TO-B i Täby centrum har gjorts om till en Accent.

Koncernens avdelning för reseeffekter på varuhuset i Stockholm har flyttats till plan 3  och koncernens samtliga tre avdelningar på NK berörs av varuhusets omgörning som inleddes i januari.

I november drabbades Rizzobutiken på Biblioteksgatan av brand och när butiken kan öppna igen är oklart. Av- och nedskivningar för butiken syns i resultatet.

”Vi fortsätter att ha ett starkt fokus på online och omni channel. Vårt arbete med att sätta kunden i fokus, att verka där kunden finns och att göra det lätt för kunden är framgångsrikt. Att vi på en marknad i stor förändring presterar ett förbättrat rörelseresultat åtta kvartal i rad är för oss beviset på att vår plan fungerar”, skriver vd Jonas Ottosson i rapporten.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

Nyhetsbrev

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Arkiv

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Normal öppnar nytt

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Så ska Elly Pistol växa

Pricer får miljonorder

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144