23948sdkhjf

Här finns bäst kundservice

Bokhandeln och The Body Shop är bäst på kundmötet enligt ny undersökning.

I den årliga undersökningen Daymakerindex 2018 har kundbemötandet i 103 kedjor från femton branscher inom detaljhandeln undersökts med hjälp av mystery shoppers.

När det gäller butikerna knips förstaplatsen av The Body Shop, som klättrat ordentligt från 14:e plats förra året. De följs av Euronics och Colorama.

Av de branscher som undersökts är bokhandeln etta. Tvåa kommer sport- och fritidshandeln och trea optikhandeln.

– Vi ser att de kedjor som satsar på kundmötet, i alla kanaler, ökar lojaliteten bland konsumenterna och därmed även försäljningen och lönsamheten, säger Robert Eriksson.

Daymakerindex Butik 2018 visar att butikerna har blivit något sämre på kundservice.

– Det är anmärkningsvärt. Försäljningen i den fysiska handeln minskar och det är förvånansvärt att kedjorna fortsätter att tappa bort möjligheterna som faktiskt bjuds, säger Robert Eriksson, vd för Daymaker.

Digitaliseringen förändrar kundbeteendet, men det betyder inte att kedjorna kan sluta att utveckla butikskanalen. Kundmötet i butik är fortfarande trots allt den viktigaste kanalen – lyckas man inte där lämnar man fältet öppet för konkurrenterna. Kedjornas beslutsfattare måste kunna fokusera både på framtiden och de möjligheter som finns i dag, säger Robert Eriksson.

E-handeln växer men står i dagsläget för endast nio procent av försäljningen inom detaljhandeln.

De butikkedjorna är bäst på kundmötet:

1. The Body Shop: 90,0%

2. Euronics: 88,3%

3. Colorama: 87,8%

4. JC: 87,3%

5. Rizzo: 86,3%

6. G-star: 85,8%

7. Pocket Shop: 85,2%

8. Synsam: 83,2%

9. Apotek Hjärtat: 82,5%

10. Electrolux Home: 81,5%

Här är de bästa branscherna

1. Bokhandel: 74,8%

2. Sport/Fritid: 74,7%

3. Optik: 74,6%

4. Elektronik: 74,2%

5. Färg och tapet: 73,7%

6. Kropp/Hälsa: 71,6%

7. Skor: 70,9%

8. Telekom: 68,3%

9. Kläder: 66,2%

10. Bygghandel: 62,9%

11. Accessoarer: 62,5%

12. Heminredning: 57,9%

13. Trädgård/blommor: 56,6%

14. Bensin/Biltillbehör: 55,5%

15. Varuhus: 38,4%

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078