23948sdkhjf

Varnar för Amazon - "Man ska vara orolig"

| Av Nils Montan Lund | Tipsa redaktionen

Dagligvaruhandeln bedöms initialt ta minsta smällen om Amazon marscherar in i full skala på den svenska marknaden. Men Jonas Arnberg, vd för HUI Research, höjer ändå ett varningens finger.

Vad händer när Amazon kommer? Den frågan ställde Handelsrådet och HUI en rad experter, som i en workshop fick diskutera hur digitalisering och internationell e-handel kommer att förändra den svenska handeln. Resultatet presenterades på ett frukostseminarium. Där konstaterades att Amazon förvisso redan är här och omsätter runt 700 miljoner i Sverige, men också att världens största e-handelsaktör kanske inte alls är ett så stort hot som de kan verka vara vid första anblicken.

"Tycker att man ska vara orolig"

Dagligvaruhandeln bedöms vara den bransch som kommer att drabbas minst av Amazons intåg, i alla fall initialt. Men det betyder inte att man kan luta sig tillbaka.
– Det är en enorm beteendeförändring som Amazon för med sig tillsammans med hela den strukturomvandling vi är inne i med digitalisering. Det tycker jag att dagligvaruhandeln ska vara uppmärksam på, sen kommer ju inte Amazon att vara här i närtid och konkurrera direkt med svensk dagligvaruhandel. Men snittköpen kan gå ned om Amazon blir framgångsrikt och deras prenumerationstjänster fungerar, där man kan prenumerera på blöjor och massa tråkiga grejer. En tråkig del av handeln kan Amazon ta del av och i den mån svensk dagligvaruhandel är tråkig så tycker jag att man ska vara orolig, säger Jonas Arnberg, vd för HUI Research, till Fri Köpenskap.

Här är daglivaruhandeln bäst

Ska Amazon bli framgångsrika i Sverige, krävs det att man går in med hela paketet och antingen löser logistiken själva, eller köper en aktör som är stark på den fronten. Och när det kommer till just leveranser så är det dagligvaruhandelns konkurrensfördel i dag. Den kan bli tuff för Amazon att matcha.
– Om man ser till leveranserna i e-handeln så är dagligvaruhandeln bäst. Du kan på en timme välja när du ska få hem grejerna, från sport- eller elektronikkedjorna som löser det. Dagligvaruhandeln är absolut het. Sen har man problem med att det inte är lönsamt, men det kanske förhoppningsvis kommer med skalan, säger Arnberg

När dagligvaruhandeln är så pass duktiga på just leveranser, kanske de inte behöver vara särskilt oroliga?
– Skillnaden i dagligvaruhandeln är att där blir de stora aktörerna också ledande på e-handel. I de andra branscherna har det varit någon annan som Adlibris eller Apotea som skakat om. Men i dagligvaruhandeln har storleken haft enorm betydelse. Men med det sagt tycker jag inte att dagligvaruhandeln kan andas ut, eftersom man varit sist på banan. Jag kommer till exempel aldrig någonsin mer i mitt liv att handla i stormarknadsbutik. Jag kompletteringshandlar ofta i min lokala butik. Men allt det som tar tid det är klart att jag handlar på nätet och jag tror att fler kommer att få den insikten - och det är värt att betala för det.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Dole säljer i Sverige och Finland

Arkiv

Flera finalister i marknadsföringstävling

Microsoft köper mark i Sverige

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Leveranser samma dag i 36 städer

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Matsmart retirerar från Norge

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.205