23948sdkhjf

Ingvar och jag

| Av Nils Eric Näslund | Tipsa redaktionen

Snabba ryck, raka puckar, åtgärda nu – företagsklimatet på Ikea ligger bakom att bolaget är världens mest framgångsrika retailer, skriver Nils Eric Näslund.

Nu när hysterin lagt sig efter Kamprads bortgång går det att berätta om en och annan krumelur i sammanhanget. Jag hade aldrig nöjet att träffa Den Store i levande livet, men lite kontakt hade vi.

Läs också: Går till Ikea

För ett tiotal år sen skulle jag vara behjälplig med att planera en detaljhandelskonferens i Stockholm. Jag föreslog att vi skulle bjuda in Kamprad som föredragshållare, där han bland annat kunde kommentera Ikeas engagemang kring dagligvaror, där bolaget numera är en betydande aktör.

Ni vet hur det går när man kommer med såna förslag. Just det, jag fick i uppdrag att kontakta Ingvar Kamprad och fråga om det kunde gå för sig.

Efter lite research fick jag namnet på en av hans nära medarbetare, som jag skrev till för att få en återkoppling. Det gick några veckor, och jag tänkte inte mer på saken, utan for på semester till Södra Frankrike.

En morgon därnere, när jag stod på balkongen, ringde telefonen strax före åtta.

Läs också: En miljard i ökad tillväxt för Ikea Sverige

-- Ja hej, det är Ingvar kamprad. Jag vill först be om ursäkt för att du fått vänta så länge på besked från mig, det är någon här som gjort en rejäl informationsmiss. Tyvärr kan jag inte komma på din konferens, men jag kan skicka en av mina närmaste medarbetare, vi återkommer om det. Och, som sagt, ursäkta dröjsmålet, någon här kommer att få en riktig omgång.

Pang, på med luren.

Phew, tänkte jag, tur man inte är i nån annans kläder…

En liten, obetydlig anekdot, men ändå rätt talande. Det är nog en liten fingervisning om klimatet i bolaget. Snabba ryck, raka puckar, åtgärda nu, inte imorgon.

Läs också: Ikea, Ica och Swish högst på varumärkeslistan

Och en av många anledningar till att Ikea – vilket ingen tycks förmå sig till att säga – är världens i särklass skickligaste retailer. Ständigt i framkant, formidabel förnyelseförmåga, en publikmagnet som ingen annan. Om inte annat är det nåt man begriper när man besöker Ikea utomlands. Det är bara att följa bilkön, så hittar man rätt…

Inget annat detaljhandelsföretag har med samma framgångar etablerat sig i så många olika länder.


Nils Eric Näslund

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Möbelbutik stänger – efter 120 år

Ägarskifte hos Nilson group

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

På nytt jobb
Går till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Nyhetsbrev

Cervera e-handelssatsar – anpassar centrallagret

Flyttar till e-handelsfokuserad anläggning.

Arkiv

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Sex tips för färre returer

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.16