23948sdkhjf

Så sålde Nelly - Väntat tapp

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nelly presterade under Qliro Groups förväntningar.

Nelly

Qliro Group aviserade redan i början av april att första kvartalet, perioden januari till mars, utvecklades svagt på grund av bland annat högre returgrad i Nelly och omorganisation inom Cdon Marketplace.

Läs också: Tre lämnar Qliro - Styrelseordförande kliver av

För Nelly minskade rörelseresultatet före av och nedskrivningar till -14,9 (12,3) miljoner kronor. Marknadsföringskostnaderna ökade med 8 miljoner kronor till 26 miljoner kronor vilket motsvarar 9 procent av omsättningen. Ökad marknadsföring ledde till högre orderingång om 15 procent men förlängda returer och leveransstrul ledde till att omsättningsökningen blev 3 procent. Beställningar för cirka 13 miljoner kronor fördröjdes vid påsk och levererades i andra kvartalet.

I veckan aviserades även att Nellys vd Jan Wallsin lämnar bolaget efter mindre än ett år på posten och efterträds tillfälligt av Anna Ullman Sersé.

Andelen egna varumärken har ökat från 37 procent till 46 procent och i rapporten skriver Qliro Group att "kärnan är de egna varumärkena som kompletteras med en portfölj om cirka 200 externa varumärken". Lagret har ökats för att skapa förutsättningar till tillväxt skriver bolaget i rapporten och säger även att hälften av besöken och köpen nu kommer via mobiltelefon. 

Nelly ökade lagret för att skapa förutsättningar för tillväxt. Det långsiktiga målet för Nelly är att uppnå en organisk tillväxt om 8 procent per år i genomsnitt och generera en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar om minst 6 procent.

Cdon Marketplace

För de externa återförsäljarna i Cdon Marketplace minskade nettoomsättningen från 389,8 miljoner kronor i januari-mars år 2017 till 378,4 miljoner i år. Försäljningen ökade dock med 13 procent, från 98,6 till 111,2 miljoner kronor brutto. Rörelseresultatet minskade från -12,3 till -23,6 miljoner kronor.

– Trots att påsken inföll i kvartalsskiftet, ökade de externa handlarna sin försäljning med 13 procent. Som en del i transformeringen mot en marknadsplatsmodell genomförde Cdon en omorganisation som berörde ett tiotal administrativa tjänster. Detta belastade resultatet med cirka 7 miljoner kronor i kvartalet, men kommer långsiktigt bidra till lägre kostnader. Vi fortsätter investera i teknologi, logistik och varumärke. Cdon lanserade också en ny skräddarsydd sajt mot företagskunder, skriver Qliro Group i kvartalsrapporten.

Qliro Group

Qliro Groups nettoomsättning ökade 2 procent till 716,1 miljoner kronor (705,3) och bruttomarginalen var 18,9 procent för kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till -58,8 (-19,4) miljoner kronor och resultatet efter skatt uppgick till 91,0 (-22,9) miljoner kronor för kvartalet.

Mer om: Nelly | Qliro Group
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar - fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Nyhetsbrev

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Arkiv

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Här expanderar Jysk

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.185