Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sportamores försäljning ökade med drygt 20 procent under första kvartalet. Sen vår gav möjlighet att sälja av vinterprodukter.

Försäljningen uppgick under första kvartalet, januari till mars, till 209,6 miljoner kronor (173,5)  vilket är en försäljningstillväxt om 20,8 procent (18,1).

"Första kvartalet 2018 utgör starten på ett nytt kapitel för Sportamore. Med 2017 års infrastruktursatsningar i ryggen börjar nu arbetet med att växla ut våra nya möjligheter på allvar. Vår nya logistikfunktion fortsätter att leverera och utvecklas som planererat till ett allt viktigare vapen i arbetet med att erbjuda marknadens bästa service till våra kunder", skriver bolagets vd Johan Ryding.

Det justerade rörelseresultatet landade på 3,3 miljoner kronor för första kvartalet jämfört med 3,4 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.

Läs också: Sportamore ökade förlusten

Vi har inför året valt att spänna bågen och öka våra inköpsnivåer för att möjliggöra en högre tillväxttakt och vi står nu med ett välfyllt lager av säsongsaktuella varor – redo att möta våren och sommaren 2018."

I rapporten skriver e-handlaren att satsningar också på marknadsföring och breddmediaköp ökat jämfört med samma period föregående år och att det kostar i det korta perspektivet men brukar enligt bolaget ge goda effekter på längre sikt.

Under perioden har bolaget lanserat nya hemleveransalternativ på kvällstid tillgängligt för 70 procent av kunderna och möjlighet till samma dags-leverans i Stockholm. Bolaget arbetar vidare med lagerfunktionerna och skriver i rapporten att ”den genomsnittliga hanteringstiden per order minskat från 24 till 14 timmar under kvartalet”.

Varulagret beskrivs som kurant där mindre än10 procent är äldre än sex månader.

Mer om: Sportamore


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Saab blev en besvikelse

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

Cloetta ska nå nya konsumenter

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Besökarna färre men försäljningen ökar

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16