Ökning för VRG – Förbättrat resultat

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarkoncernens Venue Retail Groups försäljning ökade under andra kvartalet. Bra julhandel och reaperiod bidrog till positivt utfall för åttonde kvartalet i rad.

Venue Retail Group kan lägga ett positivt kvartal bakom sig. Onlinehandeln växer enligt bolaget rejält och sko- och accessoarkoncernen har fokus på att få till ett bra omnikanalerbjudande för kunderna med ökande antalet medlemmar i kundklubb, något som enligt koncernen driver försäljningen i både butik och på nätet.

Därtill har koncernen implementerat ny lösning för kundbeställningar i butik under kvartalet.

I rapporten skriver bolaget att arbete pågår för att ” stärka positionen för våra lönsamma egna varumärken, Don Donna, Handskmakaren, Rizzo och A-TO-B”.

Koncernens nettoomsättning för andra kvartalet, december till februari, uppgick till 254,3 miljoner kronor (249,8), vilket var en ökning med 4,5 miljoner kronor. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 2 procent.Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (49,0). Resultat före av- och nedskrivningar blev 16,7 (8,7), en förbättring med 8,0 miljoner kronor. Resultat efter skatt uppgick till 12,3 miljoner kronor (3,1).

 

Vid utgången av rapportperioden uppgick antalet butiker uppgick till 126 jämfört med 129 butiker föregående år. Under perioden stängde en Accentbutik i Strömstad stängdes under januari och en Morrisbutik i Rolvsøy stängdes i slutet av februari. I rapporten skriver bolaget att arbetet med att se över och optimera butiksnätet fortgår och av 35 mindre och olönsamma butiker som skulle avvecklas återstår 9. Butiken under namnet A-TO-B i Täby centrum har gjorts om till en Accent.

Koncernens avdelning för reseeffekter på varuhuset i Stockholm har flyttats till plan 3  och koncernens samtliga tre avdelningar på NK berörs av varuhusets omgörning som inleddes i januari.

I november drabbades Rizzobutiken på Biblioteksgatan av brand och när butiken kan öppna igen är oklart. Av- och nedskivningar för butiken syns i resultatet.

”Vi fortsätter att ha ett starkt fokus på online och omni channel. Vårt arbete med att sätta kunden i fokus, att verka där kunden finns och att göra det lätt för kunden är framgångsrikt. Att vi på en marknad i stor förändring presterar ett förbättrat rörelseresultat åtta kvartal i rad är för oss beviset på att vår plan fungerar”, skriver vd Jonas Ottosson i rapporten.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Vill skydda citykärnor med konst

Tycker frågan är för viktig för att bara låta ingenjörer bestämma.

Näthandeln ger rekord i obetalda räkningar

Gallerian föddes efter terrordådet i New York

Dagens Handel har besökt Oculus som får finansdistriktet att bubbla av liv efter arbetstid.

Istället för droger träningskläder

Kedja testar nytt entrégrepp – "Köra, stanna till, bara gå in och hämta upp".

När tre blir en - Caliroots öppnar och stänger

Streetmodekonceptet öppnar en och stänger tre butiker i Stockholm.

Nyhetsbrev

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica, Axfood, Bergendahls och Netto ägnar sig åt tekniken. Även Elgiganten, Rusta och Jula har hoppat på tåget.

Arkiv

City Gross i Efterlyst: ”Handlar om organiserade stöldligor”

I kväll, torsdag, uppmärksammas de organiserade stöldligorna live i TV3:s brottsprogram Efterlyst med Hasse Aro.

Krönika
Modern säkerhet kan bidra till vinsten

"Den digitala utvecklingen med smarta kameror och RFID-teknik i spetsen kan både skydda handeln och bidra till vinst", skriver Hans Molin, vd på IT-säkerhetsbolaget Secits, i en gästkrönika.

Polismästarens utspel: ”Ica-handlarna är rikast – och vill ha poliser överallt”

"Många kämpar hårt med att få det att gå runt", kontrade Livsmedelshandlarnas vd Pär Bygdeson.

2

Sju friade efter miljonhärva: ”Det är en enorm skandal”

DNA-sprej avslöjade stöldhärva över hela landet. Samtliga frias och miljoner i rättskostnader läggs på staten.

Rekordår för Beijer Byggmaterial

Tillväxten har varit bättre än marknaden 15 månader i rad.

Ica lanserar designerkasse

Sportkedja vill etablera fler butiker i Sverige

Lösningen på organiserade stölder: ”Vi har tekniken”

De sju personer som frigivits efter miljonhärvan i Göteborg skulle kanske skaka galler om spårbarheten på produkterna vore bättre. Men tekniken finns och är på väg ut i handeln.

På nytt jobb
Han är ny global marknadschef hos Haglöfs

Clas Ohlson inviger ny Lab Store – snart i Sverige

Clas Ohlson invigde i tisdags sin andra Lab Store i Helsingfors, Finland. Snart kommer butikskonceptet till Sverige.

Zalando sänker helårsprognos

Säkerhet
Fortsätter bevaka största fraktflygplatsen

Säkerhet
3 av de 5 största kameratillverkarna väljer svensk intelligens

"Bara Panasonic och Avilon kvar nu"

Lantmännen Cerealia-chef tar över Fairtrade

Cecilia Ceder blir ny vd för Fairtrade Sverige.

Säkerhet
"Dags att vi slutar konkurrera med varandra"

Svensk Handel om miljonhärvan: ”Det är fruktansvärt”

Fri Köpenskaps granskning av miljonhärvan, där sju frias och gods för nio miljoner lämnas tillbaka till de misstänkta, väckte starka reaktioner över hela landet. "Jag blev mycket upprörd när jag såg hur blåögt det hanterats i rätten", säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

1

Handeln hungrar efter personal

Vändning för H&M

Handlarna tror på framtiden

Toppchefen på Ica berättar om könsbytet

Ny styrelseledamot i Stadium

Walmart bygger enorm varuautomat

På nytt jobb
Ny vd på Cdon

Varsel på Ellos – ska spara 100 miljoner

Alliansen bjuder in Socialdemokraterna: ”En stark regering är bra för handeln”

Kemilkalieskatten - ”en pyrrhusseger”

Shopping blir center - nytt köpcenter nu med namn

Elgiganten till Ulricehamn

Säkerhet
Bank-id förstärks mot bedrägerier

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156