23948sdkhjf

De är mest hållbara – Tror kunden

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Coop, Ikea och Lantmännen hamnar i topp när svenska konsumenter listar de varumärken som de tror är mest hållbara.

Efter två år i topp får Apoteket ge vidare förstaplatsen till Coop i Sustainable Brand Index, en årlig undersökning som kartlägger hur hållbara kunderna tror att olika varumärken är. Resultaten baseras på cirka 40 000 intervjuer med konsumenter i Norden – varav 16 600 svenskar – och 5 000 i Nederländerna.

Läs också: Coop i samarbete med Lloyds Apotek

Listan består totalt av 326 företag, som valts ut med hänsyn till om de har verksamhet i respektive land, omsättning och marknadsandel samt generell varumärkeskännedom.

I rankningen för Sverige kammar Coop hem förstaplatsen. Förra året hamnade företaget på plats 5. Coop följs av Ikea och Lantmännen innan Apoteket – som legat på förstaplats två år i rad – träder in på plats 4 i år.

De uppfattas som mest hållbara – topp 10

(Rankningen visar hur många av de tillfrågade som givit respektive varumärke högsta betyg på en femgradig skala)

Placering 2018 Företag Ranking 2018 Placering 2017 Ranking 2017
1 Coop 95 % 5 87 %
2 Ikea 93 % 4 87 %
3 Lantmännen 92 % 6 85 %
4 Apoteket 87 % 1 95 %
5 Ica  86 % 3 88 %
6 Tesla  80 % 7 82 %
7 Saltå Kvarn 77 % 2 89 %
8 Systembolaget 77 % 8 80 %
9 SJ 77 % 11 75 %
10 GoGreen 76 % –  – 

Undersökningen visar att allt fler tar hänsyn till hållbarhetsfrågor när de handlar. Andelen har ökat något, från 68 procent år 2014 till 73 procent i år.

Läs också: Hållbarhetsexperten: E-handeln branschens akilleshäl

– Den försiktiga men ändå stadiga positiva utvecklingen visar att svenskarna inte ser på hållbar utveckling som en övergående trend utan verkligen tar det på allvar. I annat fall hade siffran sannolikt ändrats mer över åren, i takt med att intresset för olika frågor går upp och ner. Det säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Andelen svenskar som säger att deras köpbeslut inte påverkas av hållbarhetstänk är tolv procent.

I år har de intervjuade dessutom fått svara på vilka av FN:s 17 globala hållbarhetsmål som de anser är viktigast inom dagligvaruhandeln. Allra viktigast ansågs mål 12 vara; hållbar konsumtion och produktion. På andra plats kommer rent vatten och sanitet (mål 6) och på tredje plats ekosystem och biologisk mångfald (mål 15).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jaktkedja i konkurs

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nyhetsbrev

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Arkiv

TEKNIK
Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

Nick Dawson om Asiens försprång och säkerhetsriskerna med Internet of things.

Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya

Handeln ritar om städerna

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

På nytt jobb
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

Musikkedja i konkurs – stort antal svenska butiker berörda

På nytt jobb
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

1

H&M majoritetsägare i Sellpy

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

TEKNIK
Snabbväxande Soti satsar på Sverige

”Produkterna viktigast”, betonar Carl Rodrigues, grundare och vd för kanadensiska Soti.

Iittala ut – Sandqvist in

Horseonline med nya investerare

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde Dustin

Här dyker Lagerhaus också upp

Så sålde hemelektronik i september

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Över en kvarts miljard på en månad – nytt försäljningsrekord för e-handlaren

På nytt jobb
Kliver på som vd för Hemmy

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

Fler butiker till Elins Esplanad

H&M-avtal ska lyfta städkvalitet – och kundupplevelse

Indiska hakar på uthyrningståget

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.183