En av tre vill slippa papperskvitton

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Digitala kvitton på kundernas önskelista.

I Vismas rapport Det digitala samhället fick 1 008 svenskar svara på vilka digitala lösningar som skulle ge dem en bättre shoppingupplevelse.

Allra flest – 34 procent – vill ha digitala kvitton. Något färre – 29 procent – vill kunna använda mobilen mer när de handlar, exempelvis för att ta del av erbjudanden och för att betala, och 21 procent vill ha fler personanpassade erbjudanden.

Det vill kunderna ha:

Digitala kvitton – 34 %
Större användning av mobilen när jag handlar – 29 %

Läs också: Digitaliseringen utmanar äldre
Personligt anpassade butikserbjudanden (utifrån kundprofil) – 21 %
Personligt anpassade priser (utifrån kundprofil) – 17 %
Interaktiva/virtual reality-provrum – 16 %
Digital personal shopper – 5 %

– Att många föredrar digitala kvitton är kanske inte oväntat. Många tjänster kopplade till shopping och privatekonomi har redan digitaliserats. Därför är det samtidigt förvånande att så få fysiska butiker fortfarande inte erbjuder digitala kvitton. Tekniken finns, men handeln har nog inte insett betydelsen för shoppingupplevelsen än, säger Stefan Romeis, kundlojalitetsexpert på Abalon, ett bolag inom Visma Retail.

Digitala kvitton finns i dagsläget tillgängligt för kundklubbsmedlemmar i flera olika butiker.

– Vi ser att möjligheten att spara kvitton digitalt väger tungt när konsumenter ska ta ställning till att gå med i en kundklubb eller ej. Det ger ett tydligt mervärde utöver rabatter eller bonuspoäng. Digitala kvitton löser ett stort irritationsmoment för kunderna som slipper hålla koll på papperskvitton som lätt bleknar eller försvinner, säger Stefan Romeis.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Nyhetsbrev

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Arkiv

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Nu har sista munken sålts

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

Så sålde Zalando

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182