23948sdkhjf

Så sålde Nelly - Väntat tapp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nelly presterade under Qliro Groups förväntningar.

Nelly

Qliro Group aviserade redan i början av april att första kvartalet, perioden januari till mars, utvecklades svagt på grund av bland annat högre returgrad i Nelly och omorganisation inom Cdon Marketplace.

Läs också: Tre lämnar Qliro - Styrelseordförande kliver av

För Nelly minskade rörelseresultatet före av och nedskrivningar till -14,9 (12,3) miljoner kronor. Marknadsföringskostnaderna ökade med 8 miljoner kronor till 26 miljoner kronor vilket motsvarar 9 procent av omsättningen. Ökad marknadsföring ledde till högre orderingång om 15 procent men förlängda returer och leveransstrul ledde till att omsättningsökningen blev 3 procent. Beställningar för cirka 13 miljoner kronor fördröjdes vid påsk och levererades i andra kvartalet.

I veckan aviserades även att Nellys vd Jan Wallsin lämnar bolaget efter mindre än ett år på posten och efterträds tillfälligt av Anna Ullman Sersé.

Andelen egna varumärken har ökat från 37 procent till 46 procent och i rapporten skriver Qliro Group att "kärnan är de egna varumärkena som kompletteras med en portfölj om cirka 200 externa varumärken". Lagret har ökats för att skapa förutsättningar till tillväxt skriver bolaget i rapporten och säger även att hälften av besöken och köpen nu kommer via mobiltelefon. 

Nelly ökade lagret för att skapa förutsättningar för tillväxt. Det långsiktiga målet för Nelly är att uppnå en organisk tillväxt om 8 procent per år i genomsnitt och generera en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar om minst 6 procent.

Cdon Marketplace

För de externa återförsäljarna i Cdon Marketplace minskade nettoomsättningen från 389,8 miljoner kronor i januari-mars år 2017 till 378,4 miljoner i år. Försäljningen ökade dock med 13 procent, från 98,6 till 111,2 miljoner kronor brutto. Rörelseresultatet minskade från -12,3 till -23,6 miljoner kronor.

– Trots att påsken inföll i kvartalsskiftet, ökade de externa handlarna sin försäljning med 13 procent. Som en del i transformeringen mot en marknadsplatsmodell genomförde Cdon en omorganisation som berörde ett tiotal administrativa tjänster. Detta belastade resultatet med cirka 7 miljoner kronor i kvartalet, men kommer långsiktigt bidra till lägre kostnader. Vi fortsätter investera i teknologi, logistik och varumärke. Cdon lanserade också en ny skräddarsydd sajt mot företagskunder, skriver Qliro Group i kvartalsrapporten.

Qliro Group

Qliro Groups nettoomsättning ökade 2 procent till 716,1 miljoner kronor (705,3) och bruttomarginalen var 18,9 procent för kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till -58,8 (-19,4) miljoner kronor och resultatet efter skatt uppgick till 91,0 (-22,9) miljoner kronor för kvartalet.

Mer om: Nelly | Qliro Group
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Så mycket ökar Elons näthandel

Artist in i nätapotek

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Nyhetsbrev

Bygghandeln minskar – men ökar

Arkiv

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Då får modekedjan ny vd

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Här är de nya ministrarna

Butikskoncept i konkurs

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132