Ökning för VRG – Förbättrat resultat

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarkoncernens Venue Retail Groups försäljning ökade under andra kvartalet. Bra julhandel och reaperiod bidrog till positivt utfall för åttonde kvartalet i rad.

Venue Retail Group kan lägga ett positivt kvartal bakom sig. Onlinehandeln växer enligt bolaget rejält och sko- och accessoarkoncernen har fokus på att få till ett bra omnikanalerbjudande för kunderna med ökande antalet medlemmar i kundklubb, något som enligt koncernen driver försäljningen i både butik och på nätet.

Därtill har koncernen implementerat ny lösning för kundbeställningar i butik under kvartalet.

I rapporten skriver bolaget att arbete pågår för att ” stärka positionen för våra lönsamma egna varumärken, Don Donna, Handskmakaren, Rizzo och A-TO-B”.

Koncernens nettoomsättning för andra kvartalet, december till februari, uppgick till 254,3 miljoner kronor (249,8), vilket var en ökning med 4,5 miljoner kronor. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 2 procent.Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (49,0). Resultat före av- och nedskrivningar blev 16,7 (8,7), en förbättring med 8,0 miljoner kronor. Resultat efter skatt uppgick till 12,3 miljoner kronor (3,1).

 

Vid utgången av rapportperioden uppgick antalet butiker uppgick till 126 jämfört med 129 butiker föregående år. Under perioden stängde en Accentbutik i Strömstad stängdes under januari och en Morrisbutik i Rolvsøy stängdes i slutet av februari. I rapporten skriver bolaget att arbetet med att se över och optimera butiksnätet fortgår och av 35 mindre och olönsamma butiker som skulle avvecklas återstår 9. Butiken under namnet A-TO-B i Täby centrum har gjorts om till en Accent.

Koncernens avdelning för reseeffekter på varuhuset i Stockholm har flyttats till plan 3  och koncernens samtliga tre avdelningar på NK berörs av varuhusets omgörning som inleddes i januari.

I november drabbades Rizzobutiken på Biblioteksgatan av brand och när butiken kan öppna igen är oklart. Av- och nedskivningar för butiken syns i resultatet.

”Vi fortsätter att ha ett starkt fokus på online och omni channel. Vårt arbete med att sätta kunden i fokus, att verka där kunden finns och att göra det lätt för kunden är framgångsrikt. Att vi på en marknad i stor förändring presterar ett förbättrat rörelseresultat åtta kvartal i rad är för oss beviset på att vår plan fungerar”, skriver vd Jonas Ottosson i rapporten.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Saab blev en besvikelse

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

Cloetta ska nå nya konsumenter

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Besökarna färre men försäljningen ökar

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168