23948sdkhjf

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sportamores försäljning ökade med drygt 20 procent under första kvartalet. Sen vår gav möjlighet att sälja av vinterprodukter.

Försäljningen uppgick under första kvartalet, januari till mars, till 209,6 miljoner kronor (173,5)  vilket är en försäljningstillväxt om 20,8 procent (18,1).

"Första kvartalet 2018 utgör starten på ett nytt kapitel för Sportamore. Med 2017 års infrastruktursatsningar i ryggen börjar nu arbetet med att växla ut våra nya möjligheter på allvar. Vår nya logistikfunktion fortsätter att leverera och utvecklas som planererat till ett allt viktigare vapen i arbetet med att erbjuda marknadens bästa service till våra kunder", skriver bolagets vd Johan Ryding.

Det justerade rörelseresultatet landade på 3,3 miljoner kronor för första kvartalet jämfört med 3,4 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.

Läs också: Sportamore ökade förlusten

Vi har inför året valt att spänna bågen och öka våra inköpsnivåer för att möjliggöra en högre tillväxttakt och vi står nu med ett välfyllt lager av säsongsaktuella varor – redo att möta våren och sommaren 2018."

I rapporten skriver e-handlaren att satsningar också på marknadsföring och breddmediaköp ökat jämfört med samma period föregående år och att det kostar i det korta perspektivet men brukar enligt bolaget ge goda effekter på längre sikt.

Under perioden har bolaget lanserat nya hemleveransalternativ på kvällstid tillgängligt för 70 procent av kunderna och möjlighet till samma dags-leverans i Stockholm. Bolaget arbetar vidare med lagerfunktionerna och skriver i rapporten att ”den genomsnittliga hanteringstiden per order minskat från 24 till 14 timmar under kvartalet”.

Varulagret beskrivs som kurant där mindre än10 procent är äldre än sex månader.

Mer om: Sportamore
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar - fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Nyhetsbrev

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Arkiv

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Här expanderar Jysk

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.198