23948sdkhjf

En av tre vill slippa papperskvitton

Digitala kvitton på kundernas önskelista.

I Vismas rapport Det digitala samhället fick 1 008 svenskar svara på vilka digitala lösningar som skulle ge dem en bättre shoppingupplevelse.

Allra flest – 34 procent – vill ha digitala kvitton. Något färre – 29 procent – vill kunna använda mobilen mer när de handlar, exempelvis för att ta del av erbjudanden och för att betala, och 21 procent vill ha fler personanpassade erbjudanden.

Det vill kunderna ha:

Digitala kvitton – 34 %
Större användning av mobilen när jag handlar – 29 %
Personligt anpassade butikserbjudanden (utifrån kundprofil) – 21 %
Personligt anpassade priser (utifrån kundprofil) – 17 %
Interaktiva/virtual reality-provrum – 16 %
Digital personal shopper – 5 %

– Att många föredrar digitala kvitton är kanske inte oväntat. Många tjänster kopplade till shopping och privatekonomi har redan digitaliserats. Därför är det samtidigt förvånande att så få fysiska butiker fortfarande inte erbjuder digitala kvitton. Tekniken finns, men handeln har nog inte insett betydelsen för shoppingupplevelsen än, säger Stefan Romeis, kundlojalitetsexpert på Abalon, ett bolag inom Visma Retail.

Digitala kvitton finns i dagsläget tillgängligt för kundklubbsmedlemmar i flera olika butiker.

– Vi ser att möjligheten att spara kvitton digitalt väger tungt när konsumenter ska ta ställning till att gå med i en kundklubb eller ej. Det ger ett tydligt mervärde utöver rabatter eller bonuspoäng. Digitala kvitton löser ett stort irritationsmoment för kunderna som slipper hålla koll på papperskvitton som lätt bleknar eller försvinner, säger Stefan Romeis.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112