23948sdkhjf

De är mest hållbara – Tror kunden

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Coop, Ikea och Lantmännen hamnar i topp när svenska konsumenter listar de varumärken som de tror är mest hållbara.

Efter två år i topp får Apoteket ge vidare förstaplatsen till Coop i Sustainable Brand Index, en årlig undersökning som kartlägger hur hållbara kunderna tror att olika varumärken är. Resultaten baseras på cirka 40 000 intervjuer med konsumenter i Norden – varav 16 600 svenskar – och 5 000 i Nederländerna.

Läs också: Listan: Här är butikerna som får Coops nya Hämta-koncept

Listan består totalt av 326 företag, som valts ut med hänsyn till om de har verksamhet i respektive land, omsättning och marknadsandel samt generell varumärkeskännedom.

I rankningen för Sverige kammar Coop hem förstaplatsen. Förra året hamnade företaget på plats 5. Coop följs av Ikea och Lantmännen innan Apoteket – som legat på förstaplats två år i rad – träder in på plats 4 i år.

De uppfattas som mest hållbara – topp 10

(Rankningen visar hur många av de tillfrågade som givit respektive varumärke högsta betyg på en femgradig skala)

Placering 2018 Företag Ranking 2018 Placering 2017 Ranking 2017
1 Coop 95 % 5 87 %
2 Ikea 93 % 4 87 %
3 Lantmännen 92 % 6 85 %
4 Apoteket 87 % 1 95 %
5 Ica  86 % 3 88 %
6 Tesla  80 % 7 82 %
7 Saltå Kvarn 77 % 2 89 %
8 Systembolaget 77 % 8 80 %
9 SJ 77 % 11 75 %
10 GoGreen 76 % –  – 

Undersökningen visar att allt fler tar hänsyn till hållbarhetsfrågor när de handlar. Andelen har ökat något, från 68 procent år 2014 till 73 procent i år.

Läs också: Ikea satsar på batteriföretag

– Den försiktiga men ändå stadiga positiva utvecklingen visar att svenskarna inte ser på hållbar utveckling som en övergående trend utan verkligen tar det på allvar. I annat fall hade siffran sannolikt ändrats mer över åren, i takt med att intresset för olika frågor går upp och ner. Det säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Andelen svenskar som säger att deras köpbeslut inte påverkas av hållbarhetstänk är tolv procent.

I år har de intervjuade dessutom fått svara på vilka av FN:s 17 globala hållbarhetsmål som de anser är viktigast inom dagligvaruhandeln. Allra viktigast ansågs mål 12 vara; hållbar konsumtion och produktion. På andra plats kommer rent vatten och sanitet (mål 6) och på tredje plats ekosystem och biologisk mångfald (mål 15).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Citycon säljer två köpcentrum

Nyhetsbrev

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Arkiv

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Ellos börjar med nästa dag-leveranser

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Rekordomsättning för Inditex

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Löfbergs intar Lobbyn

Kontanterna fortsatt ohotade

Oförändrat hos Clas Ohlson

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Fredrik Söderberg kliver av vd-posten för ÖoB innan sommaren.

Hans klockbolag tar in nytt kapital

1

Svensk Handel till storms mot paket- och fraktsubventioner

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Så ska Hemtex få färre returer

RNB öppnar pop up-outlet

Bakslag för Norge: Kraftig ökning i gränshandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.143