23948sdkhjf

Optimismen i handeln ökar

Handlarnas framtidstro blir ljusare i takt med att solen tittar fram. Störst optimism finns i e-handeln.

Efter flera månaders sviktande förväntningar inför framtiden ökar nu optimismen inom handeln. Det visar Handelsbarometern för april.

Framtidsindikatorn för butikshandeln steg fem enheter från mars och landade på 95,1. Ökningen berodde främst på högre förväntningar på försäljningen. 95,1 är 4,7 enheter lägre än framtidsindikatorn för april förra året.

Även om optimismen generellt är högre inom e-handeln så var ökningen för månaden mindre,: från 117,6 i mars till 118,3. Mätningarna för e-handeln inleddes i februari i år så det finns inga siffror från 2017 att jämföra med.

– Det råder våroptimism i handeln efter flera tröga månader. Butikerna är laddade med ett nytt sortiment och kunderna behöver rusta sig inför utomhussäsongen. Det kan ge en välbehövlig andningspaus i den digitala transformation som handeln går igenom, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i Handelsbarometern.

Större optimism i e-handeln

När det gällde framtidstron på försäljningen ökade den med 7,7 enheter till 99,3 för butikshandeln och med 1,6 enheter till 131,9 för näthandeln. Förväntningarna på antalet anställda i fysisk butik landade på 94,9 (en ökning med 5,1 enheter) och på 120,3 (upp 5,8 enheter) för e-handeln. När det gäller lönsamheten var framtidsindikatorn 91,2 (upp 2,1 enheter) för fysisk handel medan den minskade med 5,5 enheter för näthandeln, och landade på 102,6.

Tror mest på egna butiken

När det gäller förväntningarna på den egna butiken ligger de traditionsenligt på en högre nivå än för andra. Framtidstron för den egna butiken minskade med 0,3 enheter och landade på 104,6. Det är drygt två enheter lägre än i april förra året. För detaljhandeln ökade framtidsindikatorn med 5,0 enheter till 95,1.

Handlarna inom dagligvaruhandeln är mer optimistiska än sällanköpsvaruhandeln. Branschernas framtidsindikator landar på 99,6 (upp 4,5 enheter) respektive 90,5 (upp 5,3). Båda ligger dock en bra bit under e-handeln vars framtidsindikator som sagt landade på 118,3.

Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator över detaljhandelns utveckling. Den tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning, lönsamhet och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079