23948sdkhjf

De är mest hållbara – Tror kunden

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Coop, Ikea och Lantmännen hamnar i topp när svenska konsumenter listar de varumärken som de tror är mest hållbara.

Efter två år i topp får Apoteket ge vidare förstaplatsen till Coop i Sustainable Brand Index, en årlig undersökning som kartlägger hur hållbara kunderna tror att olika varumärken är. Resultaten baseras på cirka 40 000 intervjuer med konsumenter i Norden – varav 16 600 svenskar – och 5 000 i Nederländerna.

Läs också: Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Listan består totalt av 326 företag, som valts ut med hänsyn till om de har verksamhet i respektive land, omsättning och marknadsandel samt generell varumärkeskännedom.

I rankningen för Sverige kammar Coop hem förstaplatsen. Förra året hamnade företaget på plats 5. Coop följs av Ikea och Lantmännen innan Apoteket – som legat på förstaplats två år i rad – träder in på plats 4 i år.

De uppfattas som mest hållbara – topp 10

(Rankningen visar hur många av de tillfrågade som givit respektive varumärke högsta betyg på en femgradig skala)

Placering 2018 Företag Ranking 2018 Placering 2017 Ranking 2017
1 Coop 95 % 5 87 %
2 Ikea 93 % 4 87 %
3 Lantmännen 92 % 6 85 %
4 Apoteket 87 % 1 95 %
5 Ica  86 % 3 88 %
6 Tesla  80 % 7 82 %
7 Saltå Kvarn 77 % 2 89 %
8 Systembolaget 77 % 8 80 %
9 SJ 77 % 11 75 %
10 GoGreen 76 % –  – 

Undersökningen visar att allt fler tar hänsyn till hållbarhetsfrågor när de handlar. Andelen har ökat något, från 68 procent år 2014 till 73 procent i år.

Läs också: Klart: Coop öppnar obemannade butiker

– Den försiktiga men ändå stadiga positiva utvecklingen visar att svenskarna inte ser på hållbar utveckling som en övergående trend utan verkligen tar det på allvar. I annat fall hade siffran sannolikt ändrats mer över åren, i takt med att intresset för olika frågor går upp och ner. Det säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Andelen svenskar som säger att deras köpbeslut inte påverkas av hållbarhetstänk är tolv procent.

I år har de intervjuade dessutom fått svara på vilka av FN:s 17 globala hållbarhetsmål som de anser är viktigast inom dagligvaruhandeln. Allra viktigast ansågs mål 12 vara; hållbar konsumtion och produktion. På andra plats kommer rent vatten och sanitet (mål 6) och på tredje plats ekosystem och biologisk mångfald (mål 15).

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

4 959 759 kronor har använts för hyresrabatter till Departements & Stores.

1 500 jobb hotade hos WHSmith

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Här stänger modekedjan

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Nyhetsbrev

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Arkiv

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Jollyroom plockar in kapital

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Från Miinto till Zalando

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.188